• I dagens valtider är det vanligt med allianser av alla de slag. Inom bilindustrin förekommer en hel del oheliga allianser, men tillsammans åstadkommer de underverk. Som här Opel Vivaro, frukten av ett samarbete med Renault och Nissan. Finns som kombi, personbil, flak och chassie.
  • Visst skiljer det mellan syskonen i samarbetsalliansen mellan Opel, Renault och Nissan - men huvuduppbyggnaden är en mer frambyggd bil än i Vivaro generation 1. Det är kantigare än tidigare, men ändå med lägre luftmotståndskoefficient.
  • Så här uppkäftig kan en helt ny medelstor transportbil också se ut. Nya Opel Vivaro ska ge ett kraftfullt och tungt intryck. Och visst har designerna lyckats.
  • De yttre speglarna är kraftiga och ger bra sikt. De är delade horisontellt på den nedre tredjedelen, för bättre sikt i närområdet.
  • Det är väl beställt med bakljus av alla de slag. Snyggt visst, men framför allt såväl praktiskt som säkert. det är olika LED och lamparrangemang på i princip hela bakstammen.
  • Liten i det yttre, stor på insidan. Inget trolleri, men väl tekniskt och designmässigt väl genomtänkta tillvarataganden av utrymmen. Dörrarna kan ställas i 90 grader som här, eller 180 grader med låsning. Som extratillbehör finns dessutom möjlighet till 270 graders öppning.
  • Som en kub, det är slut med runda former och istället är trenden rakare streck och vassare vinklar. Ett typiskt kännetecken för Opel är den med plåt fyllda rutprofilen på bilens sida.
  • Körkomforten är på topp. Mer horisontell ratt med ännu mer personbilskänsla, ställbart säte och ställbar ratt, alla reglage på tå- eller fingerspetsavstånd. Och allt detta kryddat med en helt ny ljud-, internet- och navigeringsutrustning.
  • Rakt in i hetluften. Steffen Raschig tog över som ansvarig för Light commersial vehicle inom Adam Opel AG så sent som i maj - men målen är högt ställda.
  • Stefan Arndt är chefdesignern på Adam Opel AG, som menar att nya Opel Vivaro ska vara en blandning av förfinade detaljlösningar, och tysk robusthet. ”Som ett businesscard för vilket företag som helst”.

Opel sätter upp stora mål för transportbilarna

Bättre bilar än försäljning

”Nu satsar vi på kraftigt ökad marknadsandel”

De sa det inte rent ut, Opelmänniskorna, men det gick klart att utläsa mellan raderna; att försäljningen av transportbilar inte står i relation till produktportföljen, och till bilarnas kvalitéer. Så nu ska det satsas rejält på de lätta transportbilarna inom koncernen. Inte för att Opel har glömt segmentet tidigare heller, men med ett bra modellutbud och ett bra varumärke strävar det tyska företaget högre upp i marknadstrappan, i Tyskland, i Sverige och i hela Europa. - Ja, absolut, vi lanserar nya bilar i alla storlekar, och vi sjösätter en helt ny och starkare transportbilsorganisation, förklarar Steffen Raschig, ansvarig för Light commercial vehicle inom Adam Opel AG.

Åkeri & Transport möter en Steffen Raschig som är förhållandevis ny på sin post. Och det blev en flygande för Raschig – med båda en ny organisation och nya bilmodeller att lansera. Egentligen är det något av en comebackhistoria för Opel i Europa. Totalt sett handlar det om ett veritabelt fyrverkeri av nya modeller och idéer.

Till 2016 ska inte mindre än 23 nya bilmodeller visas upp för press och allmänhet, och parallellt ska de utrustas med dels befintliga motorer, dels 13 helt nya.

- Transportbilarna spelar en mycket viktig roll i den här satsningen. Tanken är naturligtv is att vi ska växa på både nya marknader och vad gäller produktionen, säger Steffen Raschig som tilldelats det stora förtroendet att ansvara för satsningen på den kommersiella sidan.

Ny fabrik

På den kommersiella sidan, små och medelstora transportbilar, har Opel en marknadsandel på cirka 3,6 procent. Det är oklart vilket mål Opel satt upp om vi ser till marknadsandel – men i försäljningssiffror är i alla fall målet glasklart. Och mycket imponerande.

- Fram till och med 2022 är målet att öka försäljningen av opel transportbilar med 80 procent, från 83 000 lätta transportbilar som vi tillverkade och sålde i fjol till 150 000 bilar 2022, berättar Steffen Raschig.

Det är en mycket välplanerad satsning som sker från Opels sida och i upplägget ingår givetvis en rad nya modeller. Ett bra exempel är helt nya Opel Vivaro, som ju är en del av ett samarbete med Renault och Nissan – men som för Opels del innebär bland annat en rejäl satsning på närmare en miljard kronor i en ny tillverkningsfabrik i Luton i England.

Nya marknader

Åkeri & Transport har provkört nya Opel Vivaro och vi blev mycket överraskade. Drivlinan är fantastiskt trevlig och komfort, lastutrymmen är kanske bäst i klassen. Samtidigt som tekniska och elektroniska hjälpmedel är optimerade för att göra bilen till ett rullande kontor.

- Men vi trycker särskilt på driftkostnaderna. Dels är det längre serviceintervaller och kortare driftstoppperioder vid service och underhåll – samt naturligtvis oerhört låga och imponerande uppgivna bränsleförbrukningssiffror.

Opel Vivaro har varit en framgångshistoria för Opel ända sedan generation 1 presenterades 2001. Men nu ska tillverkningen ta ett snabbt skutt uppåt på stegen, genom att skruva upp produktionstakten rejält. Detta ska lyckas bland annat genom att den nya bilen ska attrahera nya köpare, men också genom att nå ut till för Opel helt nya marknader runt om i Europa. Till detta förstärks organisationen.

Snålare motorer

Nya Opel Vivaro är enligt vårt förmenande en trevlig bekantskap även när det gäller designen.

- Vi har tagit beslutet att ge bilen ett mer tydligt uttryck, säger Stefan Arndt, som är designchef, bort med de rundare formerna och istället en förstärkning av mer robusta och markerade linjer. Jag vill gärna se bilen som ett ”businesscard”, ett visitkort, för det företag eller den hantverkare som brukar den.

Hela bilen ska signalera transportbil, inget annat. Och Opels speciella signatur är den fyllda rutan på sidan av skåpet, vilket gör att bli helplåtat skåp. Dessutom erbjuder Opel ett antal nya och lite mer ovanliga färgval, redan som standard.

Denna andra generation av Vivaro har utrustats med en helt ny motorfamilj med 1,6 liters turbodieslar i effektsteg från 90 till 140 hästkrafter, inklusive Biturbo på de två starkaste varianterna. De nya motorerna kopplas till sexväxlade manuella lådor – och förbrukningen liksom utsläppen blir klassledande, enligt Opels egna siffror. Från Opels sida tror man att 120-hästaren kommer att bli volymbil, särskilt som den kan uppvisa den allra lägsta förbrukningen, eller 0,57 liter per mil och 149 gram per km i utsläpp.

Lågt motstånd

Motorn är uppbyggd kring ett gjutet stålblock och har topplock av aluminium med fyra ventiler per cylinder. Den är försedd med nya injektorer som har flertalet insprutningspunkter under högt tryck. Från 1600 bar till 1800 bar.

För att göra motorn ytterligare effektivare är såväl oljepump, som vattenpump variabel – den arbetar med exakt det tryck som erfordras för stunden. Och detsamma gäller avgassystemet som även det är av helt ny konstruktion.

När det gäller chassiet så är det utrustat med en helt ny typ av upphängningssystem, inklusive fjädring av dämpare. ESP är äntligen standard och ytterligare en finess är den variabla bromskraftsfördelaren. Bilen känner själv av den last som fraktas och varierar efter denna bromstrycket på fram- och bakvagn.

Bilen är mycket skön att köra, ljudet, eller oljudet om man så vill, är minimalt vid alla hastigheter och detta beror naturligtvis delvis på att vindmotståndet är lågt.

- Vid utvecklingsarbetet lades stor vikt vid att få bilens front att ”klyva” vinden så effektivt som möjligt, berättar Stefan Arndt. Motståndskoefficienten är låga 0,352 och på en speciell EcoFlex-variant, med en extra spoiler och ett extra vindskydd vid bakaxeln, en koefficient på 0,340.

Praktiska detaljer

Det är mycket väl sörjt för förarens trivsel i nya Opel Vivaro. Det handlar helt enkelt om en modern verkstad och ett modernt kontor, allt i ett. Man slås direkt av att ratten är monterad i ett mer upprätt läge, som i en personbil. Alla reglage är lått nåbara med såväl händer som fötter, ratt och säten är justerbara i alla ledder och instrumenten är stora och tydliga.

Ett frågetecken dock för den digitala hastighetsangivelsen, som inte är lika instinktiv som en hederlig analog visare som även kan avläsas i ögonvrån. Bilen är naturligtvis utrustad med den senaste teknologin vad gäller ljud och telefon och dator, med extra plus för att den egna surfplannan kan adderas i systemet, liksom att mellansätet k med hjälp av en sinnrik mekanism kan förvabdlas till ett skrivbord, med uppfällbar hållare för kollegieblock, eller A4-papper.

Även i övrigt kryllar hytten av praktiska hållare och förvaringsfack, samt rikligt med mugghållare för såväl förare som passagerare. Någon har räknat ut att det är sammanlagt 42 liter förvaringsutrymme i förarkabinen – men just den faktauppgiften kanske inte är den viktigaste.

Som första transportbil är Opel Vivaro möjlig att utrustas med keyless-system, vilket naturligtvis är mycket smart. En bra finess på personbilar, ännu bättre på transportbilar.

Tre pallar

Nya Opel Vivaro kan som tidigare beställas som helt plåtskåp, som skåp med dubbelhytt eller som buss med plats för fler passagerare, liksom slutligen som rent chassie, för egna påbyggnader och användningsområden.

Maximalt lastutrymme har ökat till 8,6 kbm och ett system med lucka genom komfortväggen, samt uppfällbar passagerarstol, gör att det nu går att frakta rör och liknande i längder upp till 4,15 meter. Det ordinarie lastutrymmet är 2,54 meter långt.

Vivaro kan erhållas i två olika längder och två olika takhöjder. Trots att yttermåtten är ungefär desamma som tidigare så har lastutrymmets längd ökat med tio centimeter liksom har hyttens invändiga mått ökat med 11 centimeter.

Utrymmet mellan hjulhusen är väl använt och numera går det att få en tre lastpallar, istället för som tidigare två.