Nytt fokus på DAF entreprenadbilar

”Erbjuder avtal för ökad kundtrygghet”

På den svenska marknaden har DAF huvudsakligen förknippats med dragbilar, men nu är det annorlunda. Idag svarar segmenten entreprenad och distribution för 80 procent av DAF:s försäljning i Sverige. För fyra år sedan var situationen den omvända.

– Vi har haft ett stort fokus på entreprenadkunderna, vilket ökat försäljningen av flakbilar, lastväxlare, kranbilar med mera, säger Johannes Winberg, försäljningsansvarig för DAF i Sverige och Finland.

Johannes Winberg känner väl till utmaningarna som det innebär att slå sig in på en marknad som har så stark dominans av två inhemska märken. Men bearbetningen har gett resultat.

– Nöjda kunder ger ringar på vattnet, konstaterar Johannes.

DAF hade en både stor, välfylld och välbesökt monter på Elmia Lastbil. Bland annat visades nya anläggningsbilar. Företaget hade även kampanj på en dragbil: en 510 hästars XF, 6x2 Pusher med Super Space Cab.

– Vi erbjuder den med operationell leasing. Kunden har bilen i tre år till ett fast pris per månad och lämnar sedan tillbaka den. Då ingår service och fulla garantier, förklarar Johannes.

DAF har satsat mycket på sinaservice- och reparationsavtal, som även inkluderar bärgning och jour.

– Det ger extra trygghet för kunden, konstaterar Johannes, glad över mottagandet som bilarna har fått på marknaden.

– Modellprogrammet är starkt och det handlar om utmärkta arbetshästar, så det gäller bara att få chaufförerna att våga prova, tillägger han.

DAF har försäljning över hela landet, med tonvikt på Mellan- och Sydsverige. Eftermarknaden byggs ut med tre till fyra verkstäder per år.