• Anders Granath, Berth Nilsson och Lars Hüllert har vinkat ”hej då till svensk trafikpolis”. Foto: Clas-Göran Sandblom
  • Många gånger fick jag frågan om jag kan hjälpa åkarna, men det är en otillåten bisyssla, säger Berth Nilsson.
  • ”Vi var ljusår från de krav som EU ställer och jobbade inte annorlunda än andra trafikpoliser. Två ovanliga efternamn underlättade ryktesspridningen”, säger Lars Hüllert.
  • Anders Granath anser att trafikövervakningen på väg måste ske. Och att den ska utföras av en välutbildad poliskår.
  • Fredrik Dymén driver redovisningsbolag och ska i första hand sköta administrationen. Roland Nilsson har Skåne som bas. Övriga i gruppen utgår från Göteborg men har uppdrag över hela Sverige.

Nu har de fruktade poliserna bytt sida

Mardröm att bli invinkad av denna trio

Många chaufförer andades tungt när de vinkades in av Anders Granath, Berth Nilsson eller Lars Hüllert för kontroll. Tre trafikpoliser som fick stämpeln hårda och fruktade. De tittade inte bort när de hittade brister och fusk. – Vi var alldeles för snälla. Det visar sig nu, säger Lars Hüllert.

Trions högerhand i luften kan även tolkas som ett hej då till trafikpolisen som var deras arbetsgivare i många år. Tillsammans med Fredrik Dymén och Roland Johansson har de tagit steget över till motståndarsidan och driver Yrkestrafikspecialisterna, YTS.

– Först nu, när Transportstyrelsen kommit med sina sanktionsavgifter, har åkerierna insett allvaret. De behöver hjälp för att vara kvar på marknaden och inte förlora sina tillstånd säger Hüllert.

Kvintetten har cirka 150 års yrkeserfarenhet. De har all utbildning som går att få. Flera av dem var lärare på Polishögskolan och har utbildat utländska kollegor.

Ett motorintresse fick Anders Granath att söka till trafikpolisen, som hade hög status på den tiden. Kön var lång.

Berth:

– Vi var 72 trafikpoliser bara i Göteborg, 150 om man räknar med Uddevalla, Skövde och Borås.

Samma antal ska nu täcka in trafikövervakningen - från Haparanda till Ystad.

Grodde på Polishögskolan

Idén att starta eget växte fram i gruppen, på Polishögskolan, för planering av framtida utbildningar.

Roland:

– En polis har fått yrkesförbud så fort polisbrickan och pistolen lämnades in. Förr utbildade vi poliser, nu utbildar vi förare.

Anders:

– Det hade inte blivit någon ordning på trafikpolisen de två år jag hade kvar. Det hade gjort mer ont än gott om jag stannat. Det var intressant att testa. Jag har jobbat hårt och kände att jag behöver få ett breake, inte minst av hälsoskäl.

Friskt vågat är hälften vunnet resonerade Berth Nilsson, 56.

Nedmonteringen av trafikpolisen fick Fredrik Dymén, 38, att ta steget:

– Det är tråkigt att känna meningslöshet i att gå till jobbet. Men svensk transportnäring är allt för viktig för att försummas. Jag hade lärt mig av de andra i gruppen för att föra yrkestraditionen vidare. Jag tyckte till slut att ”it makes no sense”. De seriösa i branschen vill ha en fungerande kontrollverksamhet. De styrande inom polisen tycks inte förstå hur viktigt det är.

Linnéa gillade

Fredriks fru såg hur dåligt han mådde:

– Bara gasa på, sa hon stöttande.

Behovet från näringen tycks vara akut. Transportstyrelsen överväger att återkalla flera tillstånd.

Hüllert:

– För att komma med på den listan räcker det med att någon vid ett och samma tillfälle avslöjas med att ha kört sju gånger utan förarkort. Det är en mycket allvarlig överträdelse även om det bara sker en gång.

Då brinner det i knutarna.

– Risken är att bolagets vd, trafikledning eller hela styrelsen tvingas gå.

Den som kör tre minuter för länge åker på en sanktionsavgift. Samma för den som kör utan förarkort i en enda minut.

– Den som gör det ska nog fundera på om han eller hon ska hålla på med att köra lastbil, säger Hüllert.

YTS kollar om beslutade sanktionsavgifter kan ha berott på tekniska eller andra fel men jobbar i grunden förebyggande med utbildningar. Bert och Roland utbildar i rätt hantering av farligt gods.

– Vi jobbar förebyggande. Vår förarutbildning går djupare än vad YKB:n är, för att förarna ska förstå allvaret. Även för bolagsledningen är det viktigt att göra rätt för att få vara kvar på marknaden, säger Granath.

Svenska åkarna påstår att deras utländska kollegor syndar värst.

– Ja, kanske, men först ska man se om sitt eget hus, svarar Hüllert.

Berth Nilsson fyller i med att utländska åkare kan köra i Sverige i ett helt år – helt lagligt.

Granath var gruppbefäl i 20 år, stationsbefäl och ledde förundersökningar – utredningar om trafikbrott.

Du och Hüllert beskrevs som hårdingar. Bra eller dåligt?

– Chaufförens version efter att ha blivit rapporterad stämmer inte. Få i den situationen är självkritiska. Sina fel talar man tyst om, det är mänskligt.

Hüllert:

– Nu, med de tuffa reglerna som Transportstyrelsen ska följa när sanktionsavgifter ska beslutas enligt EU, har det kommit en vändning. Åkerierna ser skärpningen och behöver vår hjälp.

Skaran trafikpoliser minskar. Då blir det ju färre som åker fast, färre som behöver er hjälp.

– Saknar betydelser. Transportstyrelsen kollar. Det finns åkare som inte har en aning om hur vägtrafikslagen ska tillämpas, säger Hüllert.

Berth:

– Tillståndet hänger löst den dagen en chaufför stoppas och inte har ordning på papperen. Den som är seriös måste vara med på banan från början.

Granath ser inte situationen ur dödgrävarperspektivet:

– En övervakning på väg måste ske på väg. Om inte polisen klarar sitt uppdrag så måste politiken besluta om något annat system för kontroller. Det kan inte lägga ut på den privata marknaden. Vi måste ha en väl utbildad kår med trafikpoliser.