• Största nyheterna på drivlinan i DAF XF hittas i den nya ZF TraXon växellådan, samt den rekordlåga utväxlingen på 2:05:1 i bakaxeln.
  • Interiört har hytterna fått små men smakfulla förbättringar på flera punkter. På bilden DAF XF Exclusive line.
  • Hytternas Facelift är så beskedlig att det krävs något av en märkesexpert för att kunna notera den. De nya hytterna på DAF XF och DAF CF, se bilden, är intill förväxling lika sina föregångare – men det gör ju inget eftersom de håller länge än.
  • På denna "spökbild", ser vi nya DAF CF i genomskärning och främst du drivlinan.
  • Solskärmar och spoilers i ny design för ett jämnare och lättare luftflöde runt såväl hytt, som hela bilen, samt in i motorutrymme för kylning.
  • Det är lika imponerande som lågvarviga kurvor som DAF kan visa upp för motormodellen Paccar MX-13. Överst momentkurvorna som visar att kraften finns till hands redan från 1000 varv. Unders effektkurvorna som visar maxuttagjust omkring 1600 varv, beroende på motormodell.

Nya generationen DAF XF och CF

Fullt vrid uppnås redan vid tusen varv

När DAF nu presenterar en modernisering av sitt lastbilsprogram så sker det i en sådan omfattning att tillverkaren själv gärna vill kalla det för ett generationsskifte. Och nu sedan Åkeri & Transport tittat närmare på det hela kan vi inte göra annat än att hålla med.

Det finns en mening med att rent pedagogiskt slå ihop presentationen av modellerna DAF XF och DAF CF. När det gäller hytterna så har de inte så mycket med varandra att göra, men väl när det gäller drivlina och chassie.

Här delar de två modellerna broderligt på alla väsentliga detaljer. Och det är dessutom på just dessa områden som de största och viktigaste uppgraderingarna nu skett.

När det gäller förarhusens Facelift, så måste man vara något av en expert för att ens se skillnaden. De nya hytterna på XF och CF liknar de gamla intill förväxling – men så är det ju också mycket bra hyttkonstruktioner som står sig ytterst bra i konkurrensen.

De förbättringar som ändå gjorts kan samlas under kategorin "Aerodynamiska förbättringar". Bland annat kan en del av de bränslebesparingar som gjorts kasseras in tack vare lägre luftmotstånd på hela fordonet. Se bland annat de nya solskärmarna på hytterna.

Dessutom är den nya DAF XF anpassad med nya luftströmningskanaler i fronten som inte bara påverkar luftströmmarna positivt runt hela lastbilen, utan även in i själva motorrummet. Många av de här förbättringarna är knappast något man lägger märke till vid anblicken av de nya bilarna – men ändå när det är dags att tanka.

Lägre förbrukning

Med de nuvarande Euro 6-modellerna har DAF klarat sig acceptabelt bra i konkurrensen om lägst förbrukningssiffror, men det har ändå saknats det lilla extra. Och de nyheterna har nu introducerats.

DAF visade redan 2014 vad som var på gång när företaget helt enkelt tackade nej till att uppgradera fordonen till ZF:s TraXon växellådor, trots att det fanns uppenbara fördelar att hänvisa till. Det var helt enkelt ännu större och bättre nyheter på gång.

Hela drivlinan har fått sig en ordentlig genomgång. Och detta med positiva resultat. DAF har jobbat mycket med att få en effektivare temperaturreglering när det gäller såväl Paccar MX-11 och Paccar MX-13 motorerna.

Det som gäller i branschen är olika åtgärder dels för att få en snabb uppvärmningstemperatur till en optimal nivå, dels en mer effektiv hantering av utsläppen. Detta har till viss del kunnat åstadkommas med hjälp av en ny och mer effektiv turboladdning, ett nytt EGR-system och en bättre teknik för styrning av ventilerna.

Tack vare nya ventiler, nya insprutningsmunstycken och ny mjukvara för styrning av insprutet, har temperatureffektiviteten kunnat förbättras. Och detta samtidigt som den blivit effektivare i effekt med hjälp av ett högre kompressionsförhållande.

Bakaxlar

Precis som många andra tillverkare inom branschen har DAF haft målsättningen att sänka arbetsvarvet på sina fordon, alltså det varvtalsområde när motorn levererar mest vridmoment. Nu ger toppmodellen MX-13 med 530 hästkrafter, 2 600 Nm redan vid 1 000 varv per minut.

För att åstadkomma rätt fart vid detta varvtal krävs inte bara en anpassning av mjukvaran i växellådan utan även en väldigt låg bakaxelutväxling. Och nu kan vi redovisa den "snabbaste" bakaxelutväxlingen någonsin för en lastbil i denna klass, nämligen 2:05:1.

Den nya generationen bakaxlar har ett nytt kronhjul och ny differentialkonstruktion som ska ge ökad hållfasthet. Tillsammans med lågfriktionsnav, olja med lägre viskositet och en lägre oljenivå, bidrar det till att minska framdrivningskraften – och därmed minska bränsleförbrukningen.

Bromskraft

Det DAf sade nej till 2014, nämligen användande av ZF TraXon växellådor, har införts nu istället – men i en helt ny kombination som är mycket effektivare än tidigare. Den levereras med elva växelsteg som standard i såväl DAF CF som DAF XF, men kan beställas i 16 steg som tillval.

De vinster som erhålles är lägre friktion, som främjar förbrukningen, snabbare och mjukare växlingar, som främjar körbarheten och komforten. Dessutom kan besparingar göras genom att EcoRoll, frihjul, används i ökad omfattning.

Som alltid kombineras alltid nyheter på hårdvarusidan med mjukvaruuppdateringar, som bland annat ger helt nya möjligheter när det gäller såväl EcoRoll, som dynamisk farthållning i systemet Dynamic Cruise.

När det gäller motorbromsen så har effekten ökat från 435 till 462 hästkrafter på Paccar MX-11 motorn. Ännu mer imponerande är bromskraftökningen i varvtalsintervallet från 1 000 varv per minut och upp till 1 500 varv – nämligen hela 20 procent. Maximal bromskraft i Paccar MX-13 är 490 hästkrafter, och i detta fallet noteras hela 30 procent effektökning i samma varvtalsområde.

Efterbehandlingssystem

Den nya generationens DAf CF och DAF XF har ett mer kompakt efterbehandlingsystem för avgasutsläppen, EAS, vilket bland annat skapar mer plats på chassiet för bland annat bränsletankar, verktyg och kranstödsben. Samt naturligtvis extra nyttolast.

Hela upplägget är ändå en smula förvånande med tanke på att just vikt- och utrymmesvinsten är den enda, det skiljer cirka 50 kilo. Och lösningen "kan inte" mer än den tidigare, nämligen uppfylla normerna för Euro 6.

Möjligtvis kan orsaken till teknikskiftet hittas i det faktum att DAF länge varit enda tillverkare som försett sina fordon med separata enheter för SCR katalysator respektive Partikelfilter.

På det stora hela är nyheterna när det gäller chassie och drivlina ändå så stora att vi kan hålla med om att det är ett generationsskifte.