• Michael Linhart, produktexpert Volkswagen Caddy, är optimistisk inför introduktionen av Volkswagens minsta transportbil.
  • Plats för mängder av grejer, här finns näst intill plats för väskor med kabinmått.
  • Mellanväggen är så utformad att det skapas bra med plats för föraren, utan att det inkrätar allt för mycket på lastutrymmet. Isoleringen i skåpet har även förbättrats så att ljudnivån i kupén har sänkts.
  • Det finns en mängd olika lösningar på skjutdörrar på höger och vänster sida, olika former av baklucka - samt olika lösningar när det gäller sidorutor, respektive hela plåtsidor. Här ser vi en VW Caddy med glasad skjutdörr på vänstersidan.
  • Bakdörrarna kan öppnas och låsas i 180 grader.
  • Lastutrymmet i nya Volkswagen Caddy omfattar 3,2 kubik respektive 4,2 kubik, beroende på om det är en 47 centimeter förlängd Caddy Maxi. Sedan kan ytterligare en halv kubik fixas till genom att halva komfortväggen fälls ner, liksom passagerarsätet. och maxlasten för extralånga Caddy Maxi? Jo, fem kilo över ett ton.

Nya VW Caddy klarar höga förväntningar

Allt annat än högsta betyg en besvikelse

Det är med en något avmätt känsla man närmar sig en provkörning av en helt ny version av Volkswagen Caddy. Inte för att man är trött på tillvaron, eller trött på att prova nya bilar – utan för att man vet att Volkswagen alltid levererar. Att det inte kommer att bli några överraskningar denna gång heller. Bäst, helt enkelt. Bäst på de allra flesta punkter.

Ibland känns det som om Volkswagen Caddy ligger i topp av all världens statistik. Nu är det ju inte riktigt så, men på de viktigaste området, försäljningsstatistiken i sitt segment, toppar den i alla fall. Precis som vanligt.

Missförstå nu inte, det är ju i princip det allra högsta betyget någon kan få – att det är så bra att allt annat än bästa betyg blir en besvikelse. Den förtjänar ändå en granskning – nya Volkswagen Caddy med Euro 6 motorer.

Bakgrunden är den att Volkswagen introducerade sin bästsäljare i den här minstingklassen bland transportbilar år 2003 och att företaget sedan dess tillverkat cirka 1,5 miljoner exemplar av bilen. Fyra år efter lanseringen växte bilen på längden i och med att modellen Caddy Maxi lanserades. Den här lite längre, 47 centimeter närmare bestämt, Caddy Maxi är också en försäljningssuccé och var tredje bil som tillverkas är av typen Maxi.

Låg förbrukning

Sedan en tid finns även en fyrhjulsdriven variant kallad Cross Caddy. Cross Caddy är i stora delar identisk med Caddy 4-Motion men har viss extra kosmetisk utsmyckning mest till fröjd för ögat, men även för ett visst extra skydd i svåra förhållanden.

Volkswagen Caddy har som sagt klassledande faktasiffror i de flesta kolumner. Den är smart uppbyggd så tillvida att sätena kan vridas och vändas eller helt plockas ut, för att ge plats för mer gods eller utrustning. Ljudnivån i kupén är lägre, mycket tack vare att isoleringen i skåpet har förbättrats.

När Volkswagen visar nya Volkswagen Caddy så har det varit viktigt att kunna visa upp inte bara finfina utsläppssiffror, utan även låg förbrukning. Just detta har varit en utmaning för alla tillverkare i alla storleksklasser, i samband med övergången till Euro 6 motorer.

-Nya Volkswagen Caddy med 122 hästars motor och Blue Motion paket har en utsläppsnivå på 109 gram per km och en förbrukning på under 0,4 liter blandad körning, berättar Michael Linhart, produktexpert Volkswagen Caddy.

Motorer och lådor

Caddy kan beställas med åtta olika motorer, alla med start stopp funktion. Basen för motorerna utgöres av en tvåliters TDI dieselmotor med fyra cylindrar. Den kan beställas i effektsteg från 75 hästar och upp till 150 hästar.

-En förbrukning på denna nivå, sätter helt enkelt ny standard i klassen, fyller Dr. Eckhard Scholz i, styrelseordförande för Volkswagen Commersial Vehicles.

Och den nya 1,4 liters TGI motorn efterträdaren till den populära Caddy EcoFuel förbrukar endast 4,1 kg naturgas per 10 mil. Genom mindre volym men istället effektiv turboladdning ger den mer kraft i förhållande till föregångaren – trots hela 28 procent mindre förbrukning.

När det gäller bensinmotorerna som erbjudes så sträcker de sig från en minimal 1-liters tre cylindrig TSI motor med imponerande 102 hästkrafter, upp via en 84 hästars fyrcylindrig 1,2 litersmotor till en 1,4 liters fyrcylindare på 125 hästkrafter.

De olika modeller kan beställas med antingen fem- eller sexväxlade manuella lådor, eller 6- eller sjuväxlade DSG-lådor. 4-Motion modellen kan kombineras med en sexväxlad manuell låda och 125 hästar, alternativt DSG och 150 hästaren.

Nya Volkswagen Caddy klarar laster upp till 3 070 mm längd och ännu längre med tillvalet Flex Seat Plus, som gör att lastutrymmet kan förlängas fram till instrumentpanelen. Maxlasten är 1 005 kilo för Caddy Maxi. Lastutrymmet omfattar totalt 3,2 kubik på vanliga Caddy och 4,2 kubik på Maxi. Samt en halv kubik extra på vardera modell, med Flexi-systemet och fällbar passagerarstol.

Nödbromshjälp

Den nya Volkswagen Caddy har en mängd nya säkerhetssystem för att skydda passagerarna, liksom för att hjälpa föraren vid oförutsedda situationer.

-För att åstadkomma detta har vi adderat en rad säkerhetssystem som standard i bilen, berättar Michael Linhart, och som jag vill påstå, i en omfattning som ingen annan i detta segment.

Nämnas kan City Emergency Braking systemet som griper in i hastigheter under 30 km i timmen, om föraren skulle råka ha missat en hastigt uppkommen fara.

-Nya Volkswagen Caddy har dessutom som standard den nya multi-collision-system, som assisterar föraren om denna inte längre har förmåga att panikbromsa.

Fickparkering

I övrigt kan nämnas Driver alert och Light assist, liksom vindruta med värme. När det gäller farthållaren så är den inställbar i farter mellan noll och 160 om bilen är utrustad med den automatiska dubbelkopplingslådan DSG och 30 till 160 med manuell låda. Den har också radar som gör att avståndet till framförvarande bil hålles automatiskt, samt kan den också beställas med bromsar så att den kör själv i köer och likande.

På populära listan över extrautrustning hittar vi även backkamera och fullständig Park Assist, som helt sköter bilens fickparkering. Den sistnämnda finessen provade jag själv och kan intyga att den fungerar mycket bra även i parkeringsutrymmen som i en första hand verkar för trånga. Bilens system tyckte dock annat och det visade sig att den hade bättre ögonmått än jag.

När det gäller designen så gäller det att vara skarpögd för att se skillnaderna. Men det finns skillnader och naturligtvis är frontljusen helt nya, liksom de något rundare linjerna i fronten. Intrycket är mer modernt än föregångaren, precis som sig bör.

Hög andel

Tack vare nya distinkta linjer på rätt platser får bilen ett något kantigare intryck än tidigare, vilket förstärker kraftintrycket. Den är helt enkelt lite tuffare än tidigare – och detta gäller såväl i fronten som i aktern, men även interiört.

För att förenkla tillvaron inte bara för VW-försäljarna utan även kunder gör tillverkaren modellutbudet enklare med fyra olika versioner, nämligen Conceptline, Trendline, Comfortline och Highline. Alla dessa kan erhållas i standard Caddy-längd eller förlängd Maxi-version.

I Tyskland har Volkswagen Caddy en marknadsandel på 42,9 procent, vilket placerar bilen i topp. I Europa är marknadsandelen 19,4 procent vilket också där ger en placering bland de allra bästa. Även i Sverige kan Volkswagen stoltsera med riktigt bra marknadsandel – faktiskt bland de högsta andelar bland enskilda länder i världen, med en bra bit över 30 procent. Och Volkswagen Caddy, ja den säljer så bra att den ensamt svarar för cirka 15 procent av hela den lätta transportbilsmarknaden.

Bekvämt

Vi tog naturligtvis chansen att prova de flesta motoralternativ och växellådor och det var enbart positiva intryck. Det ska dock sägas att de flesta tillverkaren, just när det gäller komfort och körbarhet, har gjort stora framsteg under senare år.

Även den på papperet pyttelilla trecylindriga enlitersmotorn, liten även om den suttit i en motorcykel alltså, så klarade den trafikrytmen alldeles utmärkt, tack. Man skulle ju enkelt kunna misstänka att den saknade draget vid låga varvtal, och visst känns den lilla motorvolymen, men inte på långa vägar så mycket som man skulle kunna misstänka.

Det är bra beställt som vanligt med komforten, ljudnivåer och instrumentering. Inget saknar och när nu även navigations- och ljudsystem håller allra bästa klass, så klarar även en helplåtad jobbarbil i hantverksklassen, enkelt en långtur i motorvägsfart. Det är inga som helst problem. Här finns även röststyrning och styrning av appar i mobilen via bluetoth.

Runtomsikten är utomordentligt bra och även människor som kommit att bli lite extra långa och omfattande, sitter bekvämt i nya Volkswagen Caddy.

Över huvudet på föraren finns ett stort förvaringsutrymme som sväljer massor av material. Det enda problemet med detta är att armbågen skulle ha varit ledad åt andra hållet på oss människor för att kunan använda det optimalt. Med dagens ledning kan det lätt hända att man tappar ner ett äpple i utrymmet, och aldrig mer hittar det.

Men det är ändå bra att ha. Särskilt som det enligt Volkswagen själva finns ytterligare 16 förvaringsmöjligheter i kupén. Airbags för förare och framsätespassagerare är numera standard, liksom sido- och huvudairbags.