• Lastbilskranen TZ12 möter världspubliken på Bauma i München i mitten av april.
  • Cranabs marknadschef Micael Olsson gläds över att företaget nu är tillbaka på lastbilsmarknaden.
  • Cranab grundades för över 50 år sedan i Vindeln i Västerbotten och är kvar på samma ort med både huvudkontor och tillverkning.

Ny timmerkran lyfter Cranab till nya höjder

Kranar för effektivt skogsbruk är en grön tråd i Cranabs drygt 50-åriga historia. En ansenlig andel av dagens skördar- och skotarkranar är ”made in Västerbotten”, närmare bestämt i Vindeln. Nu kliver företaget åter in på marknaden för lastbilskranar. Först ut blir en 12-tonmeters Z-kran. Lanseringen inleds på tyska mässan Bauma i april. Fyra månader senare visas kranen i Sverige på Elmia Lastbil. Då visas även prototypen av en L-kran för lastbil.

Cranab har huvudkontor och produktion i Vindeln. I företaget finns två varumärken: Cranab och Slagkraft. Företagets skördar- och skotarkranar, eller komponenter till sådana, återfinns bland annat på skogsmaskiner från Komatsu, Ecolog, Rottne, Gremo och John Deere.

Därutöver tillverkas mindre kranar för montage på jordbrukstraktorer och vagnar. Geografiskt är det Nordeuropa som är företagets huvudsakliga marknadsområde, men många kranar blir mer långväga än så.

Tillverkningen i Vindeln kännetecknas av en hög grad av egen förädling. Även griparna tillverkas i egen regi. Rotatorerna, däremot, kommer från Indexator, som också finns i Vindeln.

Brett sortiment

Kransortimentet har stor bredd. På skotarsidan erbjuds sju grundmodeller, som varieras i fråga om lyftarmslängder, vipparmar, pelarhöjder med mera. Till skördare finns två grundmodeller, plus kranar speciellt tillverkade för Komatsu. I Slagkrafts sortiment finns två olika motorpaket och fem grundmodeller för buskröjning längs väg, plus ett par modeller av svepande kättingröjare, tre modeller av slagklippare och sex olika kranmodeller.

– Utbudet ger goda möjligheter att hitta den lösning som passar bäst för respektive kund, konstaterar Micael Olsson, marknadschef på Cranab.

Sedan två år finns italienska Fassi med i ägarbilden för Cranab. Bakgrunden är att Fassi, som är en av världens största tillverkare av styckegodskranar, sökte samarbete med en erfaren tillverkare av skogskranar. Till bilden hör att skogskranar används betydligt intensivare än styckegodskranar och därför ställer särskilda krav vad gäller funktion och hållfasthet.

– Det är ett spännande samarbete, som skapar mervärden för både oss och Fassi, kommenterar Micael.

Närmar sig säljstart

Cranabs nypremiär på lastbilssidan tjuvstartade redan på fjolårets Skogsnolia, då med en prototyp. På Bauma, som är världens största bygg- och anläggningsmässa, visas alltså det färdiga resultatet. Därefter följer ytterligare ett par tyska mässor, följt av Elmia Lastbil. Modellen benämns TZ12.

– Vi räknar med säljstart i juni, berättar Micael, som redan märkt ett stort intresse.

Med mellanstora TZ12 vänder sig Cranab till en bred kundgrupp på en internationell marknad. Såväl större som mindre modeller ligger i pipeline. I L-utförande blir benämningen följaktligen TL12 och för den modellen beräknas säljstarten ske under 2017.

– Med lastbilskranarna riktar vi oss till det professionella segmentet inom skog och recycling. Utvecklingsarbetet har tagit fasta på kombinationen av låg vikt, hög prestanda och låga effektförluster, berättar Micael.

Lång räckvidd

En ny konstruktionslösning för kranens vipparm och lyftarm ger TZ12 lång räckvidd. Kranen kommer att säljas med alternativen 9,3 och 10,5 meters längd. Slangar, rör och kablage har skyddad dragning för att ge hög driftsäkerhet.

Programmet kommer att erbjuda olika alternativ av förarplatser och styrning. I sitt första utförande får kranen 2+2-styrning, bestående av två kombinationsspakar och två fotpedaler.

Micael medger att konkurrensen är stenhård, men ambitionen är att Cranab trots det ska göra ett tydligt avtryck på marknaden för lastbilskranar.

– Vi bär med oss vårt kunnande inom skogsmaskinskranar, plus våra tidigare erfarenheter av timmerbilskranar. Inom företaget finns stor kunskap om vad som ger effektiv och trygg funktion, lång livslängd och bra totalekonomi, inflikar Micael.

– Med optimerad hydraulik och välutvecklad geometri vill vi också bidra till harmoni och körglädje. Vridmotorn är av samma slag som för våra kranar för skogsmaskiner, vilket ger oprutad prestanda och produktivitet.

Idag sysselsätter Cranab cirka 135 personer. I Cranab Group ingår även Vimek, som tillverkar små skogsmaskiner, och Bracke Forest, som i jämtländska Bräcke har tillverkning av aggregat för markberedning, sådd och avverkning. Cranab Group har cirka 200 anställda och omsatte 2015 cirka 330 miljoner kronor.