• Med huvudet neråt i 300 knyck. Vinddraget kan jämföras med att ställa sig upp i en cabbad bil i motorvägsfart – tredubbelt upp. Foto: Privat
  • Två SM-guld, ett silver. Tommy Gustavsson, som hoppat fallskärm mer än 4 000 gånger, har även deltagit i två VM. Till vardags är han lastbilschaufför på Brings. Foto: Privat

På jobbet har Tommy huvet på skaft, utan att chansa...

När Tommy Gustavsson inte kör lastbil åker han med raketfart i rymden. – Det finns inget som slår skydiving, säger 39-åringen som vunnit två SM-guld och i slutet av augusti tävlade i VM.

Tommy bor normalt i Lidköping och kör skåplastbil för Bring.

– Jag utgår från Vara och kan ha körningar till Malmö.

På somrarna bor han i klubbstugan på fallskärmsklubben Cirrus anläggning utanför Vårgårda. Tommy hoppar så mycket han kan och har råd med. Hans tjej Fanny Våge tävlar också.

– Jag fick ett tandemhopp när jag var 25 men det blev aldrig av. Vi försökte tre gånger, det var dåligt väder varje gång. Eftersom jag hängde mest där ute frågade en instruktör om jag ville gå en kurs istället.

Skräckslagen

2001 gjorde han sitt första hopp.

– Första hoppet var inget märkvärdigt, då visste jag inte vad som skulle hända. Andra och tredje var rena skräcken för då visste jag vad som skulle hända. Då kunde jag ta emot alla intryck, då blev det en mycket starkare känsla. Jag fastnade direkt och körde på så mycket jag kunde, säger han.

Nu har det blivit drygt fyratusen hopp till.

Skydiving är en gren i fallskärmshoppning, akrobatik i luften från 4 000 meter, med tre tävlande i varje lag. Varje hopp tar drygt 45 sekunder.

– Vi bryter och löser ut tusen meter från marken. I Sverige är 700 meter lägsta höjden då man måste dra i snöret. Höjdmätare i hjälmarna piper när det är dags.

Skadefri

Inte en enda blessyr har han råkat ut för.

– Jag är väl som gjord för detta. Det finns inget som slår känslan av att falla fritt. Bungyjump? Nej, det har jag inte provat....det verkar farligt. Problemet är att man sitter fast i en lina i gummi, haha...

För två år sedan var Tommy med i VM i Dubai. Årets tävling, sju hopp, avgjordes i Tjeckien under vecka 35.

Tommy filmar de två andra, Marie Sjödin och Isac Östman och har det styvaste jobbet i team Orion Freefly. När de gör misstag måste han följa med och göra korrigeringar.

Tommy måste hålla koll på mycket och är bäst på att rätta till de andras fel, han måste hänga med i deras tempo. De väntar aldrig på honom.

-Vi måste hela tiden ha ögonkontakt, annars kan en av oss fladdra iväg.

Det går i upp till 300 knyck. Men statistiskt är det farligare att köra bil.

Så Tommy Gustavsson måste vara minst lika fokuserad på jobbet när han sitter en grön Bring-bil som när han åker som en projektil från hög höjd.