• DAF valde att presentera CF och LF Euro 6-modellerna i deras ursprungliga hemland där de blev stora dragplåster på lastbilsmässan, Commercial Vehicle Show, i Birmingham.
  • Chassierna på både LF och CF har optimerats med målet att minimera den viktökning som Euro 6-uppdateringen obönhörligt medför. Detta har bland annat skett genom att använda nytt material till ramarna. DAF ställer i utsikt en oförändrad bränsleförbrukning i förhållande till Euro 5 (ATe). Euro 6-produktionen påbörjas under fjärde kvartalet och testkörning av de nya LF och CF kommer att ske under hösten.
  • DAF LF har alltid varit en liten, användbar lastbil – och det är den också i Euro 6-versionen.
  • Interiören i LF har förändrats och har nu samma stil som CF och XF. Observera ratten med manöverfunktionerna.
  • Ny interiör i CF-hytten. Observera de delade sidrutorna – en kvarleva från Leylandtiden.
  • Även om det står PACCAR på topplocket är det en motorkonstruktion från Cummins. Det är ”bara” motorprogrammeringen som är från DAF.
  • Växellådsurvalet är som vanligt, med stort ZF-urval med både manuella och automatiska växlingsfunktioner. För AS Tronics del har finesserna utvecklats till att omfatta EcoRoll och FastShift, alltså snabbskifte, i vissa situationer.

Nu har även DAF sällat sig till Euro 6-gänget

De nya motorerna täcker hela spektrat och lovar oförändrad bränsleförbrukning

DAF valde att presentera CF och LF Euro 6-modellerna i sitt ursprungliga hemland. Och där på Commercial Vehicle show i Birmingham Truck blev de minsann det stora dragplåstret.

Ivan Stjernqvist

Men vänta nu. Daf? Och Birmingham och hemland...

I dag är det kanske inte så många som sänder en vänlig tanke till Leyland och brittisk bilindustri när de ser en DAF LF eller en DAF CF komma åkande – men det borde man göra. De två lyckade lastbilarna är nämligen i rakt nedstigande led härstammande från framför allt Leyland Roadrunner och Leyland T45 Roadtrain.

Därmed är vi tillbaka till 1980-talet då bilindustrin i Storbritannien fick lida när det ständigt utvecklades nya transportfordon i alla viktklasser. Leyland och DAF hade redan då ett nära samarbete och när Leyland, och senare DAF Leyland, gick i konkurs, var det naturligt att de nya ägarna PACCAR fortsatte att utveckla de mest lovande projekten.

Det blev början på DAF LF respektive DAF CF, som nu år 2013, uppgraderas för att uppfylla Euro 6-normen. På en DAF LF finns inte många spår av Leyland Roadrunner, som föddes som en 6,5 tons lastbil. Därifrån utvecklade DAF Leyland den i riktning mot högre totalvikt, flera axlar och större motorer. Det största framsteget kom 1991 då DAF presenterade distributionslastbilen DAF 45, som senare blev LF. Och 1993 kom så en lite större DAF 65, senare CF.

På DAF CF kan man fortfarande känna igen några få drag från Leyland-tiden. Det gäller t.ex. den lite kilformade förarhytten som medverkar till att CF har en ovanligt fin vändradie och ett bra luftmotståndsvärde. Dessutom är de delade sidrutorna en kvarleva från Leylandtiden.

Cummins och Euro 6

DAF har genom åren utvecklat både LF och CF till att bli ”äkta” holländska lastbilar med samma egenskaper som storebror XF. För varje modellförnyelse har designen ändrats lite i riktning mot ett gängse ”DAF-utseende” och med den senaste uppdateringen framträder familjeskapet ännu tydligare.

DAF, eller rättare sagt PACCAR, har genom alla år försökt optimera utvecklingen och produktionen av hela lastbilsfamiljen. Det har man gjort genom att utveckla motorprogrammet på så sätt att alla motortyper, i stort sett, kan användas i alla modeller. Till exempel har det länge varit ett av DAF CF:s starkaste kort att den kan levereras med motorvariationer från 225 hk upp till 510 hk. Det krävs noggrann utveckling och konstruktion för att genomföra detta i praktiken.

Här har engelska Cummins genom alla åren varit en bra samarbetspartner. Alla de små motorerna till LF och CF levereras av Cummins medan de stora är rena DAF-konstruktioner. Helt säkert står det ”PACCAR” med stora bokstäver på alla motorer – men det är bara av marknadsföringsmässiga orsaker, läs i USA.

I samband med Euro 6-uppdateringen utgår PR-motorn och den ersätts av den helt nya MX-11 motorn, som vi även berättat om tidigare i Åkeri & Transport. Den motorn ger nytt liv åt DAF CF-serien och blir ett mycket starkt kort för DAF Trucks. CF kommer dock fortfarande att kunna levereras med Cummins PX-7 Euro 6-motorer.

De nya Euro 6-motorerna till DAF LF och DAF CF från Cummins täcker hela spektrat från 150 hk till 310 hk. PX-5 är med fyra cylindrar och en slagvolym på 4,5 liter medan PX-7 har sex cylindrar och en volym på 6,7 liter.

MX-11 är den nya sexcylindriga ”supermotorn” på 10,8 liter. Alla motorer har EGR, VGT turbo, SCR katalysator med AdBlue-insprutning och slutet partikelfilter.

 

Faktaruta:/ Motorprogrammet DAF LF och CF Euro 6:

Motor typ Effekt Vridmoment

PX-5 112 112 kW/150 hk 580 Nm v/1100 v/min

PX-5 135 135 kW/180 hk 700 Nm v/12.00 v/min

PX-5 157 157 kW/210 hk 760 Nm v/1300 v/min

PX-7 164 164 kW/220 hk 850 Nm v/1100 v/min

PX-7 186 186 kW/250 hk 950 Nm v/1100 v/min

PX-7 208 208 kW/280 hk 1020 Nm v/1200 v/min

PX-7 231 231 kW/310 hk 1100 Nm v/1200 v/min

MX-11 320 320 kW/290 hk 1200 Nm v/1000 v/min

MX-11 240 240 kW/330 hk 1400 Nm v/1000 v/min

MX-11 271 271 kW/370 hk 1600 Nm v/1000 v/min

Mx-11 291 291 kW/400 hk 1900 Nm v/1000 v/min

MX-11 320 320 kW/440 hk 2100 Nm v/1000 v/min

MX-13 303 303 kW/410 hk 2000 Nm v/1000 v/min

MX-13 340 340 kW/460 hk 2300 Nm v/1000 v/min

MX-13 375 375 kW/510 hk 2500 Nm v/1000 v/min