• Volvo FMX Euro 6 med 460 hästars motorn D13 K. Men framför allt är bilen utrustad med VDS, Volvo dynamic steering, vilket är en trevlig tillgång i svåra tider.
  • Produktchef för drivlinor på Volvo Lastvagnar, Mats Franzén, trivdes när pressen från hela världen, satte bland annat nya Volvo FMX på prov i Jehanders stora bergtäkt i Kållered, söder om Göteborg.
  • Volvos demoförare Bo Söderkvist visar hur föredömligt insteget är på Volvo FE 280, alltså utrustad med samma mtor som här bredvid avbildade Volvo FL.
  • På Volvo FMX är allt som sig bör betydligt mer robust utformat jämfört med gatuversionen FM. Kroken som exempel, dragöglan alltså, tål minst 32 tons dragkraft.
  • Volvo FMX 420 6x4. Tppbil med påbyggnad av Zetterbergs. Daghytt med extrahögt chassie, trumbromsar och lastad med 40 ton.
  • Volvo FL med åttaliters D8 K motor på 280 hästkrafter och 1 050 Nm. Samma motor hittas även på Volvo FE.
  • Formspråket Volvo FL känns igen från storebror Volvo FH, med rena linjer, finmaskigt nät och tydliga avgränser. Uppbyggnaden gör att det är både billigare och enklare att byta delar, i händelse av en påkörning.
  • Volvo FL 812 4x2 R. Euro 6-motor på 280 hästkrafter, just denna bil utrustad med Allison automatlåda. Påbyggnaden står JOAB för.

Osedvanligt stadig körning i terrängen

Komplett uppdatering av Volvos produktpalett

Drivlinor och dynamisk styrning imponerar

Nyheterna har duggat tätt från Volvo Lastvagnar under de senaste åren. Knappt har vi hunnit smälta en stor produktnyhet från den svenska tillverkaren, förrän det varit dags för nästa. Vi berättade i augustiutgåvan av Åkeri & Transport om nya entreprenadbilen FMX med en rad revolutionerande nyheter. När vi nu visar även de mindre FL, FE och FM – kan vi samtidigt säga att uppdateringen av produktfloran är komplett. För den här gången, vill säga.

Det där med ”nya” fordon är lite lurigt nu för tiden. De flesta fordonstillverkare på såväl personbils- som lastbilssidan väljer mer flytande uppdateringar av sina produkter. Anledningen är att det hela tiden sker en teknikutveckling och att vissa nyheter är så pass viktiga att det inte finns någon anledning att vänta till nästa stora produktlansering.

Men när det gäller Volvo Lastvagnar kan man ändå säga att inte bara enstaka produkter är ”helt nya”, utan princip hela paletten av lastbilsprodukter. Från minsta FL till största FH16, nosbilarna, de syd- respektive nordamerikanska Volvo VN och VM, oräknade. De lever så att säga att eget lastbilsliv.

Samma förbrukning

Eftersom vi presenterade den nya entreprenadbilen Volvo FMX grundligt i augustiutgåvan av Åkeri & Transport nöjer vi oss bara med att konstatera att den fortfarande ter sig lika revolutionerande, när det gäller dels växellådan, Volvos hyllade I-shift, dels den servoassisterade styrningen, som gör körningen med fullt lass, i den mest svårforcerade terrängen, till en barnlek.

När det gäller de mindre och medelstora FL, FE och FM, så har vi sett dem förut. Men nu är det även dags att släppa handbromsen, fälla ut blinkersen, peta in driven och köra ut på vägarna med dem.

Och visst, det går alldeles utmärkt det också, tackar. Och så är det ju, för den som undrar, att bränsleförbrukningen uppges vara densamma, eller till och med mindre än motsvarande Euro 5-versioner.

Det finns ett gäng olika Euro-6 klassade motorer att välja på för Volvos mindre och mellanstora program. De är uppdelade i fyra olika motorfamiljer med minsta D5 på 210 eller 240 hästar, den något större D8 på 250, 280 eller 320 hästar, ännu något större D11 på 330 till 450 hästar och slutligen 13-litersmotorn helt logiskt kallad D13, på från 420 till 540 hästkrafter. Vridmomentet varierar för de fyra olika motorstorlekarna från 800 Nm och upp till 2 600 Nm.

Noga övervägt

Vridmomentkurvan har justerats och jämkats ihop med ny mjukvara till I-sync eller I-shift växellådor, vilket tillsammans med högre bakaxelutväxlingar medfört såväl annorlunda dragvillighet, som lägre ljudnivå i kupén. För bara några år sedan talade Volvofolket om ett drömscenario där så mycket som 50 procent av alla gamla konservativa Volvoköpare skulle välja automatlådan I-shift, eller till och med 75 procent. Nu har verkligen hunnit ifatt och långt förbi drömmarna – den senaste siffran säger att hela 90 procent av alla kunder väljer automatalternativet. Och i och med att lanseringen av det nya produktprogrammet nu står klart, kommer andelen att skjuta i höjden ytterligare.

Hyttens utformning, liksom förarmiljön och alla reglage har ytterligare förfinats och det finns väl inte så mycket att säga om det, mer än att det kanske finns de som tycker att det var bättre förr. I typ tre minuter, eller så. All utveckling på det här området kan sägas ske inte av någon slump, utan noga utprovat och övervägt.

Kände skillnaden

Vad som däremot slår mig som chaufför alldeles omedelbart är kurstabiliteten. På de större FM och entreprenadversionen FMX finns tillvalet VDS, Volvo Dynamic Steering. Och det är något alldeles i hästväg. Eller snarare tvärtom, så långt från häst och vagn som det går att komma.

Spåren i vägbanan känns inte alls, gatulutningar forceras utan att det ens känns. I terrängen, med tuffingen FMX mellan benen, känns det som att köra en skogsmaskin, typ Valmet 840, det bara tuffar på och risken är att det blir alldeles för lite respons. Men även denna initiala misstänksamhet släpper efter tre minuter, när man som chaufför upptäcker hur underbart det är.

Jag talade med en erfaren chaufför som upplyste om att han fick prova en Volvo med den servoassisterade styrningen och inte upplevde någon särskild skillnad alls. ”Vad är detta för överreklammerat teknikstrunt?”

Känslan av tvivel hängde kvar i luften i flera sekunder, ända tills han återigen tog plats i sin egen bil och rullade iväg. Då kändes skillnaden, och bytesnerven började genast gnaga. Bara en sån sak att raten alltid går tillbaka till rakt-fram-läge, häpnadsväckande känsla med massor av brum under huven, och massor av grus på flaket.

Snyggt och prydligt ser det ut. Och snyggt och prydligt går det. Det är bara den beigegulvita färgen som irriterar en smula. Som en solblekt riktigt entreprenadmaskin. Fast bara i tre minuter.