• Nya Peugeot Partner Electric drar blickarna till sig. Och dessutom är den skonsam mot såväl land-som vattenlevande varelser.
  • Starkströmskompetens krävs för att jobba med batteripacket och tillhörande laddfunktion. Det är två batterier i varje bil.
  • Interiören i Electric skiljer sig inte så mycket gentemot en vanlig Citroën Berlingo, förutom några ovanliga mätare i form av batterikapacitetsmätare, samt en mätare som visar hur pass energiekonomiskt man kör.
  • Den förhållandevis nya led-tekniken är extremt strömsnål och därmed en välsignelse för alla elbilskonstruktörer. Dessutom är det snyggt.
  • De nya elektriska bilarna Berlingo och Partner kommer att byggas vid PSA Peugeot Citroën Vigo Centre i nordvästra Spanien.
  • Elmotorn, generatorn, sitter på den plats där förbränningsmotor sitter på en konventionell Citroën Berlingo och Peugeot Partner. Och nej, det finns ingen oljesticka att kolla.
  • Vid PSA-fabriken i Vigo sysselsätts 6 700 personer och 1 525 fordon rullade ut genom svängdörrarna år 2012. Vilket blir 296 500 fordon per år.
  • Försäljningschef Bertil Rydqvist, Peugeot Sverige och informationschefen Lena Rönnelius Ericson, Citroën Sverige, tror på en framtid för elbilar i såväl personbils- som transportbilsutförande i Sverige.
  • Priset för Citroën Berlingo Electric är ännu inte fastslaget. Men det sägs bli konkurrenskraftigt. Det är inte heller klart om bil respektive batteripack ska vara möjliga att leasa.

Peugeot och Citroën elektrifierar Sverige

Partner respektive Berlingo lockar miljömedvetna PSA siktar på upp till 200 bilar under 2013

Det finns inget pris fastställt ännu för den svenska marknaden. Detta trots att det kanske är priset som är den allra viktigaste faktorn för om vi ska få en snabbare försäljningsutveckling av transportbilar i Sverige. Eller? -Så mycket kan jag i alla fall säga, förklarar försäljningschefen Bertil Rydqvist på Peugeot Sverige, att bilen ska prissättas så att de blir konkurrenskraftiga och på en nivå som gör det lönsamt för företag att köra elbil. Och Lena Rönnelius Ericson, informationschef på Citroën Sverige nickar instämmande.

Av Alf Wesik

Åkeri & Transport var på plats när PSA Peugeot Citroën gemensamt presenterade sina nya transportbilar i den minsta klassen, Peugeot Partner Electric samt Citroën Berlingo Electric. Presentationen skedde gemensamt helt enkelt av den anledningen att det är en bil framtagen i det gemensamma moderbolaget i Frankrike, samt att det i praktiken rör sig om exakt likadana bilar. Endast några märkeslogotyper skiljer.

Men det gör inte presentationen mindre intressant. Tvärtom kanske, eftersom bilen kommer att marknadsföras i Sverige av respektive återförsäljarnät och med en stor skara entusiastiska försäljare.

-Ja, så är det, säger Lena Rönnelius Ericson, att vi riktar vår uppmärksamhet bland annat gentemot verksamheter som kan tänkas passa för elbilar, kanske främst inom offentlig sektor, kommun, landsting och statliga verk.

Men även andra företag som genom en investering i en ren elbil ser bilen som en marknadsåtgärd och därmed ser fördelar med den miljömässigt finfina bilen, kan komma ifråga.

-Det går mycket väl att räkna fram en kostnadsmässig fördel att köra elbil, om vi ser på hela kostnaden för ägaren, fyller Bertil Rydqvist i.

Storstadsmarknad

Det handlar således om en bil i minsta transportbilsklassen. Det är rena elbilar och har en räckvidd på cirka 17 mil, vilket är en liten förstärkning gentemot förra generationens elbilar i denna storleksklass. Det är Mitsubishi som utvecklat och producerar drivlinan i PSA Peugeot Citroëns drivlina.

Tanken är att bilarna ska säljas i 27 länder, så det rör sig inte om någon liten nischprodukt utan Europaledande PSA, med 21 procent marknadsandel, tror på en stigande efterfrågan. Partner och Berlingo med konventionell drivlina introducerades 2008 och fick en rejäl uppdatering 2012.

-Vi kommer att kunna visa bilarna hos våra handlare redan innan sommaren och då kommer det även att bli möjligt att teckna order, berättar Bertil Rydqvist. Men den stora lanseringen blir inte förrän tidigt i höst.

De båda svenska generalagenterna siktar på, förutom de givna marknaderna i form av offentlig sektor, på hantverkare i storstäderna. Det blir bara helskåpsbilar, alltså bilar avsedda för godstransporter i alla fall till en början.

Det är ännu inte helt klart om det blir olika finansieringslösningar hos de både tillverkarna, samt om batteripacken ska ägas eller hyras. Men beslut om detta kommer inom kort. Återförsäljarna kommer att utbildas eftersom det krävs starkströmskompetens för att göra vissa reparationer på bilarna.

Den totala marknaden för elbilar i Sverige uppgår för närvarande till 1 600 elbilar per år i Sverige, och då ingår även cirka 300-400 laddhybridbilar från Volvo i den siffran. Men såväl Rönnelius Ericson som Rydqvist, tror på en stark uppgång för segmentet inom kort.

-Till en början räknar vi med 150 till 200 bilar per år för PSA:s del gemensamt.

Spännande ekonomimätare

En provkörning visar att det numer är en ganska odramtisk upplvelse att hoppa in i elbilen istället för en bensinare eller en liten diesel. Färden blir visserligen lite tystare inne i kupén, men å andra sidan alstrar däcken en ganska stor del av interiörbullret i en modern bil av denna typen. Däremot känns den mycket pigg eftersom kraften kommer omedelbart och varvtal, eller växelval är helt oväsentligt.

Elmotorn hittas på normal motorplats under framhuven. Den utvecklar maximal moment i varvtal upp till 1 500 varv per minut. Och i området 4 000 varv till 9 200 varv per minut levereras 67 hästkrafter.

Bilen är framhjulsdriven och batteripacket består av två litiumjonbatterier på totalt 22,5 kWh. De är placerade under golvet på båda sidorna av bakaxeln. Räckvidden sägs vara cirka 17 mil med körning i den gängse testrunda där bränsleförbrukning mäts i konventionella bilar. Men räckvidden varierar naturligtvis dels beroende på hur topografin ser ut där man kör, dels hur gaspedalen hanteras, dels hur mycket elektrisk utrustning – typ värmeutrustning eller aircondition – som är aktiverade.

Men vår tidning kunde redan vid den provkörning som vi fick tillfälle att genomföra notera en positiv detalj – man hemfaller som chaufför mycket fort till officiella snålskörs-VM. Det är nämligen så att bilen laddar vid utrullning eller inbromsning, samt därmed extra mycket nerför backar. Det är mycket spännande att hålla ett öga på energimätaren och försöka hålla sig inom de mest ekonomiska nivåerna.

Batterierna kan laddas antingen via vanlig stickpropp i vilket 220-uttag som helst på 8,5 timmar. Minimum säkringsstyrka är 14 ampere. Eller också via ett 3-fasuttag, med en speciell handske på 20 minuter upp till 80 procent nivå. Oklart hur lång tid det tar upp till full nivå i 380 voltsuttaget. Här är minimum säkringsstyrka 95 ampere.

Två längder

Bilen är standard utrustad med hill hold, det vill säga, starthjälp vid start i uppförsbacke. Den har även ESP. Peugeot Partner Electric respektive Citroën Berlingo Electric finns tillgänglig i två längder, 4,38 meter eller 4,63 meter. Detta innebär att det går att pussla in 3,3 kubik i det lilla skåpet respektive 3,7 kbm i det stora. Om man sedan fäller passagerarsätet blir lastvolymen 3,7 kubik i den kortare bilen och 4,1 i den längre.

Det går att lasta maximalt 1,8 meter långt gods i den korta versionen och 2,05 i den långa. Om sätet fälls får det plats 3 meter långt gods i den korta versionen, med möjlighet att stänga bakdörrarna, respektive 3,25 meter i den långa. Max lastvikt är 685 kilo. Bilarna var inte maxlastade vid provkörningen men stabiliteten bör vara densamma som i förbränningsmotorbilarna från Peugeot och Citroën.