• I början av hösten lanseras nya Peugeot Boxer med höjd kvalitets- och utrustningsnivå, förstärkt kaross, snålare motorer och ny elegant design.
  • Till sin hjälp har även föraren ett modernt navigationssystem och en backkamera, som med rörliga färglinjer underlättar manövrerandet av bilen.
  • Peugeot följer naturligtvis trenden även när det gäller stålkastararrangemanget - till nytt såväl som till nöje.
  • Tre olika axelavstånd - 3,0 m, 3,45 m och 4,04 m - och skåpversioner i fyra olika karosslängder - L1, L2, L3 och L4 - och tre olika höjder - H1, H2, H3 - innebär sammanlagt åtta karosstyper med lastvolym mellan 8 och 17 kubikmeter.

Peugeot visar sin nya version av Boxer

Bäst-före-datum närmar sig för långfranskan

Fullspäckad med nyheter

Franska Peugeot avslöjar att den stora transportbilen Boxer kommer i en ny version, med lanseringsstart under hösten. Och det är en efterlängtad nyhet. Även om den nuvarande versionen har tagits emot väl av användarna, så har den ändå sju år på nacken, och det är en förhållandevis lång tid i dessa allt snabbare tider.

Det var år 2007, eller egentligen 2006, som den nuvarande Peugeot Boxer visades. Det var som vanligt när det gäller Peugeot och systermärkena Fiat och Citroën, en mycket fint designad skapelse – och därför har den känts någorlunda modern ända fram till nu.

Men på knappt ett decennium hinner mycket flod att rinna i Seine och därför ser vi nu fram emot nykomlingen.

Ökad försäljning

Kanske är det så att transportbilarna, de stora skåpen på något sätt hittat sin egen fålla, för efter det att Renault en gång i tiden revolutionerade branschen med helt banbrytande rundare design, så har utvecklingen stramats åt.

Nya Peugeot Boxer är inget undantag, den bygger formmässigt på samma linje som den ytterst framgångsrika personbilen 308. Detta är också ett faktum som följer linjen, att tillverkarna försöker skapa en mer enhetlig märkesidentitet tvärs över alla biltyper i sitt respektive program.

Peugeot har stadigt ökat sin försäljning i segmentet stora transportbilar. Sedan 2006 då nuvarande Boxer introducerades har marknadsandelen i Europa stigit med 0,5 procent till 1,3 procent. Under samma period har försäljningen utanför Europa ökat med 35 procent.

Fjärde generationen Boxer kommer med en rad förändringar i konstruktionen för att höja kvalitetsnivån ytterligare, jämfört med föregångaren, som lanserades 2006. Det handlar om nya tekniska lösningar, högre säkerhet och komfort, lägre ägandekostnader samt ökad flexibilitet.

Långa tester

Hållbarheten och tillförlitligheten har noggrant utprovats i nya Peugeot Boxer. Bilen har utsatts för tuffa tester och körts 4 miljoner kilometer i extrema förhållanden, merparten med full last och på vägar av högst varierande kvalitet.

Olika styrke- och uthållighetstester, däribland kyla/värme, saltvattenvadning och dörrmekanism har simulerat verkligt, extremt, användande under tio år.

Arbetet har resulterat i en förstärkt karosstruktur för ökad styvhet, mer ljudisolerande material, en omdesignad hytt, nya skjutdörrsmekanismer och förstärkta bakdörrar, kraftigare bromsar, en ny konstruktion för stötdämparinfästningen för styvhet, ökad komfort och bättre vägegenskaper och ett urval av 2,2-liters HDi-motorer som blivit effektivare tack vare ett reviderat insprutningssystem.

Viktig säkerhet

Den robusta grundformen från föregångaren har i nya Boxer fått en mer elegant inramning. Grillen är inspirerad av nya Peugeot 308 och innefattar ett nydesignat emblem, nya strålkastare med mörktonad inramning och LED-positionsljus.

Bakljusen har fått nytt utseende med en annorlunda ljussignatur, som även förbättrar bilens synlighet från sidan.

Interiören är uppdaterad med modernare utseende och materialval med högre kvalitetskänsla, samtidigt som utrustningsnivån har höjts. Instrumentpanelen har gjorts om och fått nya kontroller och en ny stereoanläggning (cd-radio) med Bluetooth som standard. Förutom musikstreaming är funktionen viktig ur säkerhetssynpunkt, då föraren talar i telefon via högtalarsystemet. Funktionerna styrs med knappar på ratten.

Säkerhetssystem som ABS, ESP och EBA, alltså nödbromsassistans, är standardutrustning. Antisladdsystemet har även en Hill Start Assist-funktion, start-i-backe-assistent. Den nya funktionen HDC, Hill Descent Control, som föraren aktiverar med en knapp på instrumentpanelen vid körning i nedförslut, underlättar körningen, särskilt vid halt underlag. Bilen reglerar då automatiskt gas och broms för en så säker färd som möjligt.

Massor av utrustning

Erkänt effektiva och vridstarka dieselmotorer med mycket låg bränsleförbrukning bidrar till låga drifts- och underhållskostnader. Nya Peugeot Boxer kommer med fyra olika motoralternativ:

2,2 HDi på 110, 130 respektive 150 hästkrafter samt 3,0 HDi på 180 hästkrafter.

På 2,2 HDi har bland annat insprutningssystemet modifierats för att ytterligare sänka förbrukningen med 1,3 l/100 km, motsvarande 34 gram CO2/km (L3H2 2,2 HDi 130).

Liksom för samtliga Peugeots transportbilar finns det en mängd utrustningsalternativ och påbyggnationer som är skräddarsydda för olika yrkeskategorier.