• Med en slagvolym på 10,8 liter blir den nya MX-11 motorn ca 16 procent mindre än den nuvarande MX-13, men 17 procen större än den PR-motor på 9,2 liter som den skall ersätta. Därmed får hela den tunga delen av DAF:s lastbilsprogram ett riktigt bra motorutbud.
  • MX-11 är i grundutförandet en smal och kompakt motor som är lätt att installera i en lastbil eller en buss.
  • MX-11 är en miniutgåva av MX-13 och använder både VGT turbo och avkylt EGR.
  • Både kompressorn och vattenpumpen kan regleras efter behov. Det bidrar till en låg bränsleförbrukning.
  • MX-11 motorn är utvecklad, testad och producerad i Eindhoven på DAF:s moderna motorfabrik.
  • MX-11 motorn är utvecklad, testad och producerad i Eindhoven på DAF:s moderna motorfabrik.

Ny MX-11 motor från DAF konkurrerar ut MX-13

Nu blir det riktigt tufft för storebror Det blev precis som vi misstänkte... ...istället för uppgradering, satsar DAF på helt nytt

Vi har länge misstänkt att DAF PR-motorn inte kommer att uppgraderas till Euro 6-standard. Och jodå, så blir det. Den byts nu helt enkelt ut mot en helt nykonstruerad 10,8 liters MX-11 Common Rail Euro 6-motor. Den kommer bli en mycket tuff konkurrent till storebror MX-13.

Av Ivan Stjernqvist

Med en slagvolym på 10,8 liter blir den nya MX-11 motorn ca 16 procent mindre i slagvolym räknat, än den nuvarande MX-13, men samtidigt 17 procent större än den PR-motor på 9,2 liter som den skall ersätta.

Därmed får hela den tunga delen av DAF:s lastbilsprogram tillgång till ett mycket bra motoralternativ. MX-11 går effektmässigt ända upp till 440 hästar och överlappar därmed MX-serien som går från 360 till 510 hästar och alla de dragbilar som för närvarande är nöjda med att köra med 410 hästar kommer nog att överväga om inte den nya MX-11 framöver blir deras val av ny Euro 6-motor – speciellt när man hör att den är 180 kilo lättare än MX-13 Euro 6.

Nya MX-11 motorn är en helt nykonstruerad motor med nytt motorblock och ny topp med överliggande kamaxlar. Aktiveringen av de 4 ventilerna per cylinder sker med hjälp av två kamaxlar som styr växelvis insug- och avgasventilerna. Och eftersom Common Rail insprutningsdel sker från en inbyggd centralt placerad högtryckspump, kan kamaxlarna och den tillhörande drivningen konstrueras mycket lättare.

Själva motorblocket är också lättare och styrkan och styvheten uppnås bland annat med hjälp av monterade längsgående ribbor samt med hjälp av CGI förstärkningsteknik. Tillsammans har det resulterat i en viktreduktion på imponerande 180 kg i jämförelse med MX-13, och det är ju ren nyttolastvinst som kan komma fraktinkomsterna till godo.

Den betydande viktvinsten tas även emot av bussbranschen med stort intresse. Solaris och VDL som är stora på DAF bussmotorer, både PR och MX, har båda problem med att klara axeltrycksgränsen på dragaxeln på de 2-axlade bussarna, och här är en viktreduktion på 180 kg mycket välkommen.

Konstruerad i Holland

Den nya DAF MX-11 motorns rätta namn är PACCAR MX-11. Det har man bestämt på moderbolaget Paccar Inc. i USA där den nya motorn med all sannolikhet också kommer att presenteras på marknaden. Vi vill dock fortsätta att kalla den DAF MX-11, för den är precis som MX-13, utvecklad, konstruerad och producerad i DAF:s hemstad Einhoven. Och det förtjänar holländarna att bli rosade för.

På samma sätt som när det gäller storebror MX-13, använder den nya 10,8 litersmotorn också hela batteriet av hjälpmedel för att kunna uppfylla de mycket stränga Euro 6-kraven. Själva förbränningens innehåll av NOx finjusteras löpande med hjälp av den rätta dosen ”återanvänd” förbränningsluft, som först har kylts ner och därefter cirkulerat in i förbränningsrummet igen. Denna EGR-tillsättning styrs elektroniskt. En effektiv VGT-turbo, en EGR-ventil och en mottrycksventil (Back Pressure Valve) ombesörjer att korrekt EGR-mängd kan erhållas under alla förhållanden.

Efterbehandlingen av utsläppet sker i en enhet som innehåller ett stängt partikelfilter (DPM) och en SCR-katalysator med insprutning, utan luft, av AdBlue. Partikelfiltret är beroende av att processen håller en hög temperatur, så regenerering kan ske passivt. Därför är avgasutrustningen och delar av avgasröret nu isolerat, men om det inte skulle vara tillräckligt kan MX-11 med hjälp av en extra dosa spruta in diesel mot filtret varvid temperaturen strax höjs rent katalytiskt, alltså utan flamma.

Låg förbrukning

Två överliggande kamaxlar och VGT turbo, kombinerat med Commonrail insprutning med ett tryck på upp till 2.500 bar, säkrar inte bara en god bränsleekonomi, utan också möjligheten att få en effektiv motorbroms. Den ger i MX-11 inte mindre än 435 hk och det är något som kan märkas i en buss eller enkel lastbil. DAF uppger att redan vid 1.500 v/min är det mer än 300 hk bromseffekt till förfogande.

DAF lovar att MX-11 är 3 procent sparsammare än motsvarande MX-13 motor. Serieproduktionen börjar under sommaren och den kommer i fem olika effektversioner som passar perfekt till den nya DAF CF som precis har presenterats på Birminghamutställningen. MX-11 blir också en bra alternativmotor till DAF XF-serien. I många fallet kanske det helt riktiga valet:

DAF menar själva att de tre svagaste versionerna kommer att passa bra som dragbil för mer utpräglade distributionsbilar medan de två momentstarka versionerna passar bäst till tyngre långturskörning. De åsikterna kan vara riktiga, men till sist handlar det nog mest om hur prisbilden blir. Med en duktig chaufför bakom ratten blir 435 hästar en glädje att ratta över.

Faktaruta

Motortyp Effekt Vridmoment

MX-11 210 290 hk vid 1.700 v/min 1.200 Nm vid 1.000-1.700 v/min

MX-11 240 325 hk vid 1.650 v/min 1.400 Nm vid 1.000-1.650 v/min

MX-11 271 370 hk vid 1.650 v/min 1.600 Nm vid 1.000-1.650 v/min

MX-11 291 395 hk vid 1.450 v/min 1.900 Nm vid 1.000-1.450 v/min

MX-11 320 435 hk vid 1.450 v/min 2.100 Nm vid 1.000-1.450 v/min