• Volvo Dynamisk Styrning, VDS, förbättrar lastbilens i förväg redan bra styrning. Den hjälper att fånga in oönskade rattutslag, samt hjälper till att göra styrningen lättare, när så krävs. Det sker med hjälp av en liten kraftig elmotor som är monterad mellan ratten och styrservon. Den regleras genom en dator 2000 gånger i sekunden.
  • Här cirklar en Renault Magnum runt på Valbonnes testanläggning i hastigheten 90 km/h... ...utan att chauffören rör ratten. Bilden är tagen år 2003.
  • Samma plats och samma dag kördes en test med Volvo FM 12 6x2/4. Vi kan därmed konstatera att samarbetet mellan de båda tillverkarna redan då var i stor skala.

Nu introduceras aktiv styrning även på lastbilar

Volvo FM blir först med denna sköna finess

Systemet har funnits en tid – i dyra personbilar

Nyheterna fortsätter att flöda från Göteborg och Volvo Lastvagnar. När Volvo FH visades så var den fullproppad med nyheter, men kanske stack IFS ut lite extra, den individuella framhjulsupphängningen. När det nu är dags för nya Volvo FM att visas, så är VDS, det stora numret, Volvo dynamisk styrning.

Av Ivan Stjernqvist

Volvo Dynamisk Styrning, VDS, är i lastbilssammanhang helt nytt. Systemmässigt känns det igen från dyra personbilar som termen ”Active Steering” i utrustningsslistan, och systemetet har medfört stora förbättringar i komfort och säker körning. ”ZF Lenksystem GmbH”, som är ett joint venture mellan Bosch och ZF, marknadsför ett motsvarande system till mellanstora lyxbilar.

Men i lastbilsstorlek är det definitivt första gången vi möter begreppet ”aktiv styrning”. Utifrån de upplysningar som i skrivande stund har släppts från Volvo Lastvagnar, kan vi ändå något känna igen ett projekt som Renault Trucks presenterade 2003. Den gången deltog Åkeri & Transport i ett seminarium kring framtidens köregenskaper för lastbilar och där presenterades och demonstrerades en elektrisk hjälpstyrning, som via information från två videokameror och en dator, kunde överta styrningen och självständigt hålla lastbilen på rätt spår.

Journalisterna fick möjlighet att köra med i en Renault Magnum testbil som cirklade runt på en testanläggnings höghastighetsbana – utan att chauffören rörde ratten.

Den VDS-anläggning som Volvo nu lanserar på nya Volvo FM är lite annorlunda men själva principen med en elektrisk motor som är placerad mellan ratten och styrservon är densamma. Den lilla men kraftiga elmotorn fungerar som ett ”hjälpsystem” till den normala servostyrningen och den förstärker rattvridningarna i båda riktningar. Den aktiveras av en dator som flera tusen gånger i sekunden sänder besked om de aktuella körförhållandena.

VDS-datorn får å sin sida information från olika sensorer, bland annat från rattens vridvinkel. Chaufförens rattutslag och rattställning behandlas alltså först i datorn och omvandlas så till information till VDS el-motorn.

Från andra sidan, alltså från hjulen som är i kontakt med vägen, får VDS-datorn information om ojämnheter, väghållning och andra förhållanden som har inflytande på lastbilens riktningsstabilitet. Alla informationer behandlas 2 000 gånger i sekunden och omvandlas till ett kommando till VDS-systemets elmotorn, som antingen hjälper chauffören att vrida ratten extra – eller fångar upp en oönskad påverkan från ett hål i vägen.

VDS kan båda delarna och när det sker med så hög frekvens känns det som en naturlig hjälp för att hålla den riktning som man en gång har ställt in med ratten.

Alla som kört en motocross- eller endurocykel med styrdämpare känner igen skillnaden, fast i detta fallet kombinerat med en känsla av servoassistans.

Lekande lätt

Den mest markanta hjälpen från VDS får ändå chauffören vid långsam körning. Till exempel vid stadskörning med många gatukorsningar och rondeller. Här övertar VDS det tunga rattarbetet och understöder den hydrauliska servostyrningen så styrningen blir lekande lätt.

När Volvo FM kommer upp i fart igen, går styrningen tillbaka till normal och stabil landsvägsstyrning. Fast denna senare möjlighet har används i lastbilssammanhang sedan tidigare - och den får stor betydelse för chaufförens välbefinnande efter många år bakom ratten.

För min egen del glömmer jag inte att då jag första gången testade Volvo FM över en längre distributionsrutt var mitt första intryck att styrningen ”verkade stram” och att jag dagen efter hade ont i armarna. Det sista var naturligtvis eftersom jag inte hade använt ”chaufförsmusklerna” lika mycket som en aktiv förare – men värken avslöjade samtidigt att en tungstyrd ratt suger mycket kraft från chauffören.

Och detta vill nu den nya Volvo FM avhjälpa med VDS-styrningen. Det ser vi mycket fram emot att få testa själva.