• Fredrik Sidnäs, försäljningschef för Mercedes-Benz Transportbilar och Frank Braband, ansvarig kommersiella fordon för Mercedes-Benz i Sverige och Danmark, siktar på att klättra i registreringsstatistiken, inte minst med nya Mercedes Vito. Foto: Alf Wesik
  • Nya Mercedes-Benz Vito, med extra stor valmöjlighet på köpet. Den går nämligen förutom alla andra val när det gäller teknik, motorer, färger och karosstyper - att välja som framhjulsdriven, bakhjulsdriven, eller allhjulsdriven.
  • Nya Mercedes-Benz Vito kan beställas med två olika axelavstånd, men tre olika totallängder. Detta beror på att den längsta hjulbasen kan erhållas med två olika ängder på överhänget bakåt. Dessutom kan bilarna beställas med två olika takhöjder. Detta betyder att bilarna nu sväljer mer volym än någonsin.
  • Giv akt, här var det brådis, när Fredrik Sidnäs och Frank Braband blixtsnabbt lät täckelset falla. Så snabbt att proceduren fick tas om, för fotografernas skull. Men så var de sugna, också att visa alla sina nyheter. Foto: Alf Wesik

Rätt i avstånd, rätt i sida

Det var i alla fall en världspremiär på mässan i Jönköping, även om Mercedes-Benz föredrog att kalla det hela för ”smygpremiär”. Den riktigt stora premiärvisningen av Mercedes Vito för den riktigt stora allmänheten sker officiellt, om vi nu ska vara riktigt petnoga, på IAA i Hannover om ett halvt knippe veckor. – Men här är den i alla fall i all sin glans, sa en påtagligt stolt Fredrik Sidnäs, försäljningschef för Mercedes-Benz Transportbilar, när han inför fotograferna lät täckelset falla. Inte en gång, utan två.

Anledningen till att Fredrik Sidnäs tvingades repetera den formella proceduren var att han tillsammans med Frank Braband, ansvarig kommersiella fordon för Mercedes-Benz i Sverige och Danmark, var så het på gröten vid det första tillfället att fotograferna inte riktigt hann med. Och de båda Mercedesrepresentanterna var förmodligen å sin sida, ytterst ivriga att få visa nyheten.

Deras brådska är till viss del förståelig. Dels handlar det om en bil som i sin klass tar täten när det gäller massor av egenskaper och tekniska lösningar, dels är bilen sannerligen efterlängtad inte minst hos Mercedes egen transportbilssäljare.

Mycket snabbt

För så är det, att medan konkurrenterna har vässat såväl organisationer, som marknadsföring och inte minst produkter – så har Mercedes avvaktat, och samtidigt tvingats se marknadsandelar försvinna på något övergångsställe, rakt över gatan till någon konkurrent.

Bilen är mycket viktig för Mercedes-Benz. Eftersom marknaden växer inte bara i Sverige, utan över hela världen, så är det av största vikt att ha konkurrenskraftiga produkter i alla storleksklasser. Det är absolut inte på det viset att Mercedes nuvarande Vito är omodern eller ifrånsprungen. Men i dagens fordonsindustri sker allt mycket snabbt, och skillnaderna mellan märkena minskar.

– Vi kan väl säga så här, förklarar Frank Braband, Mercedes har i stort sett förnyat hela produktsortimentet och har ledande produkter såväl på den tyngsta lastbilssidan, som i klassen över Vito, de stora transportbilarna i Sprinterklassen, liksom i den allra minsta transportbilsklassen, där vi har Citan.

– Men i Vito-klassen har vi förlorat en del marknadsandelar. Det ska dock sägas att en del av förklaringen till detta ligger i att vi inte hade tillräckligt med bilar, men även att det fanns ett behov av en helt ny Mercedes Vito.

Med nya Mercedes Vito är hela produktpaletten såväl uppdaterad som komplett.

Nya mål

Samtidigt passar Mercedes-Benz på att datera upp och förstärka sin transportbilsorganisation i Sverige, bland annat med nyanställningar av ett tiotal personer i vitala funktioner. I samband med detta syr företaget ytterligare ihop sina organisationer i Sverige och Danmark för att kunna utnyttja synergieffekter och kunskapsbanker.

– Tanken är självklart att vi ska bli lika bra organisationsmässigt på transportbilssidan, som på personbilarna och de tyngre lastbilarna.

Försäljningsmålet ligger på plus 15 procent redan nästa år vilket i klartext innebär en årlig försäljning på 1500 bilar, och tillsammans med systerbilen Mercedes V-Klasse totalt 2000 bilar.

Mantra i branschen

Åter till nya Mercedes Vito. Den kan beställas från och med om några veckor och de första bilarna rullar in i Sverige i mitten av november. Från Mercedes sida framhäves flexibiliteten som ett av de viktigare argumenten.

– Förklaringen är enkel, berättar Fredrik Sidnäs. Vi kan leverera en bil som passar till alla ändamål och enskilda behov. Med det kanske viktigaste är ändå valmöjligheten; drift på framhjulen, på bakhjulen – eller alla fyra.

En sådan valfrihet stärker naturligtvis användarens möjlighet att köra bilen driftekonomiskt. Rätt bil till rätt tillfälle, ett mantra som genomsyrar branschen för närvarande, från den lättaste transportbil till den tyngsta timmerbilen.

– Den som kör tungt gods väljer en bakhjulsdriven bil, medan den som har lättare uppdrag, väljer en mer bränsleekonomisk mindre motor med framhjulsdrift. Och den som kör under svårare förhållanden och prioriterar framkomlighet, väljer fyrhjulsdrift.

I fallet Mercedes Vito är det just framhjulsdriften som är ny. Och siktet är tydligt inställt på de största konkurrenterna på den svenska marknaden, Volkswagen, Renault och Ford.

Två motorer

Utseendemässigt känns Vito igen sedan vi för en tid sedan presenterade personbilsvarianten V-Klasse, som kan sägas vara en ren systermodell. Fronten är 14 centimeter längre, vilket i förstånde kan tyckas vara en försämring. Vinsten är, förutom den rent estetiska, luftmotstånd, men framför allt vad gäller säkerhet.

– Detta är en klar förbättring vad gäller fotgängarsäkerhet, säger Fredrik Sidnäs.

Nya Mercedes Vito kommer som tidigare att kunna erhållas i tre olika grundversioner; nämligen helplåtad skåpbil som passar bäst för gods, materiel och olika hantverksinredningar, dels som Mixto, med både ett baksäte och plats för gods, dels som Kombi, vilket i praktiken är en mindre minibuss.

Det finns två motoralternativ med uppgraderade OM 651 på 136, 163 eller 190 hästar, kombinerat med bakhjulsdrift. Samt den helt nya OM 622 på 88 eller 114 hästar avsedda för de framhjulsdrivna varianterna. Mercedes blir därmed först i klassen att erbjuda motorer som klarar Euro 6.

Diger utrustning

Vito kan beställas med två olika axelavstånd, och tre olika längder. Men sexväxlad manuell låda, eller sjuväxlad automat, beroende på val av fram- eller bakhjulsdrift, liksom motorstorlek. Bränsleförbrukningen ligger på imponerande 0,57 vid blandad körning, och uppåt.

Säkerhetslistan är lång och diger. Vito i helglasat utförande är utrustad med åtta olika airbags. Den har förbättrat ljus, som kan jämföras med en personbil. Den har som första transportbil aktiv parkeringshjälp.

Vidare på utrustningslistan hittar vi kollisionsvarnare, dödavinkelassistens, kurshållningsassistens, backvarnare, backkamera med zoom för släpvagnskoppling, sidvindsassisten och adaptiv ESP.