• Robert Ek, polisassistent och utredare, Johanna Andrén, kriminalinspektör och utredare. Foto: Privat
  • Robert Ek, polisassistent och utredare, Johanna Andrén, kriminalinspektör och utredare. Foto: Privat
  • Ligan la ner mycket jobb på att plasta om lastbilarna. Ibland rullade de runt som vilken postbil som helst. Foto: Polisen.
  • Pågens fick extrareklam av dieselligan.
  • Schenkers logga fanns ibland på lastbilarna.
  • Även följebilen tankades av stulen diesel på brottsplatserna. Foto: Polisen

Organiserad polisjakt på organiserad stöld

Spektakulärt tillslag när ledarens båt hämtades

Receptet på framgång: Kameraövervakning och telefonavlyssning och stora resurser

Ligan stal diesel för åtminstone tre miljoner kronor. Polisen i de fyra nordligaste länen övervakade dem med kamera. Två av männen har dömts till 2,5 års fängelse. – Detta var möjligt tack vare att vi fick spaningsresurser. Det ligger ett starkt lagarbete bakom, säger Robert Ek, polisassistent och utredare.

Det går att komma åt organiserade stölder av bränsle. Polisen i Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland och Jämtland har bevisat det. Stölderna organiserades av en 44-åring. Han skötte logistiken. För att dölja sin verksamhet hade han lagt fordonsvrak som en vall runt sin gård. Den var insynsskyddad.

– Vi fick domstolens tillstånd till kameraövervakning och telefonavlyssning. Unikt eftersom det rörde sig om mängdbrott, som stöld, häleri och bedrägeri, säger Ek.

Johanna Andrén, kriminalinspektör och utredare:

– Under utredningen gick personalåtgången upp och ner men det var ca 15 spanare, åklagare, spaningsledare och två utredare som var basen, säger Johanna Andrén, kriminalinspektör och utredare.

Spanarna åkte skoter och skidor, och låg i skogen i 30 minusgrader för att ta reda på vad som pågick. – Det gick inte att se var som skedde inne på gården men det luktade diesel och man kunde höra en pump som slog av och på. Enda sättet att se vad som pågick var att spana med en fast kamera, säger Johanna Andrén.

Med hjälp av en kamera såg poliserna att hälaren hade konstruerat en regelrätt bensinstation på gården.

– Kunderna kom dit, skrev in en kod, och tankade diesel svart för mellan åtta och tio kronor litern. Den verksamheten omsatte flera miljoner kronor, säger Johanna.

Postmålade

Ligan kamouflerade de lastbilar som användes för att transportera stulen diesel. Ena dagen såg de ut som ett fordon från Posten, andra gånger som en brödbil från Pågens. Eller så bytte den skepnad till en bil med Schenkers logotyp på sidorna.

– Det innebar förstås otroligt mycket jobb att plasta om bilarna, säger Johanna Andrén, som också ingick i utredningsgruppen.

Dieseln såldes till företagare, lantbrukare och privatpersoner.

– Att placera kamera hos ligans ledare var inte helt lätt. Med den på plats kunde de se när de andra gav sig ut och kom tillbaka från stöldresorna. Vi kunde även se när kunderna kom dit och köpte.

Alla reg-nummer noterades noggrant.

Polisen hade sedan tidigare sina aningar om att ligans organisatör, hälaren, bedrev någon oseriös verksamhet. Till sin hjälp hade han fyra personer som manipulerade mackarna. De satte sig aldrig i någon lastbil utan körde till brottsplatserna med i följebil.

Polisvibbar

Lastbilschaufförerna, tre olika, fick varje gång instruktioner till vilken ort han skulle köra, Umeå, Skellefteå eller var det var. Väl framme där ringdes han fram till macken där en av de andra såg till att dieseln började strömma ner i tankarna.

– De hade hög kompetens och kunde hantera allt från äldre pumpar till sådana med den absolut modernaste tekniken. Hur de skaffat den vill jag inte gå in på.

Vad de inte visste var att de gjorde det med polisens spanare som publik.

– Ibland var det vår spaning som visade att stölder begåtts. När vi ringde till mackarna, så visste de inte om att de blivit bestulna.

Det blev en väckarklocka.

– Nu jobbar bensinbolagen hårt med att stärka skalskydd och olika system.

Huvudmannen var aldrig med på brottsplatsen. Han, två medhjälpare och tre chaufförer åtalades. Polisen hade registrerat stöld av 270 000 varav 135 000 liter kunde styrkas.

Lämnade landet

Ligaledaren, som alltså dömdes till 2,5 års fängelse, han ska ersätta stulen diesel för drygt en miljon.

Kronofogden har säkrat egendom. Ett spektakulärt tillslag var när ligaledarens båt hämtades. Den är så pass stor så att E4 fick stängas av.

Fängelsedomarna har överklagats av de dömda och det blir en ny vända i hovrätten till sommaren.

Två av medhjälparna är från Balkan. De hann lämna landet när de förstod att det osade hett.