• Trysil mötte Scania Winter med vackert landskap och vintriga vägar.
  • Nya generationen var väl representerad på Scania Winter i Trysil.
  • Störst i klassen och med en hytt av nya S-modellen: Scania S 730 6x2 med maskintrailer från Istrail.
  • Ett smidigt ekipage för temperaturkontrollerad transport bestående av en Scania R 450 6x2*4 och en fyraxlad kärra.
  • – Lita till tekniken och våga bromsa även om vägen svänger, säger Anders Karlsson.
  • Vidar Lehne på Norsk Scania AS ger rådet att byta körställning efter två timmar bakom ratten.
  • Vintrig utsikt på testbana i Trysil, i detta fall från en G 440 8x4 gruvbil.
  • Scanias hybridbil G 320 6x2*4 använder eldriften för distribution i tyst läge och för att ta vara på återladdad energi.
  • Hybridpaketet i sin helhet väger 790 kg, inklusive batteri.

Nya generationen Scania visade färg i vintervita Trysil

Snö och is, rejäla backar och slingrande vägar i olika bredder. I norska Trysil visade nya generationen Scania att den levererar även under tuffa vinterförhållanden. Snabb och inkännande drivlina, förfinad hyttfjädring, justerade stötdämpare, effektivare bromssystem, bättre sikt och en rad andra förbättringar höjer körupplevelsen och säkerheten.

När Scania Winter arrangerades i Trysil fick motorjournalister från ett stort antal länder testa och jämföra de båda senaste generationerna och att göra det med bilar och ekipage i många olika konfigurationer: Bil med släp eller kärra, lastväxlarbilar, olika typer av trailerekipage, rundvirkesbil, grusbilar med flera. Därutöver fanns en G 440 8x4 gruvbil för leverans till Ryssland, en P 280 4x2 etanoldriven distributionsbil, en CNG-driven P 280 4x2, en G 320 6x2*4 hybrid och ett par äldre fyrhjulsdrivna P 93 militärfordon.

Många var förstås nyfikna på hur den nya generationen Scania skulle upplevas på utmanande vintervägar. Det visade sig att bilarna fick höga betyg i uppförande. Vintervägarna plockade fram en förfinad helhet, grundad på förbättringar av ett stort antal detaljer och system.

Mjuka och snabba växlingar

Särskilt framträdande är den nya fjädringen, som förenar komfort med trygg vägkänsla och följsamhet. Till detta bidrar också den utvecklade drivlinan, vars styrning samlar och kombinerar data från ett stort antal sensorer. Sidoaxelbromsen i Opticruise-transmissionen drar ett stort och viktigt strå till stacken i form av mjukare och snabbare växlingar, som gör att motorn behåller momentet bättre, vilket är särskilt viktigt när lådan växlar upp vid acceleration på vintriga vägar.

Framaxeln har flyttats framåt. Förarens position har flyttats både framåt och närmare dörren. Detta, tillsammans med lägre instrumentering, förbättrar sikten framåt och genom förarplatsens sidoruta. Sidobackspeglarnas nya infästning förtjänar ett särskilt omnämnande, då de inte stjäl lika mycket sikt i sidled. En annan detalj är att fotstegen har gjorts mer halksäkra.

Uppenbart plockar den nya generationen poäng i både detaljer och helhet.

– Överlag blev det många lovord från dem som prövade den nya generationen på vintervägarna, berättar Anders Karlsson, presstestförare på Scania.

– Allt som förbättrar stabilitet, följsamhet, vägkänsla och komfort är ju extra värdefullt i vinterväglag. Det betyder mycket för en dags arbete att kombinera komfort och kontroll, konstaterar han.

Våga bromsa!

Anders Karlsson framhåller ESP- och ABS-systemens förtjänster på vintervägar.

– Systemen har utvecklats enormt och betyder mycket för bromsningen av både bilar, trailrar, släp och kärror. Därför gäller det att tänka om och att verkligen lita till tekniken, säger han.

Vidar Lehne, produkttekniker inom säljsupporten på Norsk Scania AS instämmer:

– Stabilitetsprogrammen är så sofistikerade att man vid behov ska våga att använda bromsen även i situationer där man tidigare lät bli, exempelvis i en kurva på hal väg.

Om bilen har sandspridare kan även dessa samverka med bilens stabiliseringsprogram.

– När man lägger sanden framför drivhjulen har ju alla efterföljande hjul nytta av detta. Det gör stor skillnad.

Andra generella vintertips från Anders och Vidar är att akta vägkanterna, för vägen kan ha plogats långt utanför kanten. Och så handlar det förstås om att anpassa hastigheten till förutsättningarna.

– Det gäller att ta hand om sig själv också. Använd inte samma körställning hela dagen, utan byt position efter ett par timmars körning. Det sliter mindre på kroppen, gör körningen mer vilsam och gör det lättare att behålla uppmärksamheten även när utmaningarna är som störst, säger Vidar.

Det norska regelverket medger att använda mer lastöverföring än i Sverige.

– Lastöverföring är ett viktigt hjälpmedel. I Sverige har vi en spärr vid 11,5 ton. Själv så testade ja att gå upp till 18 ton och visst finns det tillfällen när det är värdefullt för att få ett ökat grepp, tillägger Anders.

Utvecklad hybrid

Scanias hybridlastbil visade att den har utvecklats i flera avseenden sedan premiärvisningen hösten 2015. Den är främst framtagen för citynära distributionstrafik. Elmotorn är placerad mellan förbränningsmotorn och växellådan, som i detta fall är en Opticruise E-GRS895. Eldriften och batteriet samverkar med Scanias nioliters femcylindriga motor på 320 hästkrafter.

Batteriet har en kapacitet på 1,2 kilowattimmar. Det återladdas vid inbromsning, men kan också laddas via förbränningsmotorn. Hybridenheten väger 790 kg, inklusive batteri. Förbränningsmotorn kan köras på 100 procent biodiesel som FAME eller HVO. Bilen kan även köras på vanlig diesel.

Hybridtekniken ger flera fördelar. En är att den sänker bränsleförbrukningen genom att ta vara på energin vid inbromsning eller när det rullar utför. Med start/stopp-tekniken aktiverad växlar bilen automatiskt över till el för att ta vara på den återladdade energin. Den största fördel är möjligheten att utföra distribution i tyst läge. Ljudnivån är då tillräckligt låg för nattlig distribution i ljudkänsliga miljöer. Räckvidden på enbart el är cirka två kilometer, förutsatt slät väg och en bruttovikt på 15 ton. I tyst läge kan bilen köras i hastigheter upp till 45 km/h. När laddningen är slut startar förbränningsmotorn automatiskt. I start/stopp-läge används eldriften även i högre hastigheter.

Gott om hjälpmedel

Scania Winter bjöd också på möjligheten att testa olika hjälpmedel för besvärliga vintervägar, däribland onspot, sandlådor och snökedjor. Likaså att testa hur det är att köra med exempelvis navreduktion, medstyrande axlar, Allison-transmission och dragbil med pusher, där stödaxeln sitter framför drivaxeln.

Tidningar inom mediagruppen Swepress