• Toppmodellen i Scanias nya generation heter S och med V8 motor på 730 hästar står det för Super. Jodå, vi körde den några timmar på fina vägar och kan bara instämma, Super.
  • Den är nästan skrämmande stor, likaväl har Scania lyckats sänka tyngdpunkten i förhållande till nuvarande R-Topline.
  • Hela 735 hästar till 40 tons totalvikt, förvillande likt att köra personbil.
  • Förbättrande möjligheter för inställning av ratt och förarstol. Märk även att den framflyttade förarpositionen med 65 millimeter ger bättre utsikt från hytten, särskilt i närområdet.
  • Instrumenteringen är ändrad och förbättrad, men alla känner igen sig ändå.
  • Den röda inramningen av displayen bryr jag mig inte så mycket om. Men den stör inte heller.
  • En gardin-airbag har tidigare aldrig setts i lastbilssammanhang i den här storleksklasssen, även om Volvo som extrabeställning i USA har kunnat förse bilar med utrustningen.
  • Med original framlyktor är man säker på såväl bra ljus, bra livslängd och ett lågt luftmotstånd. På beställning kan allt ljus vara av typen LED. Vilket är att rekommendera.
  • Ett särskilt tack för att en konventionell handbroms har bibehållits.
  • Handgreppen känns igen och utstrålar kvalitet.

Premiärtest av nya Scania S

Allt genomtänkt redan från början

Ryckfri växling av högsta klass - allt är Super

Toppmodellen i Scanias nya generation lastbilar har modellbokstaven S, stansad i fronten. Med en V8 på 730 hästar står S:et för Super. Åkeri & Transport har nu kört den ett par timmar på varierande vägar och kan meddela att liknelsen stämmer, den är verkligen Super.

Arbetet med att ta fram en ny generation Scania startade för mer än tio år sedan. När vi betänker att det komemr att ta ytterligare ett par år innan alla nyheter och alternativ är färdiga för produktion, så kan man konstatera att det är en omfattande omdaning som gjorts.

Faktiskt mer omdanande, ja till och med omvälvande, än man kan se med blotta ögat.

Även om nya Scania kan kännas igen och ha kvar sin märkesidentitet så handlar det om en 100 procent ny hytt. Inget från den nuvarande generationens hytt har återanvänts. Just på denna punkt har Scanias utvecklingsavdelning inte haft några bindningar och låsningar vid det modultänkande som genomsyrat företaget under lång tid – nej, här har det varit fritt fram för nya innovationer över hela linjen.

Högsta krav

Som ett exempel på detta kan vi notera att främre axeln har flyttats framåt 50 millimeter vilket förbättrat körkänslan och dessutom givit utrymme för andra justeringar. Förarens position har flyttats fram 65 millimeter och 20 millimeter längre ut mot sidan.

Skälet till detta är att förbättra förarens position när det gäller möjligheten att kontrollera fordonet såväl praktiskt som visuellt. Till på köpet skapades mer utrymme för sängplats och möjlighet till mer individuell justering av ratt och förarstol.

Toppmodellen med S-hytt har helt plant golv och är enligt Scania det självklara valet för alla som ställer högsta krav på ergonomi och funktionalitet. Vi kan mycket väl tänka oss att detta blir ett vanligt val när enmansåkare ska välja sin favoritbil.

Mjuk dörrstängning

Vi fick den första presentationen av fordonet, en Scania S 730 4x2 dragbil redan på Arlanda och körde snabbt ut på E4:an och norrut mot Uppsala. Det första man lägger märke till är självklart insteget. Det kan tyckas att det ska vara lite mer besvärligt eftersom nya S i jämförelse med dagens R har ett trappsteg ytterligare och att den framflyttade framaxeln stör något – men det är bara i teorin. I praktiken har Scania ordnat med handtag och dörröppningsvinkeln att det tvärtom blir ett enklare insteg.

Smack – vi slår igen dörren med kraft, precis som vi är vana vid efter åratals körningar med alla bilar av alla storlekar och av alla märken. Men det behövs inte längre, här är det en mjuk och assisterad dörrstängning precis som på vilken lyxig personbil som helst.

Nästa intryck att njuta av är inställningsmöjligheter av ratt och förarstol. Instrumentpanelen känns igen i snittet, men är precis som allt annat helt ny. Själva instrumentpanelen är sänkt gentemot tidigare, A-stolparna är smalare, dörrsidorna inte lika tjocka och glasytorna är större. Sikten ut åt alla håll är avsevärt förbättrad. Detta märks framförallt på närsikten, i omedelbar närhet av fordonet.

Till detta bidrar även helt nya yttre backspeglar där stor vikt har lagts vid bra aerodynamik. De fungerar mycket bra och förbisikten är god.

Solskärm eller inte

När vi sedan övergår till att bereda intryck från själva körningen så märker vi genast att bilen är tystare än någonsin. Vid en första snabb provkörning vid Scanias Democenter i Södertälje, som vi berättade om i förra utgåvan av Åkeri & Transport, så körde vi uteslutande med den sexcylindriga D13-motorn, men nu när det sitter en V8 på 16 liter i bilen, så blir vi ännu mer imponerade.

Det är säkert många som vill att ljudet från V8:an ska höras mer, men det hade å andra sidan gått att isolera bort motorljudet ännu mer. På vår testbil hördes ett lätt vindbrus eftersom bilen var utrustad med solskärm, som extrautrustning.

När man funderar på skärm eller inte blir kunden upplyst om vad en innebär i ökad bränsleförbrukning under fordonets livstid och sedan är det upp till den enskilde att göra valet.

Tack vare att automatlådan Opticruise äntligen fått en assisterande kopplingsbroms så sker växelskiftena nu på 0,4 sekunder när det är som bäst. Det är en liten lamellbroms som snabbare anpassar de olika axlarnas varvtal i lådan. Detta är särskilt användbart när det handlar om växelskiften till en högre växel.

Snabbt och mjukt

Liknande lösningar har ZF AS-Tronic, Volvo I-Shift och Mercedes-Benz Power Shift haft i många år och jag egentligen aldrig förstått varför Scania inte följt efter. Med detta kan vi konstatera att även Scania tycker att detta är den rätta modellen, trots att de tidigare fortsatt med lösningar där motorbromsen aktiverats, liksom synkringarnas funktion använts.

När det gäller upplevelsen vid växelskiftena är den dock ett kapitel för sig, utan jämförelse. Det är en fullständigt ryckfri växling med riktig snabb dragkraft i nästa växel. Det är programmeringsexperterna på Scania som lyckats styra ned- och uppbyggnaden i vridmomentet på ett optimalt sätt, och detta märks särskilt i samband med att skiftena sker under hög belastning.

Kraften bibehålles nu på såväl motorsidan som på drivhjulen och detta innebär att de drivline-svängningar som tidigare funnits helt har eliminerats. Resultatet är såväl snabbare som mjukare växlingar och det påverkar komforten markant.

Spårkänslighet

Volvo I-Shift har länge varit måttstock i branschen. Scania ligger numer minst jämsides med sin andra svenska kollega. Väl upp i hastighet på motorvägen märker vi att inställningen av farthållaren på ratten förbättrats, men som vanligt på ett sätt att en van Scania-förare omedelbart känner igen sig.

För mig som inte är riktigt lika van Scaniaförare har alltid haft svårt för betjäningen som har skett "med enbart känsel", tidigare. Jag tycker att det är bättre nu när man ser vilka knappar man ska trycka på.

Äntligen har Scania fått en vindrutetorkare med bra regnsensor och eftersom vädret under vår 60 mil långa testkörning skiftade mellan regn och uppehåll, så kan den till sin rätt hela tiden. Och vi måste erkänna att det är ganska skönt att behöva tänka på den detaljen.

Vid körning på en nylagd del av E4 kändes spårkänsligheten och styrresponsen fantastiskt bra, väl i klass med bästa Mercedes-Benz Actros och Volvo FH med standard stel framaxel. När vi sedan kom till en sträcka där vägbanan var lagad var begeistringen över. Självklart reagerade Scania S 730 på spåren i asfalten, precis som alla andra lastbilar av den här storleken. På den sträckan är det endast Volvo FH VDS, som tuffar på som om ingenting hänt.

Inga problem

Körintrycket liksom spårkänsligheten är starkt förbättrad jämfört med dagens fordon. Jag talade bland annat med en person som jag hyser stor tilltro till, som till vardags kör ett 40-tons Scaniaekipage av senaste snitt och han meddelade att det ändå var en mycket stor skillnad, till det bättre.

När det gäller framlyktor så anser jag att DAF med sin Super Space Cab har varit bäst på LED-ljusarrangemang. När nu Scania har till förväxling likt DAF:s ljusarrangemang så är det enbart positivt. Fördelarna med LED är många och så övertygande att det egentligen inte behöver framhållas, och det gäller ljusbilden på såväl långt håll som kort. Dessutom anpassas färgen efter dagsljusets inverkan, livslängden är mycket längre liksom strömförbrukningen är mindre.

Föga överraskande förflöt hela dagens testkörning utan några som helst problem. Det var fint väder, fina vägar och en topptrimmad Scania S 730 4x2 kopplad till en treaxlig trailer. Hela körningen blev så positiv som vi kunde förvänta oss. Alla detaljer på nya generationen Scania förefaller vara väl genomtänkta, hålla hög kvalitet och vara framtidssäkrade. Det blev således ett riktigt val när bilen blev prisvinnare.

Komplett bil

Allt detta är så likt Scania att det nästan blivit lite tråkigt. Här finns helt enkelt inget utrymme för att något ska gå snett. Om allt trots allt skulle gå väldigt snett, nämligen om bilen skulle välta, trots ESP och alla andra elektroniska hjälpmedel, har den drabbade chauffören större chans än någonsin att överleva.

Innan han eller hon hinner slå huvudet i sidorutan har en gardin-airbag blåst upp sig som skydd. Detta är en absolut världsnyhet i lastbilsbranschen. Visserligen har Volvo som extratillval kunnat leverera en gardin-airbag på en mindre modell i USA.

Som jag ser saken och med min information så är att denna airbag ett av de mest innovativa sakerna på nya generationens Scania. Sedan har de Göteborgsbaserade utvecklarna helt andra och innovativa saker som IFS, VDS och I-Shift DC.

Detta är en komplett bil och jag kan bara fråga mig, vad mer kan man begära av en första testkörning.