• Volvo gör det möjligt för städer som eftersträvar en hållbar stadsutveckling att dra nytta av de fördelar som elektrifierade lastbilstransporter ger.

Premiär för helt eldriven lastbil

Volvo Lastvagnar presenterar nu sin första helt eldrivna lastbil i kommersiellt utförande – Volvo FL Electric för bland annat distribution och soptransporter i stadstrafik. Försäljning och serieproduktion av den nya lastbilen startar redan nästa år.

– Vi är oerhört stolta över att presentera den första i raden av helelektriska Volvo-lastbilar, redo för reguljär trafik. Nu gör vi det möjligt för städer som eftersträvar en hållbar stadsutveckling att dra nytta av de fördelar som elektrifierade lastbilstransporter ger, säger Volvo Lastvagnars vd, Claes Nilsson.

Miljözoner

Med bättre luftkvalitet och mindre buller i staden blir det möjligt att planera för bebyggelse och infrastruktur på ett friare sätt än idag. Samtidigt kan transporterna effektiviseras.

En eldriven lastbil utan avgasutsläpp kan användas i inomhusterminaler och miljözoner. Den låga ljudnivån skapar möjligheter att utföra fler uppdrag nattetid och därmed avlasta gatunätet under dagen.

Redan idag för Volvokoncernen en dialog med städer och kommuner för att se över regleringar och lagstiftning med syfte att möjliggöra en förflyttning av godstransporter från dagtid till kvällar och nätter.

Tillgänglighet

Det finns ett stort intresse för eldrivna lastbilar på marknaden. Många potentiella kunder har frågor kring vilka möjligheter den nya tekniken skapar och hur den kan komma att påverka deras verksamhet.

– För att göra övergången trygg och smidig kommer vi att erbjuda helhetslösningar som utgår från varje kunds behov av körcykler, lastkapacitet, tillgänglighet, räckvidd och andra parametrar. En lösning kan omfatta allt från ruttanalys och batterioptimering till servicetjänster och finansiering.

– Volvo Trucks har också ett väl utvecklat samarbete med flera leverantörer av laddningsutrustning. Målet är som alltid att ge kunderna en hög tillgänglighet och produktivitet, säger Jonas Odermalm, ansvarig för produktstrategi inom medeltunga fordon vid Volvo Lastvagnar.

Göteborg

Att ha en helhetssyn på elektrifieringen av transportsektorn är också nödvändigt för att hantera de fortsatta utmaningar som finns när det gäller till exempel elproduktion och batterier.

– För att säkerställa att råvarorna till batterierna utvinns på ett ansvarsfullt sätt verkar Volvokoncernen bland annat genom nätverket Drive Sustainability som har en särskild funktion för just detta. Volvokoncernen är också engagerad i olika projekt där batterier från eldrivna tunga fordon får ett andra liv och återanvänds för energilagring.

– Alla frågor kring hanteringen av batterierna är inte lösta, men vi arbetar aktivt både inom koncernen och tillsammans med andra aktörer för att driva på utvecklingen och skapa de lösningar som behövs, säger Jonas Odermalm.

De första exemplaren av Volvo FL Electric sätts nu i trafik hos kunder i Volvo Lastvagnars hemstad Göteborg.

 

Fakta Volvo FL Electric

Helt eldriven lastbil för distribution, soptransporter och andra uppdrag i stadstrafik med totalvikt (GVW) på 16 ton

Drivlina: Elmotor med 185 kW (252 hk)maxeffekt / 130 kW (177 hk) kontinuerligt effektuttag, växellåda med 2 växlar, kardanaxel, bakaxel. Maximalt vridmoment elmotor 425 Nm. Maximalt vridmoment bakaxel 16 kNm

Energilagring: 2 -6 litiumjonbatterier med totalt 100-300 kWh

Räckvidd: Upp till 250 km

Laddning: AC-laddning via elnätet (22 kW) alternativt snabbladdning via CCS/Combo2 för upp till 150 kW

Laddningstid: Från tomma till fulladdade batterier; snabbladdning 1-2 tim, nattladdning ca 10 tim. Avser 6 batterier.

Tidningar inom mediagruppen Swepress