• Stobartgruppens chef William Stobart, t v, och Scanias koncernchef Martin Lundstedt.

Nya 13-liters biodieselmotorer i Euro 6

Order för Scania till Österrike och Storbritannien

Scania introducerar två 13-liters lastbilsmotorer för Euro 6 som kan köras på valfri blandning av diesel, ända upp till 100 procent biodiesel. De nya biodieselmotorerna baseras på de moduluppbyggda sexcylindriga motorerna på 450 och 490 hk. Scania fick nyligen en beställning från den österrikiska transportören Nothegger Transport på hela 220 fordon. Och 1500 fordon till Storbritannien.

Scania fortsätter att presentera Euro 6-motorer för upp till 100 procent biodiesel. I oktober 2013 introducerade Scania två robusta femcylindriga 9-liters biodieselmotorer på 320 och 360 hk. De följs nu av två raka sexcylindriga 13-litersmotorer på 450 respektive 490 hk med en kombination av SCR- och EGR-efterbehandling.

Effekttapp

Nya 450 hk-motorn har ett vridmoment på 2350 Nm tillgängligt från 1000 r/min, medan 490-versionen ger 2550 Nm från 1000 r/min till 1300 r/min. Effekttappet är som mest åtta procent med 100 procent biodiesel på grund av bränslets lägre energiinnehåll.

För efterbehandling av avgaserna används både SCR och EGR. Biodieselns egenskaper ger högre askhalt i avgaserna, vilket gör att serviceintervallen blir kortare och bränsleförbrukningen något högre. Bränsle- och AdBlue-förbrukningen kan vara 10 procent högre i en motor som körs på 100 procent biodiesel.

Scania i topp

Scania rankas återigen bland världens 100 främsta företag inom hållbarhet. Det är Corporate Knights Global 100 list som varje år, under World Economic Forum i Davos, tillkännager listan som inkluderar företag från samtliga sektorer.

Scania ligger på plats 38, högst placerad av de svenska företagen, och näst högst i fordonsbranschen, efter BMW.

Österrike

Scania fick nyligen en beställning från den österrikiska transportören Nothegger Transport, där möjligheten att spara pengar genom biodieselns skattelättnader var en avgörande faktor.

Ordern omfattar 220 biodiesel lastbilar. Fordonen är avsedda att körs till 100 procent på biodiesel. Ordern kan ses som en direkt följd av introduktionen av de nya Euro 6 motorerna.

-Detta är såväl en spännande som prestigefylld order, säger Christopher Podgorski, Senior Vice President Trucks at Scania. Vi har investerat mer än någon annan tillverkare för att kunna erbjuda såväl en unik bredd i våra Euro 6 motorer.

-Detta visar att vi har gjort en hel riktig bedömning av våra kunders behov.

Ordern omfattar förutom fordonen även kontrakt avseende underhåll och service för de 220 bilarna.

Storbritannien

De två brittiska transportföretagen Eddie Stobart och A.W. Jenkinson Forest Products har tillsammans beställt 1 500 Scania Euro 6-lastbilar. Det är Scanias största enskilda lastbilsbeställning hittills i Storbritannien.

Leveranserna av fordonen ska ske under de två närmaste åren i linje med ett nytt inköpsavtal som tecknats mellan Scania och de två företagen. Det första avtalet av den här typen undertecknades 2010 och förnyades 2012. Under dessa två avtalsperioder har Scania levererat 2 000 fordon.

– Vårt beslut att även i fortsättningen använda fordon från Scania baseras på deras goda resultat inom Eddie Stobarts och A.W. Jenkinsons fordonsflottor. Vi fann ingen anledning att inte fortsätta relationen i samband med att vi börjar använda Euro 6-fordon i verksamheterna. Det nya avtalet ger oss stora möjligheter framåt, säger William Stobart, Chief Operating Officer.