• – Vi märkte att det fanns fler komponenter i växellådan än vad som är tillåtet, säger Roger Ogemar. Bilden är tagen vid ett annat tillfälle. Foto: Roger Ogemar
  • Detta hittade yrkestrafikgruppen i Västerås i den rumänska lastbilens växellåda.

Polistekniker fick lura ut den rätta tekniken på egen hand

"Men nu kan vi avslöja fusket med färdskrivare"

Polis och bilinspektörer har hittat ett nytt verktyg för att avslöja fusk med färdskrivare. – Vi har fått lura ut tekniken själva, säger Roger Ogemar, bilinspektör vid polisen.

Förra året skrev Å&T om en rumänsk förare som satte på och stängde färdskrivaren efter behag. Han stoppades utanför Umeå och åkeriet dömdes till 150 000 i företagsbot. En dom som troligen kommer att bli vägledande, alla åkare som fuskar riskerar at få punga ut med den summan.

Nu har polisens yrkestrafikgrupper i flera regioner fått ett effektivt hjälpmedel.

Upptäckten skedde mer av en slump

– Vi var på studiebesök, som gällde något helt annat, i Norge när vi fick nys om detta. Det blev som en bonus. Norrmännen har använt metoden längre. Därför har de gjort fler avslöjanden, säger Roger Ogemar.

– Andra influenser har vi fått från England.

Han var en av dem som stoppade en annan rumänsk förare, på E18 utanför Västerås.

Chauffören använde en fjärrkontroll när han tyckte det var läge att starta eller stänga av färdskrivaren under färd.

– Utan den utrustning vi har nu hade vi inte kunnat avslöja honom, säger Ogemar.

Han vill inte avslöja detaljerna om hur vi går tillväga.

– Då skulle det bli för lätt för oseriösa åkare att fortsätta fuska.

Kostar 6 000

Och det har gett lyckade resultat.

– 2016 tog vi en och förra året fem fuskare med den här utrustningen.

Ingen av de ertappade ha erkänt att de monterat utrustningen.

– Vi har inte kunnat spåra var, i vilket land, ingreppen förekommit. Andra som vi tagit har sagt att någon chaufför på någon rastplats dykt upp och utfört montering för 600 euro.

Det gick inte heller bevisa att just den här chauffören använt utrustningen.

– Scania kunde se att bilens utrustning använts, cirka 250 gånger, inte när det skett. Vi kunde däremot konstatera att åkeriet använt utrustningen, säger Roger

Utrustningen gjorde att chauffören också i princip kunde köra hur fort som helst.

– Hastighetsspärren kopplas bort.

En Scaniaverkstad hjälpte polisen att läsa av fordonsdatorn. Det kostade förstås en slant.

– Men om staten får in 150 000 i företagsbot så blir det ingen förlust. Och innan vi kontaktar en märkesverkstad har vi redan konstaterat att det finns något otillåtet i systemet. Fordonet tas i beslag och plockas ner tills vi hittar vad vi söker, säger Roger Ogemar, som säger att det går många timmar att köra ett ärende av det här slaget.

– Många är inblandade innan allt är klart.

Öppnar plombering

Och i förebyggande syfte är det förstås värdefullt att fuskarna avslöjas.

Föraren stoppades utmed E18 i Östanbro, Västerås kommun. Varje gång som färdskrivaren stängts av under färd hade felkoder lagrats i fordonsdatorn. Troligen ända sedan fordonet besiktigats ett år tidigare.

De rumänska företrädarna ställde sig frågande till att någon öppnat om manipulerat den annars plomberade växellådan.

Någon tömning av färdskrivaren hade aldrig gjorts. Ägaren hade inte heller krävt in färdskrivardata från chaufförerna. Rätten anser att sådan kontroll borde varit striktare eftersom lastbilen kördes utomlands.

"En förare som tillåts fuska med kör- och vilotiderna är en fara för sig själv och andra. Företagets syfte har varit att snedvrida konkurrensen för att uppnå ekonomisk vinning", skriver rätten, som också påpekar att utrustningen är svårupptäckt.

Struntade i regler

Västmanlands tingsrätt anser att företaget helt saknat regler för att förebygga brott.

I sitt vittnesmål sa Roger Ogemar att "föraren måste absolut ha känt till manipulationen." Och att utrustningen borde upptäckts vid besiktningen i mars 2016. Han sa också att verkstäder i vissa länder ser mellan fingrarna, mot betalning, när de upptäcker otillåten utrustning.

Även svenska åkerier använder den här tekniken för att kringgå lagen.

– I Stockholm gjordes ett jättebeslag utanför Stockholm där man tog ett åkeri med flera manipulerade skrivare. Det finns inget som säger att det är lika vanligt. Men vi har tagit flera svenskar som kört med dubbla förarkort. De har lånat ett kort från en kompis eller någon som slutat på företaget.

Bara en liten del av kontrollerna fokuserar på tung trafik.

– Senast hörde jag att det inte vara mer än 150 som ägnar sig åt att kolla yrkestrafiken. Man kan lugnt påstå att det är andra tider jämför med hur det varit, säger Roger Ogemar.

Tidningar inom mediagruppen Swepress