• - Det är väldigt viktigt att visa att lastbilskörning handlar om skicklighet på hög nivå. Det är ett attraktivt yrke och vi vill att statusen höjs ytterligare, säger Claes Nilsson, Volvo Lastvagnars chef. Foto: Alf Wesik
  • Vid Sverigefinalen på Elmia gällde det bland annat att veta var bakänden på fordonet befann sig. Den röda konen skulle slås omkull, men inte de blå. Foto: Peggy Bergman
  • Andreas Söderström blev historisk när han som första svensk vann Scania Young European Truck Driver 2010. Foto: Dan Boman
  • Stellan Carlsson, sexa i världen på bränsleeffektiv körning. Foto: Alf Wesik
  • En koncentrerad men något spänd svensk representent i finalen, Stellan Carlsson, på väg ut mot första körningen.

Positiva framtidsutsikter trots allt

Branschen är optimistisk och satsar på en statushöjning

De senaste åkeribarometrarna talar sitt tydliga språk. Trots att branschen dras med en hoper problem av mer eller mindre begriplig karaktär – så finns det en förhållandevis god efterfrågan på företagens tjänster. Antalet anställda sägs vara stabilt, alltså inga större neddragningar från tre av fyra företag i branschen – och faktiskt uppger vart femte företag att man utökat personalstyrkan.

I ett läge där branschen har att tampas med osund konkurrens och där lagstiftningen famlar i klara luckor, som ställer till med problem och sätter känslor i svall – så kan vi konstatera att åkeribranschen verkligen är en framtidsbransch.

Det kommer visserligen ske en anpassning till nya förhållanden, men det gör också att det skapas nya ben att stå på, nya möjligheter.

Nyanställningar

Sysselsättningen är god och den byråkratiska termen för detta är att mäta sysselsättningsgraden. Drygt hälften av de svarande uppger att företagets kapacitet matchar verkligheten, medan drygt 20 procent uppger att företaget har en otillräcklig kapacitet. Detta gör en sysselsättningsgrad på cirka 85 procent.

Lönsamheten uppges också vara förhållandevis god eller i alla fall tillfredsställande. Inför framtiden tror vart tredje företag att det kommer att bli en ökad efterfrågan på deras tjänster. Men om vi tar med ”oförändrad efterfrågan” i underlaget så stiger siffran till 90 procent.

När det gäller personalstyrkan så anger tre fjärdedelar av företagen inom branschen att den kommer att ligga på en oförändrad nivå den närmaste framtiden. Knappa 13 procent av företagen tror på en ökning av personalstyrkan och drygt 9 procent på en minskning.

Storstäderna

Tendensen är densamma inom alla delbranscher, men inom området ”bohags- och kontorsflyttningar” kan ses en tydlig minskad efterfrågan. Inom ”bygg och anläggning”, samt ”miljöservice och renhållning” märks tydligt ökad efterfrågan. Även inom skogssektorn märks en tydlig vilja att öka investeringarna på såväl fordon som personal.

Antalet enskilda åkeriföretag inom branschen minskar och är för närvarande cirka 9 000. Tendensen fortsätter att branschen totalt sysselsätter ungefär lika många människor men att dessa fördelas på färre åkeriföretag.

Ytterligare intressant information från statistiken är att företagens hemvist till största delen är storstadsregionerna – med Göteborg och västsverige som störst med 23,4 procent av företagen, Stockholm och Mälardalen tvåa med 18,5 och Malmö med Skåne län trea på 14,6 procent.

Det är fortfarande flest företag, eller drygt 30 procent som kör fjärrtrafik som huvudsaklig uppgift, tvåa kommer ”närdistribution och kretstrafik” på 26,7 och trea ”bygg och anläggning 25,7 procent”.

Scania

Åkeri & Transport har vid flera tillfällen bevakat Scanias Young European Truck Driver där vinnaren har chansen att få grundplåten eller cirka en miljon kronor att använda till en helt ny Scanialastbil. Totalt har över 200 000 förare deltagit i uttagningstävlingarna sedan starten 2003.

I den senaste upplaga deltar förare från 40 olika länder. Tävlingen består av sju olika kategorier där förarnas skicklighet ställs på prov. Det omfattar allt från teoretiska frågor om trafikregler till praktiska manöverprov. Förare som klarar proven i samtliga sex kategorier kan gå vidare till finalerna och har chansen att stå som slutsegrare i Scania Driver Competition.

Tävlingsmomenten är Kontroll före körning, manövrering, teoriprov, bränslesnål körning, lastsäkring samt kategorin livräddning och brand. Den nationella finalen avgjordes i Jönköping i samband med lastbilsmässan den 22 augusti. Det var Andreas Söderström som vann och kommer att representera Sverige vid den stora finalen.

Andreas Söderström är 31 år och jobbar till vardags vid familjeföretaget Söderströms Åkeri i Ingelstad. Den stora finalen avgörs i april 2015.

Konceptet kom till för att lyfta buss- och lastbilsförare och deras skicklighet. Tävlingen belyser den fantastiska insats de gör för samhället och hur de bidrar till det genom ökad medvetenhet och trafiksäkerhet och skicklig miljövänlig körning.

De tidigare vinnarna har kommit från Irland, Brasilien, Australien, Sydafrika, Polen, Belgien, Taiwan, Argentina och Italien. Samt Sverige när samma Andreas Söderström som nu gått till ny final, vann världsfinalen 2010.

Volvo

Volvo inriktar sig på klimatet och bränsleekonomin i sin motsvarande världsomfattande tävling Drivers Fuel Challenge. Finalen avgjordes i Göteborg och det visades fantastiska prov på oerhört skicklighetsnivå.

Den svenska deltagaren, som vunnit de svenska uttagningarna, Stellan Carlsson, gick hela vägen till semifinal – men där fick kan se sig slagen av bland annat Christian Scheiflinger från Österrike, som sedan vann hela tävlingen.

Tanken med tävlingen är att höja statusen för yrket och visa att det gör stor skillnad för åkeriets ekonomi, att ha chaufförer som kör med högsta möjliga skicklighet. Det talas i branschen om skillnader i bränsleförbrukning med upp till tio procent – eller ännu mer.

Stellan Carlsson är en 48-årig egenföretagare från Hammarö utanför Karlstad. Han kom till slut på en finfin sjätte plats, vilket ska jämföras med 11 000 förare som varit med i uttagningstävlingarna runt om i världen.

-Det är jättekul men lite nervöst, sade Stellan till Åkeri & Transport mellan de olika momenten under tävlingsdagen.

Förbättrad körning

Det var 23 förare från olika länder som gjorde upp i finalen.

Det gäller att anpassa sig till trafiken och att utnyttja den enorma kraften hos en fullastad lastbil i rörelse. En kunnig förare vet hur han eller hon ska använda lastbilens tyngd till sin fördel, säger Andrew Low, Driver Development Manager Volvo Trucks och ansvarig för den bana som användes i tävlingen.

- Det är väldigt viktigt att känna till lastbilens system, du måste veta hur lastbilen reagerar på dina kommandon. Om du har full förståelse för hur lastbilen fungerar och varför den reagerar som den gör så kan du förbättra din körning och förbättra bränsleeffektiviteten, säger Christian Scheiflinger.

Ökad medvetenhet

Stellan Carlsson som till vardags kör en Volvo FM13, tipp och kranbil från 2012, hade som strategi att lyssna på motorn och förlita sig på varvtalet.

- Jag tycker jag gjorde bra ifrån mig, men vinnaren i min bil visste helt klart något jag inte kan, utan som man plockar upp om man kör den typen av bil varje dag.

Finalen, som ägde rum i Göteborg den 19 september, är ett av många sätt för Volvo Lastvagnar att uppmärksamma hur stor skillnad föraren faktiskt kan göra.

- Det är viktigt att skapa en medvetenhet kring hur stor skillnad varje enskild förare faktiskt kan göra. Tävlingen Drivers” Fuel Challenge är ett sätt för oss att bidra till det. Bränslesnål körning är något som alla förare kan lära sig, men det gäller att ha ständig fokus på förbrukningen, förstå hur man kan påverka den och öva upp förmågan varje dag, säger Jan Strandhede ansvarig för marknadskommunikation och pr.