• Med en rad nya elektroniska hjälpmedel har bland annat bränsleprestandan kunnat förbättrats på Scania R 450.
  • I 1000-poängtestet ingår körning på en 18 mil lång vägsträcka, med massor av delmoment som mätes upp och bedöms.

Ny prestigeseger för Scania

Tog hem 1000-poängtestet för andra året

Det är ett välkänt faktum att det inte bara ligger en stor summa pengar i potten, när en ny lastbil ska tas fram – det är dessutom massor av arbete, tester, utvärderingar och beslut som måste fattas.

När det nya fordonet presenteras bör det därför tas emot väl. Så har definitivt skett med nya Scania R 450. När Scanias nykomling mätte sina krafter i det prestigefulla och erkända 1000-poängtestet helt nyligen – så blev det vinst över rivalerna i 450-hästarsklassen, med mellanstora hytter, nämligen Mercedes-Benz Actros 1845 och Volvo FH 460.

Det är en rad olika testpunkter som bedöms och får poäng i 1000-poängtestet, alla olika delmoment viktas i förhållande till den betydelse det bedöms ha i det stora hela, för säkerhet, körbarhet, miljön och driftekonomin.

Uppgradering

Det är det tyska förlaget ETM Verlag med bland annat Lastauto Omnibus och Fernfehrer i magasinsbuketten, som varje år genomför testet. Det innehåller bland annat körning på en 18 mil lång teststräcka i sydvästra Tyskland. Just detta moment innehåller tester av accelerationen, körning i sugande motlut, motorvägskörning och bränsleförbrukning.

Med den nyligen lanserade uppgraderingen av Scanias Cruise Control with Active Prediction, har funktionerna Pulse & Glide och Downhill Speed Control bidragit till att förbättra den redan utmärkta bränsleprestandan. Pulse & Glide ger möjlighet att dra upp farten något – Pulse – för att sedan frirulla – Glide – längre och därmed utnyttja den kinetiska energin hos fordonet ännu effektivare när vägen är kuperad.

Denna nya egenskap sätter tydliga avtryck i bränsleförbrukningen och bidrar till att Scania är segrade i 1 000-poängstestet. Scania har också visat sig vara snabbast i varje körfall som jämförts.

Andra vinsten

En grupp av med internationellt välkända fackjournalister kör fordonen och ger betyg i de olika delmomenten. Utöver detta mäts och redovisas, samt ges poäng, i en mängd olika fasta delmoment, där det mer är objektiva siffror som fäller avgörandet, än subjektiva upplevelser.

Alla medverkande fordonen, de två svenska och det tyska, fick överlag mycket bra betyg i samtliga testade moment, men Scania R 450 tog hem segern med totalpoängen 954,5 av 1000 möjliga, att jämföra med tvåan Mercedes som fick 943,2 tätt följd av Volvo med 941,9 poäng.

Detta var faktiskt andra gången på raken som Scania körde hem segern i 100-poängtesten, i fjol var det fordon i 500-hästarssegmentet som testades.

– Denna omfattande utvärdering bekräftar inte bara den oslagbara bränsleekonomin som utmärker Scanias nya lastbilsgeneration men även alla de övriga attraktiva egenskaper som ger Scania en särställning, säger Alexander Vlaskamp, chef för lastbilar på Scania.

– Vi har nu lanserat hela det nya lastbilsprogrammet i Europa och gensvaret är fantastiskt.

Den nya Scanialastbilen var i topp i kategorierna hytt, drivlina och prestanda, bränsleförbrukning samt i kostnad och nyttolast.

Tidningar inom mediagruppen Swepress