Nya EcoBlue-motorn ritar om kartan

Nyligen presenterade Ford sin nya tvåliters dieselmotor EcoBlue, den första i en ny rad av avancerade dieselmotorer från Ford som levererar oöverträffad bränsleekonomi, prestanda och rening. Först ut med nya motorn är nya Transit och Transit Custom ur Europas bäst säljande transportbilsserie.

Ford presenterar i dag den första motorn i sitt nya motorprogram Ford EcoBlue. Det är en avancerad dieselmotor som ger optimerad bränsleeffektivitet och reducerade koldioxid och kväveoxidutsläpp för konsumenten, tack vare sofistikerad teknik och innovativ design. Den fyrcylindriga motorn Ford EcoBlue 2.0 gör sin debut i de nya modellerna av Ford Transit och Ford Transit Custom, som också presenteras i dag. Bilarna börjar säljas i Sverige till hösten.

55 procent lägre utsläpp än nuvarande standard

Framgångsreceptet har varit en helt ny motorarkitektur med mindre friktion och renbrinnande förbränningssystem. Sofistikerade efterbehandlingar av avgaser möjliggör extremt låga utsläpp i linje med den stränga standarden Euro Stage VI som introduceras i september i år, med krav på 55 procent lägre kväveoxidutsläpp än Euro Stage V. Motorn är också 4 decibel tystare vid tomgång.

– Fords EcoBoost skapade en ny standard för bensinmotorer – mindre, mer effektiva med överraskande prestanda. Samma besatthet av att utveckla för kunden ligger bakom vårt nya dieselmotorprogram Ford EcoBlue, säger Jim Farley, vd på Ford of Europe.

Minskar bränslekostnaden i Europas populäraste transportbilar

Ford EcoBlue kommer till att börja med finnas med 105, 130 eller 170 hästkrafter i Fords transportbilar. Motorn klarar att leverera mer än 200 hästkrafter och den kommer senare ta plats även i Fords personbilar, tillsammans med en ny 1,5-litersversion.

– Ford Transit är en del av Europas bäst säljande transportbilsprogram och får över tio procent lägre koldioxidutsläpp och bättre bränsleeffektivitet tack vare den här nya motorn, vilket ger våra kunder minskade kostnader , säger Jim Farley, vd på Ford of Europe.