• Är det inte en Axor? Nej det är det inte, men förarhytten stämmer in på en Axor, och ingår nu som en komponent i den ”BharatBenz 3128” som vi hade tillfälle att testa på Daimler Trucks hemliga testbana i Wörth. Vi saknar inte Axor i denna utgåva, men de uppskattar den i Indien.
  • Det var fest och glädjedagar då den nya fabriken i Oragadam i storstaden Chennai i södra Indien invigdes 2012. Produktionskapaciteten är 36.000 enheter per år men kan lätt ökas upp till 70.000 enheter.
  • Motorvägsnätet byggs snabbt ut i Indien men lastbilarna skall fortfarande byggas för att klara de gamla, håliga vägarna i provinsen. BharatBenz klarar båda delarna, och då priset kan hållas på en låg nivå har den blivit otroligt populär.

Provkörning av en ”ny” Axor - i indisk upplaga

Ingen igenkännande glädje, precis

Är det möjligtvis någon som saknar Mercedes-Benz Axor? Knappast, men trots det hade Åkeri & Transport nyligen tillfälle att testköra en helt ny version av den solida lastbilen. Nämligen en Bharat Benz avsedd för den indiska marknaden.

I samband med tidningens test av Mercedes-Benz Atego i Euro 6-version i Wörth gavs samtidigt möjlighet att testa andra produkter från Daimler Trucks stora och världomspännande lastbilsprogram.

Bland dessa fanns en bil som kändes som en ”gammal bekant”. För även om det stod BharatBenz på frontgrillen, så kunde det dölja det faktum att det i grund och botten är en moderniserad utgåva av Mercedes-Benz Axor 8x4. Och den skulle naturligtvis testas.

Ingen glädje

Alldeles riktigt, det var en ny versiona av Axor – ny, men ändå föråldrad, förenklad och på olika sätt förbilligad. ”BharatBenz 3128” är konstruerad och utvecklad i Indien av ”Daimler India Commercial Vehicles ” (DICV), men det har gjorts utifrån redan existerande komponenter från Daimler Trucks rikliga utval från utgående modeller. Daimler India Commercial Vehicles Pvt. Ltd. Är ett företag som ägs till 100 procent av Daimler AG.

Ett par testrundor på anläggningen gav inte någon igenkänningsglädje. Jag har annars alltid varit förtjust i den 6-cylindriga raka motorn OM 457 LA, och den hade jag förväntat mig att stöta på i den 4-axlade 31 tons tippbilen. Men, nej – motorn var en äldre 6,4 liters turbodiesel på 280 hk vid 2200 v/min, och med ett beskedligt vridmoment på 1100 Nm vid 1600 v/min.

Denna motor är så gammal att jag inte minns något om den. Ändå är den ”god nog” för att uppfylla dagens miljökrav i Indien, jämförbart med Euro 3, och de indiska kunderna är nöjda.

– De är nämligen tyvörr fortfarande påfallande ofta hänvisade till ”stinkande” lastbilar som förbrukar ännu mer dieselolja. Bränslet har blivit dyrt också i Indien.

Inhemsk produktion

Nu gjorde den omständigheten att BharatBenz naturligtvis är högerstyrd inte att körupplevelsen blev bättre. Det är inte så mycket det ”att styra” bilen från passagerarsätet, som det att växelskiftet sker med vänster hand, det gör det hela lite bakvänt. Företaget har kopplat samman den gamla motorn med en ungefär lika gammal 9-stegs synkroniserad växellåda typ G 131 9F.

Förutom att allt skall vara enkelt och billigt, så mesta möjliga också vara tillverkat i Indien på grund av importtullarna, och DICV har därför inlett samarbete med mer än 450 indiska underleverantörer, som levererar komponenter till den nybyggda fabriken i Chennai i södra Indien, tidigare Madras. På så sätt når man upp till en inhemsk framställning på 85 procent.

DICV är också i full gång med att bygga upp ett försäljarnät och innan årets slut räknar man med att ha 70 försäljare, placerade runt om i hela Indien. Det är DICV:s intension att försäljarna skall bli leverantörer till alla viktklasser och till de mellantunga och lätta viktklasserna levereras baschassierna av Fuso medan de tunga levereras av Mercedes. Redan nästa år kommer försäljarna att ha inte mindre än 17 olika lastbilsmodeller till försäljning.

– Alla byggda av DICV i Indien, i en hög kvalitet och till ett konkurrenskraftigt pris.