• Iveco kan inte längre använda uttrycket "SCR-only" då man har känt sig nödsakat att tillföra förbränningen lite utsläppsluft under vissa omständigheter. "Smart EGR" är en 8 procent tillsats av återvunnet och avkylt utsläpp som bara tillförs när insprutningstidpunkten i vissa körsituationer balanseras för att uppnå absolut bästa bränsleförbrukning. Det är det "trick" som chiptrimmare har använt i åratal.
  • Nya Stralis 480. Om beteckningen följs av XF, Extra Performance, betyder det att den har extra utrustning som höjer effektnivån.
  • Iveco har gjort en ansiktslyftning av Stralis XP som nu framträder elegant och tidlös.
  • Nya Stralis NP är världens första långturslastbil som körs på miljövänlig gas. Observera de stora tankarna på båda sidor. De rymmer gas till 1.500 km körning.
  • Iveco Stralis XP för vidare det bästa från sin föregångare, till exempel Hi-Way-förarhytten som enligt Iveco är mycket populär bland kunderna.
  • Sikten snett fram åt höger har inte blivit sämre – men heller inte bättre.
  • Testkörningen i Madrid mycket välorganiserad, både vad gäller antal testbilar och valet av teststräcka. Först en relativt kort sträcka med dåliga vägar i industiområden, och så en halv timmes sträcka på fina motorvägar.
  • ...men vad hjälper det när man inte kan se det under körningen. Jag föredrar i alla fall färre, men tydligare, upplysningar.
  • Det är otroligt så många upplysningar man ser på den färgrika displayen...
  • Motorn är en Cursor 13 med avkyld EGR.
  • Om man tar bort plastlocket över batterierna kan man få en liten inblick i den moduluppbyggda HI-MUX elektroniska multiplexanläggningen...
  • ...och här är den stilrena lösningen.
  • Själva växellådan är den nya generationen av ZG AS Tronic växellådan. Det är den växellåda som ZF själva kallar för TraXon. De nya precisionsskurna kugghjulen har tillsammans med en "Anti-Rassel-Dämpare" sänkt ljudnivån med 6 dB och hela växellådan har samtidigt uppnått en högre verkningsgrad, 99,7 procent, som ger fordonet en märkbar bränslebesparing.

Ny Stralis, nya prestanda, i väntan på ny generation

Utmaning få praktik matcha teori - TCO blir till TCO2

Förbättra bränsleekonomin maximalt

Teknikerna på Iveco har plockat fram den riktigt stora kulramen framme med ett bestämt uppdrag. Nämligen att hitta så många detaljer möjligt för att förbättra bränsleekonomin - och därmed driftskostnaderna för Iveco Stralis. Resultatet blev imponerande - nämligen en bränslebesparing med upp till 11 procent.

En förbättring av bränsleekonomin på 11 procent är enkel att förstå för oss alla. Och när det kommer till fjärrtransport kan det hela lika enkelt omräknas till riktiga pengar. Det blir en rejäl bunt, det.

Resultatet kan också omräknas till en markant minskning av CO2-utsläppet, och vips så "uppfinner" Ivecos marknadsavdelning genast en ny slogan för den nya Stralis – "TCO2-mästaren".

Total kostnad

Som många åkare har märkt har uttrycket TCO blivit något av "modeuttryck" i lastbilsbranschen, och det är kanske därför på sin plats att friska upp vad TCO står för - nämligen Total Cost of Ownership.

TCO innebär således i praktiken den totala ägarkostnaden och ska ses som ett företagsekonomiskt begrepp som används vid kalkylering av investeringsbeslut.

De sammanfattar kostnaderna för införskaffande av fordonet, kostnader för själva driften av fordonet, samt värdeminskning när det är dags att avyttra fordonet.

Det är ju befriande enkelt. Efter att ha använt fordonet under en period gör man en status och kontrollerar hur mycket pengar det har gått åt och hur mycket pengar som har kommit in. Detta räknesätt blir helt rättvisande när det utförs efter användningsperioden – alltså när fordonet har slutat användas och när alla räkningar har kommit in.

När TCO beräknas på förhand blir det genast mer osäkert. Då är det massor med variabla faktorer som skall tillföras TCO-schemat – tänk bara på driftkostnaden efter kanske fem år, literpriset på dieselolja, eller försäkringspremien. Det finnas massor med möjligheter att det smyger sig in oönskade kostnader i kalkylen.

Enligt Åkeri & Transports mening är noggrannheten inte särskilt stor, men ändå kan Iveco omräkna de 11 procent i bränslebesparing till en 5,6 procent minskning av TCO vid fjärrtransport och då mindre bränsleförbrukning betyder motsvarande mindre CO2-utsläpp utropar alltså Iveco själv Stralis XP till en sann TCO2-mästare i långdistanstransport.

Samma förarhytt

Då Åkeri & Transport fick inbjudan till den elegant arrangerade presentationen av "New Stralis TCO2 Champion" under tre dagar i Madrid, tänkte jag i ett svagt ögonblick att nu var tiden kommen för lansering av den nya generationen Stralis – men nej – fortfarande ingen antydan till en ny förarhyttsgeneration.

Nya Iveco Stralis XP bygger på samma solida fundament som Stralis Hi-Way, som lanserades 2012 och som utnämndes till "Truck of the Year 2013". Det projektet vill Iveco suga ut lite mera pengar ur innan den stora satsningen med en ny generation av Stralis.

Enligt Ivecos egna, inofficiella planer blir det under 2019.

Stralis XP fortsätter med det bästa från sin föregångare, inberäknat Hi-Way-förarhytten som enligt Iveco är mycket populär bland kunderna. Ivecos unika HI-SCR Euro 6-teknologi som inte kräver någon regenerering av partikelfiltret, följer också med.

Vad Iveco emellertid inte kan fortsätta med är uttrycket "SCR-only", då man har sett sig tvingad att tillföra förbränningen lite utsläppsluft under vissa omständigheter. "Smart EGR" är en 8 procent tillsats av recirkulerat och avkyld utsläppsgas som bara tillsätts när insprutningstidpunkten i vissa körsituationer balanseras för att uppnå den absolut bästa bränsleförbrukningen.

Det är det "trick" som chiptrimning har utnyttjat i åratal – genom att balansera insprutningen några få grader ökas dieselmotorns verkningsgrad. Förbränningstemperaturen blir högre och mer effektiv, men samtidigt ökar NOx-bildningen, så Euro 6-nivån överskrids.

Den efterföljande SCR-reduktionen på 97 procent är då inte tillräcklig för att skapa balans i det räkneexemplet. Därför tvingas Iveco att sänka NOx-innehållet lite extra på annat sätt också – och motvilligt införa 8 procent EGR på 13-litersmotorn.

Många detaljer

Chiptrimning med att ställa fram insprutningen är en säker vinnare, men hur mycket enbart detta ger, nämner man inte – det ingår bara i de många bränslebesparingsdetaljerna som tillsammans ger 11 procent besparing.

Några av de övriga bidragen kommer från underleverantören ZF som levererar den nya 12-växlade automatiska Hi-TRONIX växellådan oh det är GPS-styrd Hi-Cruise Ecoroll system. Själva växellådan är den nya generationen ZF As Tronic växellåda. Det är den växellåda som ZF själv kallar för TraXon och som har blivit helt omarbetad upp till Euro 6.

Den gamla As Tronic bullrade nämligen för mycket för att uppfylla Euro 6-ljudkraven. De nya kugghjulen har tillsammans med en "Anti-Rassel-Dämpare" sänkt ljudnivån med 6 dB och hela växellådan har samtidigt uppnått en högre verkningsgrad, 99,7 procent, som ger fordonet en märkbar bränslebesparing.

Detsamma gör Hi-Cruise som är ett ZF-utvecklat frihjulssystem som sätter växellådan i neutral när den inbyggda farthållaren och det GPS-styrda Ecorollprogrammet märker en fördel med att gå i friläge.

Andra besparingar kommer av frånkoppling av kompressorn, variabel servopump och en EcoSwitch momentbegränsare som chauffören kan aktivera när den körs tom eller med lätt last. Den optimerade drivlinan rundas av med en ny bakvagnsutväxling på 2,47:1 samt ekodäck med lågt rullmotstånd utvecklat av Michelin.

Totalt blir den samlade bränslebesparingen imponerande 11 procent.

När Iveco därefter berättar om en ytterligare besparing på 3 procent har man kommit över i TCO-begreppet som förutom produktegenskaperna också omfattar tjänster och prestanda som kan medfölja när man köper en Stralis för långturskörning. Till exempel träning i eko-körning och bättre tider genom flera Iveco servicepunkter längs de viktigaste transportvägarna, något som tillsammans bevisligen förbättrar TCO.

Här är vi dock enligt min mening ute och svävar. Men 11 procent bränslebesparing är mycket bra.

Behaglig testkörning

Även om jag inte kan dölja min besvikelse över att Iveco fortfarande inte lanserar den nya förarhyttgenerationen så mildrades den av en lyckad testkörning.

Testkörningen i Madrid var mycket välorganiserad. Både vad gäller antal testbilar och vad gäller val av teststräcka. Först en relativt kort tur med dåliga vägar i industrikvarter och så en halvtimmes tur på bra motorvägar. Den låga trafiken gjorde att man kunde koncentrera sig på de många "dolda" förbättringarna.

Den nya Hi-Tronix växellådan imponerade genast. Säker igångsättning, riktiga val av växelsteg och när man når upp i de tre övre stegen sker skiftet extra snabbt – nästan utan tapp av dragkraft. Jag är också imponerad av Ivecos Hi-Cruise frihjulssystem som alltid fungerar så snabbt GPS-styrningen ser en möjlighet till lite gratis rullning.

På det hela taget upplever man snabbt att Stralis XP är ett steg på väg mot den nya generationen Stralis som ändå skall komma under 2019. Det vittnar den nya arkitekturen som används i Nya Stralis och Nya Stralis XP om. Den representerar ett teknologiskt genombrott och är en katalysator för ytterligare utveckling. Baserat på MUX (Multiprex) konceptet kommunicerar de elektroniska enheterna i lastbilen via två fysiska ledningar, med hjälp av ett vanligt protokoll.

Iveco var bland de första som tog Multiplex ledningsnät i bruk för över tio år sedan och har sedan fått stor erfarenhet med framtidens ledningsnät. På Stralis XP ses det nya nätet på chassit och t.ex. vid batterierna på en 4x2 dragbil kommer den nya monteringen tydligt fram. Batterierna är monterade över bakaxeln i en avfjädrad hållare.

Fjädringen bak har blivit helt omgjord för att öka masseffektiviteten och hållbarheten, vilket resulterat i en viktmässigt lättare avfjädring. Detta innebär en 45 kg större nyttolast, högre resistens mot korrosion och en större driftssäkerhet och hållbarhet som resulterat i lägre utgifter för underhåll och reparationer. Konkret sparar man 5 procent på ett 3-årigt avtal och 8 procent på ett 4-årigt, alltså den redan låga kostnaden blir ännu mindre liksom de de generella ägaromkostnaderna (TCO).

Nya Stralix har 6-cylindrig Iveco Cursor dieselmotor, utrustad med flera nya bränslebesparande lösningar. Det breda urvalet av motorer till Nya Stralis omfattar tre storlekar, med Cursor 9 på 8,7 liter, Cursor 11 på 11,1 liter och Cursor 13 på 12,9 liter samt 9 effektklasser från 310 till 570 hk.

Gas till fjärrtransport

Nya Stralis NP är den första gasdrivna lastbilen någonsin som erbjuder motsvarande effekt, räckvidd, körkomfort och chaufförstrivsel till den internationella transportsektorn, som konventionella fordon. Den minskar de totala omkostnaderna för ägaren (TCO) med 3 procent i jämförelse med den tidigare CNG-modellen, och återbetalningstiden kan vara så kort som fem år beroende på vilket land den hör hemma i.

Den nya 9-liters LNG/CNG naturgasmotorn uppnår den bästa uteffekten någonsin för denna typ av bränsle, nämligen 400 hk med 1.700 Nm vridmoment. Detta motsvarar 10 hk per ton last vilket stämmer överens med kommersiell standard för långdistanstransporter. Tillsammans med den 12-växlade automatiska AS Tronic växellådan har Stralis NP en drivlina som motsvarande dieselfordon. Tankkapaciteten räcker till 1.500 km körning och så skulle det vara möjligt att hitta en CNG-tank i Europa.

Den är det första fordonet för långturskörning som körs på alternativt bränsle och som kan erbjuda transportverksamheterna en möjlighet att förbättra både bränslebearbetningen och avkastningen på investeringen. Vi ser fram emot att följa Stralis NP i framtiden.

Kalla Fakta / Iveco Stralis

Märke Iveco Nya Stralis

Typ 570 XP 4x2

Axeltryck 7,5 och 13 ton

Axelavstånd 3700 mm

Avfjädring Parabel fram luftbälgar bak

Bromsar Skivor EBS, ABS, SP

Däck 370/70R22,5 Michelin ekodäck

Totalvikt 18 ton

Motortyp Cursor 13 – 12,9 liter Euro 6 EGR + SCR

Effekt 570 hk

Moment 2500 Nm vid 1000 v/min

Växellåda Typ 8 och 12 steg Hi-TRONIX

Bakaxel 2,47:1

Förarhytt Alla High Way-modeller