• Scania G490 8x4 med navreduktion och Allisonlåda tillhörande DP Åkeri i Oskarsström.
  • Paul Nilsson på DP Åkeri i Oskarsström kör mestadels grus, olika slags massor och maskiner och gläds över kraften i Allisonlådan. Foto: Alf Wesik
  • Erik Kaplar, marknadsutvecklare North Europe Allison Transmission.

Paul uppskattar en sömfri acceleration

Passar till växlande uppdrag

Det råder ingen tvekan om att han är nöjd med sin investering, Paul Nilsson på DP Åkeri i Oskarsström. Han fanns på plats i Allison Tranmissions Monter på Elmia och han visade gärna upp sin Scania G490 8x4 med navreduktion och Allisonlåda.

Det var fadern som startade åkerirörelsen där Paul och hans bror Dennis är verksamma. De är således mer eller mindre uppvuxna i lastbilshytten. När det var dags att ta över satsade de både på varsin Volvo med Powertronic.

Dessa bilar har gått bra och Paul har egentligen inga klagomål på något alls. Förutom att de började bli lite till åren komna, Volvolastbilarna - och att sträckan de framförts började bli ganska lång.

– Jag ville egentligen ha en Scania med V8, berättar han för Åkeri & Transport, där han står och lutar sig mot den nyputsade bilen på Elmia. Men jag blev av försäljaren övertygad om att det skulle räcka med en G490, särskilt om vi valde rätt utväxling.

Det blev ändå en del dividerande fram och tillbaka och slutligen blev det Paul själv som stod för avgörandet, nämligen 5:14 i utväxling. Han är nöjd med försäljarens förslag till drivlina, och han är nöjd med val av utväxling.

– Helt perfekt. Vid 80 km i timmen ligger jag på knappa 1400 varv och det finns gott om kraft kvar.

Full dragkraft

Men den avgörande betydelsen i sammanhanget, har ändå växellådan. Valet föll på en konverterlåda från Allison, en låda ur starka 4500-serien.

– Omedelbart när jag fick bilen levererad, den 4 april i år, så lastade jag den full, alltså 62 ton och "lite till" och körde ut till vad jag visste var en riktigt besvärlig backe. Men nejdå, inte en tvekan. Jag uppskattar naturligtvis att den har full dragkraft under hela accelerationen och aldrig varken hackar eller tappar dragkraft.

Erik Kaplar på Allison berättar om lådan på Paul Nilssons flakbil att en av dess främsta egenskaper är att den levererar dubbla dragkraften just vid startögonblicket, alltså på motsvarande växel ett och två. Detta tack vare att oljeflödet i lådan då dubbleras.

Många växlingar

Han ser just entreprenadsidan som väldigt viktigt för Allisons konverterlådor där det dels växlas väldigt mycket, dels krävs kraft såväl vid igångkörning som upp genom registret. Traditionellt har Allisonlådorna lockat sopbilsmarknaden liksom brandbilar och liknande. Men de passar lika bra för distributionskörning i staden där det växlas väldigt mycket och där en hög körkomfort eftersträvas.

Och så entreprenadsidan förstås där Paul Nilsson är verksam. Det handlar ofta om att förflytta grus och massor med eller utan släp, containertömning, flyttning av maskiner och liknande.

– Problemet är bara att nu vill brorsan Dennis ha en likadan, skrattar Paul medan han fortsätter berätta om sin nya bil för ännu en besökare.

Tidningar inom mediagruppen Swepress