• Per-Åke Åslund från Lillhärdal, Sveg.
  • En gammal trotjänare fick hjälpa till att dra hem kojan när Per-Åke haft påhälsning av tjuvar. Egen verkstad är guld värt.
  • Per-Åke Åslund hade Hemek från början och att byta till Tiger Cat föll sig naturligt.
  • Tiger Cat 1065 in action med Per-Åke vid spakarna.
  • Många vältor har det blivit sen 80-talet!

Per-Åke trivs som bäst i en maskin som helst ska befinna sig i skogen

Hela sitt vuxna liv har Per-Åke Åslund tillbringat i skogen. Grannen lärde honom att köra traktor eftersom farsgubben inte var det minsta intresserad av maskiner. Idag skotar han virke med sin Tiger Cat och hoppas på en ljusning i branschen.

Vi skumpar fram i den blå King Caben längs en skogsväg djupt inne i de lillhärdalska skogarna. Jag har redan tillbringat dryga timmen att köra genom skog men nu ska vi ytterligare en bit in bland tall och gran. Snart dyker där upp en gigantisk timmervälta och strax ovanför ser vi Per-Åke Åslunds gula Tiger Cat.

Det är en 1065, 18 tonare med mercedersmotor på 240 hästar. Boggien är tysk, NAF,och hela maskinen är från 2006 och har gjort stabila 20 500 timmar i tjänsten.

- Jag körde Hemek förut och tyckte om den maskinen. De är robusta och det är sällan något osm går sönder. Tiger Cat köpte upp Hemek så då blev det naturligt att köpa sig en Tiger Cat när den tiden var inne. De tillverkades i Hede förr, bara tio mil från Lillhärdal, och tills i fjol hade man monteringen kvar i allafall. Nu är allt flyttat till Skottland och det enda som finns kvar i Hede är servicebussarna och reservdelslager, säger Åslund.

Start i Skogsjan

Per-Åke har tillbringat hela livet i skogen. Det började, lik som för många, när han var liten palt och hörde grannens traktor. Då var han snabb att springa dit i hopp om en åktur.

- Pappa jobbade i skogen men var inte ett dugg intresserad av maskiner. Han körde häst. Så det var hos grannen jag lärde mig köra traktor.

På 80-talet började han sin karriär i skogen. Först i en ”Skogsjan”, byggd på en ÖSA 868 med RK 450 aggregat. Det var en av de allra första maskinerna med gripprocessor. Skogen handfälldes med motorsåg och Per-Åke kvistade med processorn. Eller skruvade.

- Det var mycket som gick sönder så det var ett evigt skruvande.

Gamla bilar

1986 körde han en ÖSA 670, fällare/läggare, och startade egen firma. 1989 köpte han ytterligare en maskin och det blev en ÖSA 670 med Stortrumpf aggregat. Sen dess har han haft snurr på grejorna för det mesta. Branschen är tuff och det blir bara hårdare.

- Jag har väl jobb fram till nyår. Sen vet jag inte så mycket mer. Många får lägga av. Jag hoppas jag kan fortsätta ett bra tag till. Det dröjer innan det är dags för pension, säger Per-Åke.

Och tröttnat på skogen har han inte hunnit göra heller. Maskinerna är hans intresse och arbete. Den lilla fritid han har numer ägnar han åt maskinerna eller gamla bilar. Han räknade nyss ut att det visst stod 15 bilar hemma på gården också...

Och ett antal lastbilar och hjullastare har passerat genom åren då han även kört lastbil och även idag sköter snöröjning åt skogsbolagen i trakten.

- Jag var utan jobb ett tag och sålde maskinerna. Men 2003 fick jag jobb åt en kusin och 2007 köpte jag Tiger Caten. Jag har inte kört skördare sen slutet på -90 och kan sakna det ibland. Jag trivdes bäst där i skördaren men det kan kanske bero på att man har mer erfarenhet från den. Men nu är jag snart ikapp i skotaren också.

Kör ensam

För att bli en bra skotarförare tror Per-Åke att man måste ha intresse och träna mycket. Att vara försiktig och varsam är a och o.

- Hellre köra lite långsammare än att busa fram och sen får stå stilla och skruva för att grejorna går sönder. Sen beror det mycket på hur skördarföraren arbetar. En skördarförare med bra blick sorterar stammarna och lägger dem i lämpliga högar. Andra har bråttom eller bryr sig inte utan lägger stammarna som plockepin och då tar det lång tid att skota fram det, säger Per-Åke.

Strax bortanför hemmet har Per-Åke sin verkstad. För tillfället står kojan inne för montering av nya dörrar. Inbrottstjuvar bröt sönder dörrarna sista natten på en körning och stal alla verktyg. I andra delen av verkstaden ryms stort omklädningsrum och gott om plats för fler maskiner (och gamla veteranbilar...)

Genom åren har Per-Åke haft anställda, sönerna har jobbat i några omgångar men ingen var speciellt intresserad. Nu kör han ensam efter en annan entreprenör med skördare.

- Skogen är en av Sveriges ”guldgruvor” och ändå går det dåligt. Men å andra sida, skogsbranschen har varit tuff så länge jag kan minnas. Konstigt nog. Jag trivs bra i skogen. Jag kan inte riktigt tänka mig något annat jobb så jag hoppas verkligen att det vänder snart i ekonomin.

 

Kalla Fakta/ Tiger Cat

Modell: 1065

Antal lastton: 18

Motor: Merceders

Hästkrafter: 240

Boggie: NAF

Årsmodell: 2006, uttagen 2007.

Timmar: 20500