• Det var full fart både på asfaltsbanan på Trosta park och runt den iordningställda tuffare terrängbanan, när Peugeot Sverige anordnade information och provkörning av de olika bilarna. Här en Peugeot Partner som fullt skåp.
  • Anthony Pagnietz, Area manager North and East Europe 4x4 Dangel.
  • Fyrhjulsdrift från Dangel ökar framkomligheten genom att greppet förbättras avsevärt. Samtidigt höjs markfrigången.
  • Peugeot Partner chassie utrustad med stabilt flak, Boxline Pickup, från Ydre Skåp i Österbymo.
  • Reglage för i- och urkoppling av de olika versionerna av fyrhjulsdrift. En finess är att aktivering kan ske i vilken fart som helst.

Peugeot vinner terräng

Fyrhjulsdrift aktiveras oberoende fart

Avstamp med stor samling på Trosta

Det råder ingen tvekan om att de menar allvar, Peugeot Sverige. När helt nya transportbilen Expert lanserades så bjöds samtliga återförsäljare till Trosta Park utanför Arlanda för inte bara en genomgång av bilen alla företräden - utan även möjligheter till att prova tillgångarna i verkligheten. – Vi kan se tillbaka på en mycket bra period för Peugeot i Sverige, och med nya Expert kommer det att ta fart ytterligare, förklarade Robin Jakobsson, Peugeot Sverige, K.W. Bruun Autoimport AB.

Det hade ordnats möjlighet för alla deltagare att prova på sicksackkörning mellan koner, för att kontrollera det nya chassiet och de elektroniska hjälpmedel som är nya. Testningen kunde ske såväl med som utan last.

Det fanns möjlighet att prova elbilar, olika motorer och växellådor – samt körning på en medelkrävande terrängslinga.

– Det är viktigt att säljarna själva kan uppleva skillnaden mellan en transportbil med vanlig drift och med förhjulsdrft, förklarade Anthony Pagnietz, Area manager North and East Europe för 4x4 Dangel, som levererar fyrhjulsdriften.

Alla hastigheter

Rent praktiskt går beställningen av en fyrhjulsdriven bil till så att den levereras från Peugeots fabrik i Vigo i Spanien till franska Dangel för montage och vidare leverans till kund eller återförsäljare.

Med fyrhjulsdrift får bilen en ökad markfrigång på mellan 60 och 70 millimeter, skyddsplåtar på strategiska platser under bilen och en möjlighet att aktivera den extra driften såväl stillastående som i fart.

– Nej vi har ingen restriktioner för vid vilka hastigheter aktiveringen kan ske, säger Pagnietz till Åkeri & Transport.

Just möjligheten med fyrhjulsdrift betyder mycket för Peugeot, och andra tillverkare i segmentet.

– Ja, ofta är det så i alla fall vid större affärer, eller till exempelvis kommuner, förklarar den framgångsrike Peugeothandlaren Gert-Åke Nilsson på Sture Nilssons Bil AB i Simrishamn, att det krävs i anbudsunderlaget att det ska finnas möjlighet till såväl automatlåda som fyrhjulsdrift. Det är inte alls säkert att denna utrustning sedan väljs, men det ska finans en möjlighet enligt kravspecifikationen.

En provkörning på den terrängbana som ställts samman på Trosta Park visar omedelbart att fyrhjulsdriften betyder oerhört mycket för såväl framkomlighet över hinder som drivkraft.

Fällbart säte

När det gäller nya Peugeot Expert har vi tidigare presenterat den utförligt i Åkeri & Transport, men nu fanns även möjlighet att prova den praktiskt.

En provkörning i sicksackbanan med och utan last visar att chassiet inte bara är bra "på papperet" - nej, det fungerar även bra praktiskt.

Peugeot Expert är baserad på det ultramoderna chassiet EMP2 som även används i personbilen Peugeot 308. Det medför bland annat en lägre vikt, mellan 100 och 400 kilo mindre än konkurrenterna.

– Och detta medför i sin tur att vi kan lägga den vikten på lastkapaciteten istället, som kan öka med mellan 100 och 150 kilo, berättar Martin Persson, som är produktchef på Peugeot Sverige.

Det finns möjligheter till en mängd olika volymskåp och chassiebilar, med tre olika längder och två olika höjder. Som max kan bilen lastas med 1 400 kilo och 6,6 kbm last, samt 4 meter lastlängd. Den minsta versionen rymmer 5,1 kbm och lastar lika mycket, eller 1 400 kilo. Genom att öppna en lucka och fälla ned passagerarsätet, det Peugeot kallar Moduwork, så kan 3,32 meter långa föremål rymmas under tak.

Hög säkerhet

Den låga höjden på 1,90 meter är även den mycket uppskattat, särskilt i stadsmiljöer med parkeringsgarage och liknande.

Bilen är utrustad med den senaste tekniken av reningsutrustning, med AdBlue och SCR, och är därmed godkänd för Euro 6. Den minsta diesel på 1,6 kubik och 95 hästar slukar i sig måttliga 0,51 liter per mil. Den starkaste motorn på 180 hästar, vrid på 400 Nm och automat, kräver 0,61 – även det en slående låg siffra. Utsläppen på minsta motorn är 133 gram per km.

Det är som på alla bilar av senaste snitt oerhört hög nivå på säkerheten, bland annat med hjälp av elektroniska hjälpmedel. Här finns möjlighet till Actine City Brake, dödavinkelvarnare, automatisk helljusavbländning, röststyrd navigator, backkamera med vidvinkel, aktiv farthållare med skyltavläsning och automatiskt avstånd till bilen framför. Driver Attention Alert mäter bilen rörelser och jämför med rattutslagen, och varnar om bilen börjar vingla, vilket kan vara ett tecken på trötthet.

Öppna med foten

Sidoskjutdörrarna kan öppnas med hjälp av att foten förs under dem. Det finns möjlighet till nyckellös start och stopp, samt finns det mängder av hållare och fack och hyllor, för förarens komfort. Ljudnivån är lägre och komfortväggen har utformats så att det blir mer plats åt rymliga chaufförer.

När det gäller infotainment, alltså ljudsystem, så är det självklart den senaste tekniken och bra ljud. Det går bland annat att spegla mobilens skärm på instrumentpanelens större display.

Vid en senare kontakt med Gert-Åke Nilsson i Hammenhög visar det sig att de nya bilarna fått en flygande start. Utan någon särskild annonsering över semestertiden har Sture Nilssons Bil AB ändå sålt en handfull fyrhjulsdrivna bilar, samt sju Peugeot Partner.

Tidningar inom mediagruppen Swepress