• Här ser vi tydligt skillnaden mellan Peugeot Expert till vänster och Citroën Jumpy, till höger. Det är främst luftintag, grill och strålkastararrangemang som har löst på olika sätt. Tanken är även att framhålla märkesidentiteten.
  • Från denna vinkel ses tydligt återgången til mer kantiga och robusta linjen, men utan att flödet och de mer ändamålsenliga linjerna offrats.
  • Interiören i nya Citroën andas komfort och stil, mixat med teknik av det senaste slaget.
  • ...och här ser vi den fällbara och avtagbara luckan.
  • Peugeot Expert Traveller Business VIP är en lyxutrustad variant för bland annat affärsresande eller som användning som shuttlebus på hotell.
  • Styrelseordförande Carlos Tavares, Groupe PSA. Foto: Alf Wesik
  • Phillippe Narberuru, afförschef för kommersiella fordon Groupe PSA, tror på en fortsatt stark försäljningsökning. Foto: Alf Wesik
  • Lastutrymmet rymmer 6,6 kbm och lastvikten ligger på 1,4 ton. Till höger kan en lucka fällas så att långt gods kan skjutas fram förbi golvet under passagerarsätet...

Nya Expert och Jumpy siktar högre

Senaste tekniken i nya transportbilarna

Vad som är bra för PSA är bra för hela Frankrike. Ja, så kanske vi kan sammanfatta det faktum att PSA, det vill säga Groupe PSA, ett samarbete mellan Peugeot och Citroën som sysselsätter nära 200 000 anställda och producerar över tre miljoner bilar årligen. När företaget visar ett helt nytt transportbilsprogram med bland annat Peugeot Expert och Citroën Jumpy så är det så mycket mer än bara en bil. Det är en fransk angelägenhet.

Det var år 1995 som den första generationen av nuvarande produktfamilj lanserades. Sedan dess har det varit en global succé och sedan 2012 samarbetar PSA med Toyota på den europeiska marknaden.

– Det är viktigt för oss att ligga i framkant eftersom det rör sig om en så pass viktig produkt för oss, förklarade styrelseordföranden Carlos Tavares, Groupe PSA, vid lanseringen. Praktiska fördelar, liksom säkerhet och komfort – har varit nyckelord vid konstruktionen av nya Peugeot Expert och Citroën Jumpy.

– Det är även viktigt för hela Frankrike eftersom vi är något av en industriell motor för hela landet.

Ökar två procent

Det är en stentuff kategori, denna mellanstora och så populära transportbilsstorlek – och målsättningen är givetvis att inte bara skapa en produkt som ligger i framkant av utvecklingen, utan snarare ett steg före.

– Ja, vårt motto är Distance feels good, förklarar Linda Jackson som är märkesansvarig för Citroën.

Maxime Picat, har motsvarande funktion på Peugeot, alltså Brand CEO och även han ser fram emot marknadens mottagande av nya Peugeot Expert.

– Som jag ser det tillför vi en ny dimension jämfört med tidigare generationer av Expert. Men vi har ändå varit noga med att bevara det vi kallar "Peugeotkoderna".

Jackson och Picat kan dessutom se tillbaka på ett mycket bra år 2015 med en försäljningsökning på 9 procent.

– På våra främsta marknader är vi nummer ett vad avser marknadsandelar, fortsätter Philippe Narberuru, affärschef för LVC, alltså transportbilar. Och vårt mål är att öka våra marknadsandelar med två procent i EU och globalt tredubbla vår försäljning, med den nya generationen Expert och Jumpy.

Fällbar passagerarplats

Plattformen bygger på en nyligen lanserad personbilsplattform och ger en ökad funktionalitet, användbarhet och användarvänlighet. Den klarar 1 400 kilo i lastkapacitet och 6,6 kbm lastvolym, samt kan dra upp till 2,5 ton.

Peugeot Expert och Citroën Jumpy kommer att finnas tre längder, från 4,60 meter via 4,95 till 5,30 meter. Som allt fler tillverkare satsa PSA på en höjd, och den är ganska låg för att kunna passa i stadsmiljö, parkeringsgarage etctetera, där de flesta av den här typen av bilar används mest.

En detalj som kommer att såväl roa många som förenkla för användaren är den automatiska sidodörröppnaren. Man bara för foten framför dörren så öppnas den – under förutsättning att bilen är olåst förstås.

– Expert och Jumpy förses med något som kallas Moduwork. Det är en multianvändbar passagerarplats, där sätet uppfällt mot skiljeväggen ger ökat lastutrymme, dels på platsen för sätet, dels långa föremål genom komfortväggen. Men det går även att stuva om sätet så det förvabdlas till ett skrivbord, eller lässtöd för läsplatta eller dokument.

Olika fronter

Men det de första lägger märke till är ändå den nya designen. Det har gått varvet runt nu, skulle jag vilja säga. Det började på 1980-talet och dessförinnan att transportbilarna såg ut som det blev, så att säga. Ingen tänkte att designen var särskilt viktig.

Sedan blev det kantigare linjer för att skapa mer utrymme, innan de flesta tillverkare i mitten av 1990-talet skapade "vänliga" runda former. Sedan dess har det gradvis dragit sig tillbaka mot lite kantigare konstruktioner igen och mer personlighet.

Nya Peugeot Expert och Citroën Jumpy har flödande linjer där det handlar om en kombination av lågt luftmotstånd och kantigare robusthet. Det skiljer mellan Peugeot och Citroen vad avser fronten. Med hjälp av olika grill och olika utformning av luftintagen ska märkesidentiteten framhållas.

Modellprogrammet är som vanligt helt komplett, med allt från rena chassiemöjligheter, med enkel eller dubbelhytt, skåpbilar med eller utan glas, samt rena bussar och familjebilar med helglasade lösningar och extra god komfort och ljudisolering.

Olika drivlinor

Föraren har en bra arbetsmiljö med en sjutums display och all tänkbar teknik inklusive touchscreen. Bilen kan utrustas med headup-display vilket visar de viktigaste värdena på en transparent skärm i normala synfältet.

När det gäller säkerhetssystem så kommer bilarna till Sverige att utrustas med de flesta hjälpsystemen. Detta inkluderar bland annat speed limiter, Actice Safety Brake, blind spot monitor, adaptive cruise control, körfältsvarnare, trötthetsvarnare och flera andra system.

När det gäller drivlinorna så har de flesta valt SCR-lösningar när det gäller rening, det vill säga adderande av Adblue. Dieselmotorerna sträcker sig från 95 hästar med manuell låda eller automat, vidare till 115 hästaren med 6-växlad manuell låda, till 120-, 150 och 180-hästarna med manuella lådor eller automater. Det handlar om antingen 1,6 eller 2,0 litersmotorer.

Bränsleförbrukningen ligger på mellan 0,51 och upp till 0,58 liter per mil på dieselmotorerna. Dessa motorer är bedrövade eftersom de har varit i bruk i andra modeller sedan 2013. Dt finns även en version med bensinmotor.