• Marcus Berg berättar att det är mest att göra på morgonen eller sen eftermiddag. Mycket panikgrejer. Då får han och Johannes köra sådant som folk glömt få iväg dagen före eller måste nå en mottagare innan dagen är slut. Om det blir många akuta bud inom en timma så blir det stressigt.
  • Johannes Grönlund är anställd i Budboys, Malmös enda cykelbudsfirma. Han kan ta med två flyttlådor om det behövs.
  • Fullt lass. Så här kan det se ut när Budboys lastat. Men det finns större ekipage, skåpcykel.

Punkterad bransch sedan länge

Då startade Marcus Budboys

Marknaden för cykelbud var punkterad sedan flera år. Då startade Marcus Björk, 30, Budboys. – Vi utför en stor del av transporterna i Malmö som vilket åkeri som helst. Ett 50-tal uppdrag per dag, säger han.

Marcus Björk jobbade i Halmstad och hade tröttnat på att pendla. 2009 startade han Budboys i den skånska provinshuvudstaden tillsammans med en kompis.

– Det saknades ett snabbt transportmedel i stan, miljöfrågorna hade tagit större plats i debatten. Min dåvarande sambo Camilla tyckte det var en kul men tokig idé. Hon gav den ett halvår.

Björk säger att det till en början var tyst i telefonerna.

– Många förstod inte vad vi sysslade utan trodde vi cyklade omkring med brev och vykort. De visste inte hur mycket vi kunde ta med oss och hur snabba vi var. Så är det i viss mån fortfarande, de känner inte till att vi kan hämta två flyttlådor.

Tungt var det också:

– Första månaden var smärtsam, med konstant träningsvärk, men vi hittade konditionen snabbt. Detta är världens bästa jobb. Det är fritt, man får vara utomhus och det är snabba ryck.

Färre tramp efter Internet

E-mail hade tagit död på marknaden i Skåne fem år tidigare. Ritningar och andra dokument kunde plötsligt skickas smed blixtens hastighet. Bara några budbilsföretag på två hjul hade överlevt, i Stockholm och Göteborg samt Karlstad. Marcus och hans kompis köpte varsin lastcykel, en Bulit för 18 000 i Köpenhamn. Den lastar 130 kilo. Och en Kone Ute som klarar hälften av den vikten.

Johannes Grönlund, medarbetare i firman, drar det tyngsta lasset. Han trampar den stora lastcykeln.

– Ja, det blev så, jag är liten och snabb, säger Marcus.

Med telefoner stannade den totala investeringen på runt 30 000.

Bilfientligt

Centrala Malmö består av gågator och mycket enkelriktad trafik. Det är krångligt att parkera.

– Bilarna har det svårt, vi rör oss fritt och tar oss fram överallt, även när det har snöat. Vi kör prylar och paket och konkurrerar på ett helt annat sätt med distributions- och budbilar jämfört med hur det såg ut för 15 år sedan.

Första stora fasta kunden fick Budboys efter fyra månader. Då hade Marcus kompis hoppat av, kroppen höll inte. I Malmö finns två kafferosterier. Kaféer, restauranger och affärer får det svarta pulvret levererat av Marcus och Johannes. Ibland ligger det tandproteser, som det oftast är bråttom med, på flaket.

Konkurrensen märks

– Vi kör i hela Malmö, men mest inom inre Ringvägen. Som längst kan det bli 15 kilometer. Det blir upp till tio mil per man varje dag.

Leverans inom en timme kostar 149 kronor, inom tre timmar 69 kronor.

Budbilsåkarna knorrar.

– De vet att vi finns och är smått irriterade.

Men Budboys samarbetar med Budfirma, 215 Paketservice, samma dag.

– Vi hjälper dem med att cykla, de hjälper oss med bilar om någon av våra kunder har något som exempelvis ska till Lund.

Du tog initiativ till detta reportage. Hur ska man motivera att en budfirma på cykel platsar i en branschtidning för Åkerier?

– Vi utför ett miljövänligt transportjobb. Bilarna kommer att få allt svårare att ta sig fram. Vi är på rätt väg. Och det finns ännu större cyklar, skåpbilscykel, tillverkad i USA, den tar 250 kilo. Som en skåpbil med pedaler. Kunderna visar att de har en klar miljöprofil och påpekar det i sina annonser.

Är du kvar i branschen när du är 50?

– Det hoppas jag verkligen. Men då förhoppningsvis med en flotta cyklister som jobbar för mig.

Firman har i varje fall rullat på så pass bra så att Marcus har bildat familj, han och Camilla har skaffat två barn.