• Per-Anders Wermelin, (t.h.) produktionsansvarig på Lundberg Hymas AB i Skellefteå.
  • Här ser vi den rymliga förarplatsen, med överskådliga reglage och displayer - och ett utökat CAN-styrsystem.
  • Med en takt av 5-6 maskiner per månad tillverkas Lundberg Hymas i fabriken i Skellfteå.
  • Så många som var fjärde maskin levereras med teleskopaggregat, vilket utökar användningsområdet betydligt, och förbättrar sikten ytterligare.
  • Så många som var fjärde maskin levereras med teleskopaggregat, vilket utökar användningsområdet betydligt, och förbättrar sikten ytterligare.
  • Lars Strömbergsson, konstruktions- och teknikansvarig, Lundberg Hymas AB. Foto: Alf Wesik
  • En urstark motor på 70 kW eller 97 hästkrafter, vid 1 900 varv. Den klarar att driva de mest kraftkrävande snöslungorna, samt största slaghackorna.

Nya modeller från Lundberg Hymas

Vände bak och fram på begreppen

De märker ut sig på olika vis, hjullastarna från Lundberg Hymas. De är lite lägre, de är lite bredare och de är mycket starkare. - Inget dåligt koncept, tycker vi. Tanken är naturligtvis att de ska komma in i utrymmen där andra hjullastare har svårt att få plats. Och tack vare att den är så stark, kan den dessutom hantera mängder av tillbehör och redskap.

Den som säger så är Per-Anders Wermelin, produktionsansvarig på Lundberg Hymas AB i Skellefteå. Det riktigt märks att han är stolt över ”sina” Lundbergare, med sitt lite speciella utseende. Och nu kommer det nya modeller – lika annorlunda, lika låga och ännu starkare.

- Ja, vi har ju en gammal historia att falla tillbaka på, säger han till vår tidning. Bröderna Lundberg, Göran och Birger, grundade företaget redan på 1940-talet.

Ja, det vände bak och fram på alla begrepp som fanns. De tog helt enkelt en vanlig jordbrukstraktor, vände på hytten bak och fram, och vips – så hade de skapat en så kallad baklastare. Och javisst, det fanns andra som gjorde på andra sätt, men inte lika framgångsrikt och professionellt som bröderna Göran och Birger i Skellefteå.

Redan i början av 1960-talet nappade Volvo på bröderna idé och ett långvarigt samarbete etablerades. Detta resulterade i över 33 000 baklastare, innan den epoken upphörde 1984.

Redan dessförinnan hade dock Lundbergs börjat tillverka en ”rättvänd” baklastare, följaktligen en frontlastare. Den första redskapsbäraren kallades 343 och när sedan Hymas bekanta grävlastare började inrymmas i produktsortimentet på 1980-talet hade brödernas lilla verksamhet växt betydligt.

Många fördelar

Under 1990-talet och det första decenniet av 2000-talet fokuserades tillverkningen till redskapsbärarna och de breddades till att omfatta fyra olika modeller, i storleksordningen 4 till 7 ton. I fjol presenterades nya 10-serien och nu är det dags för nya 20-serien.

- De lågbyggda hytterna medför många egenskaper som Per-Anders Wermelin gärna framhåller. Dels så blir sikten fram emot aggregatet väldigt direkt och bra – särskilt med den allt mer populära teleskoplastaren monterad, dels blir insteget in i hytten väldigt lågt och enkelt, vilket de förare som ska hoppa in och ut ur hytten arbetsdagarna i ända, uppskattar, dels blir totalhöjden så låg att maskinen kommer in i utrymmen där andra, betydligt svagare maskiner har svårt att få plats.

Lundbergar Hymas har i princip alltid stått för kvalitet och styrka. Motorstyrkan innebär att hydraulfunktionen har kunnat utvecklas och många funktioner kan köras samtidigt, vilket skickliga förare uppskattar.

Mycket starkare

De nya 10- och 20-serierna utvecklas ytterligare vad gäller styrka och vrid. 20-serien omfattar 4120, 4220, 5220, 6220 och 7220. De har alla en sexcylindrig dieselmotor som klarar gällande avgaskrav 52-72. De har vidare försetts med nya serviceluckor som avsevärt förenklar den dagliga tillsynen och de har ett utökat CAN-system.

Den nya 10-serien som nu står inför lansering omfattar modellerna 5210, 6210 och 7210. De har alla fått förstärkt kardanaxel, CAN-styrsystem med display i hytten, ny hyttinredning, ny dekaldesign, omkonstruktion av HD-lastaren för bättre sikt, samt ökad säkerhet för att uppfylla senaste kraven.

- Som alltid tar vi med vilja fram i princip ”övermotoriserade” maskiner redan från början. Detta innebär att de får helt andra egenskaper som redskapsbärare än de flesta av våra konkurrenter. När andra hjullastare ligger på runt 50 hästkrafter tar vi ut 70 kW eller 97 hästkrafter, säger konstruktören och teknikansvarige Lars Strömbergsson.

- Det märks bland annat genom att vi kan använda oss av en helt annan typ av exempelvis snöslunga eller slaghack, i förhållande till andra tillverkare.

Inte provkört än

Han berättar vidare att Lundberg Hymas tillverkar cirka 5-6 maskiner per månad i Skellefteå, man att maxkapaciteten år 8-10 per månad. Huttunen och Strömbergsson menar att det inte är aktuellt för Lundberg Hymas att ge sig in i getingboet med maskiner i storleksklassen 1-2 ton, men att det i framtiden kanske kommer något mindre maskiner också, ner mot tre ton.

Den lite bredare maskinen gör den stabil i den ledden. Hydrauliken är lastavkännande, den kan köras i 50 km i timmen, den kan byta redskap snabbt, vändradien är minimal, lyftförmågan är stor, markfrigången är hög, spårningen är exakt, alltså kan fram- och bakhjul köras i samma spår, hytten är kompakt och rymlig, samt är det bra sikt åt alla håll.

En sida där Lundberg Hymas ännu inte lyckats ta större andelar av marknaden är på lantbrukssidan.

- De köper fortfarande hellre mindre vanliga hjullastare. Men det beror säkert på att de inte provat vår Lundberg Hymas ännu...