• Vår testbil är en riktig åkeribil som kan sättas in på specialuppgifter men som också kan utföra rutinarbeta däremellan. Den 32 ton Trakker lastbilen är nämligen utrustad med en lång kran och tipp.
  • Vår testbil är en riktig åkeribil som kan sättas in på specialuppgifter men som också kan utföra rutinarbeta däremellan. Den 32 ton Trakker lastbilen är nämligen utrustad med en lång kran och tipp.
  • Dagens jobb anpassades efter Åkeri & Transports önskemål, så vi startade med att köra ett varv i grustaget.
  • Dagens jobb anpassades efter Åkeri & Transports önskemål, så vi startade med att köra ett varv i grustaget.
  • Förarhyttens interiör är helt förnyad och materialvalet är av hög kvalitét. Den centrala displayen framför chauffören är bekant och är fortfarande väldigt informativ och lättläst. Den snedställda mittkonsollen är däremot helt ny.
  • När vi nu ändå är i sandtaget kan vi lika gärna ta med ett lass grus hem till depån.
  • Denna nya Iveco Trakker med kran och tippen är verkligen ett fint arbete hela vägen igenom. Observera de många verktygslådorna.
  • Även med relativt kort axelavstånd på 4750 mm har tillverkaren lyckats få plats med en 300 liter dieseltank och en 50 liter AdBlue tank.
  • Små lemmar till de utvändiga förvaringsutrymmena är till nackdel på en långfärdsbil. På en anläggningsbil passar de dock bättre.
  • Instegsförhållandena med bra handtag är mycket fina.
  • Gott arbete. En sådan bakdel med många anslutningar, luftstyrd koppling och utskjutbar bakre kofångare kostar en mindre förmögenhet.
  • Tack vare den 2,3 meter smala förarhytten blir det bra sikt mellan speglarna. Härtill kommer bakmonterad kamera på både bil och släp.
  • Det är när FASSI-kranen är i fullt bruk, den här dyra 8x4-lastbilen kan förränta sig på rätt sätt.

Nu börjar det likna något, Iveco

Men en ny hytt skulle vara välkommen

Vi har åter testat en Iveco Trakker 500 8x4 i Åkeri & Transport. Den här gången med Euro 6 Common Rail-motor och nordiska specifikationer med bland annat luftavfjädring. Det var en helt ny upplevelse och nu börjar det likna något. Nu väntar vi bara på en ny förarhytt.

Man har aldrig kunnat beskylla Iveco för att ”skämma bort” chaufförerna. Endast motvilligt har man lyssnat till chaufförernas önskemål kring komforten i förarhytten, och då absolut inte när det handlat om anläggningsbilar. För Stralis-modellernas vidkommande har dock Iveco lyckats till viss del att förbättra komforten inom de ramar som den aktuella förarhytten tillåter. Och grunden till den hytten är trots allt nästan 25 år gammalt.

Grundkonstruktionen av denna hytt har visserligen varit bra och Iveco har tjänat mycket pengar på att till exempel alla dörrar på Eurocargo, Euro Tech, Euro Trakker, Euro Star och alla Stralis-modellerna haft exakt samma utförande på dörrarna under alla 25 åren.

Dörrarna till en lastbilshytt är den dyraste komponenten att framställa och det har varit genialt av Iveco att kunna använda samma dörrar till alla modeller – under alla åren. Det är sådana smarta drag som ger pengar i slutändan.

Ökad slagvolym

När de flesta andra lastbilstillverkare kanske har bytt förarhytt flera gånger under samma period, hur har Iveco då kunnat undvika detta?

Jo, en av anledningarna är att Iveco ”uppfann” Euro 6-motorn som inte krävde avkylt EGR för att nå de mycket låga NOx-tal som normen kräver. I stället utvecklade och förfinade man SCR-katalysatorn så konverteringsgraden uppgår till nära 100 procent. Därmed slapp Iveco att införa avkylt EGR.

Det låter kanske ganska enkelt, men det har det inte på något sätt varit. Iveco har nämligen sett sig nödsakade att byta insprutningssystem på alla Cursor-motorerna. Från elektroniskt styrd enhetsinsprutning (EUI) till Common Rail (CR), och det på grund av att Euro 6 kräver helt flexibel insprutning med uppdelning i upp till sex sekvenser. Detta för att kunna bibehålla en låg bränsleförbrukning.

Men ombyggnaden har nu genomförts för alla motorerna i Cursor-serien, varav de två minsta modellerna, Cursor 8 och Cursor 10, samtidigt har fått lite ökad slagvolym så de nu heter Cursor 9 och Cursor 11.

Vid skiftet till Euro 6har alltså Iveco lyckats undgå användande av avkylt EGR och det har gjort det möjligt att installera de nya motorerna under de befintliga förarhytterna. Så även om många Iveco-kunder önskat sig en ny hytt så har den nya ”SCR only”-tekniken gjort övergången till Euro 6 mycket lättare.

Och det innebär att kunderna vänta ett par år till på den nya generationen förarhytter.

Flexibel lastbil

Vår testbil är en riktigt åkeribil som kan sättas in på specialuppgifter men som också kan användas för rutinarbete dess emellan. Den 32 ton Iveco Trakker entreprenadbilen är utrustad med en specialkran med lång räckvidd. Det är en FASSI F 315A.2.25 som helhydrauliskt når maximalt 14,6 meter. På det avståndet klarar den 1640 kg, men den kan manuellt ”tänjas ut” till 21,4 meter, där lyftet är 895 kg. Dessutom har åkeriägaren Jörgen Olsen, också en Fly Jib, så kranbilen kan verkligen sättas in på många olika uppgifter.

Med en HMF 20 ton, 3-stegs tipp kan denna välutrustade Iveco Trakker utnyttja alla företagets olika kombinationer och med koppling till en 3-axlad tippvagn kan den nå upp till 56 tons fordonsvikt. Därav motorvalet på 13 liter med ett vridmoment på 2.300 Nm och en effekt på 500 hk.

Bra insteg

Många av Åkeri & Transports läsare har säkert den senaste stora ”förarhyttesten” i färskt minne. Här jämfördes fem enklare hytter, och bland dem var det just en ”Hi-Track” förarhytt, samma som vår Trakker testbil har. I hyttesten slutade Iveco Hi-Track på en säker sista plats.

Jag hade personligen lite svårt att förstå det resultatet. Men jag tror det beror på att den dagliga användningen som anläggningsbil ställer krav på helt andra förhållanden än för en Stralis dragbil som används för långkörningar.

I denna nya test lägger jag istället större vikt på insteget, som även om det är högt eftersom anläggningsbilar skall ha en bra frigång, fungerar säkert och bra, med bra steg och säkra handtag. Det var också skönt att få veta att jag inte behövde tänka på ”smuts under skorna”, som annars ofta blir fallet när jag testar lastbilar i drift. Det invändiga golvmaterialet i hytten är nämligen lätt att tvätta av efter användning.

”Hi-Track” står för sovhytt med lågt tak. Det är ju mycket bra i kombination med en kran monterad bakom hytten, så den kan svängas 360 grader. Hyttens interiör är helt ny och den har gjorts med material i hög kvalité. Den centrala displayen framför chauffören känner vi igen och är fortfarande väldigt informativ och lättläst. Den snedställda mittkonsollen är däremot helt ny.

Det viktigaste elementet här är touchscreen-radion, som genom beröring styr de många nya elektroniska hjälpmedlen som kan köpas till efter behov.

Common Rail

Redan när man startar den 12,9 liter stora Cursor 13 euro 6-motorn hör man skillnaden mot den tidigare EEV/Euro 5-motorn, nämligen ett helt annorlunda och mjukare tomgångsljud. Det beror på bytet till Common Rail insprutning, där varje insprutning sker i sekvenser som varierar efter det aktuella behovet. Tomgången är på ca 600 v/min, men så fort vi når 900 v/min är Cursor 13 uppe på max vridmoment, som är 2.300 Nm.

Där skiftar ljudet till den kraftigare, men fortfarande behagliga nivån.

Dagens jobb anpassades till Åkeri & Transports behov av bildmaterial så vi startade med att göra en utflykt i ett sandtag.

Jörgen Olsens föregående lastbil var en motsvarande Iveco Trakker, men i Euro 5-version, så skillnaden på landsvägen är inte särskilt stor.

- Jag märker tydligt att den här Trakkern har ett mera optimalt skiftesmönster i den nya EuroTronic 2 växellådan, säger Jörgen Olsen, även växlingshastigheten är märkbart bättre.

Vi kan tillägga att den i övrigt har fått en ny funktion som ger Trakker flera igångssättningsmöjligheter, när den t.ex. har sjunkit ned i mjukt underlag. Genom att trycka på en knapp på instrumentpanelen kopplas ett startprogram in som aktiverar kopplingen snabbare och som tillåter att motorn går upp högre än 1.400 v/min. Därmed överförs det enorma krafter till draghjulen. Och med tandem är det goda möjligheter till att de 2.300 Nm kan överföras till underlaget.

Hög komfort

På väg upp från den djupa gropen där vår Trakker var lastad upp till 32 ton, genomförde vi det obligatoriska ”helt stopp” mitt i stigningen. Även utan ”Hill Holder” satte den igång lugnt och stilla – och jag tror att den skulle ha gjort detsamma med det 24 ton tunga släpet påkopplat.

För mig är det första gången jag testar Trakker med luftavfjädring och det var mycket behagligt. De två tandemaxlarna med navreduktion är avfjädrade med totalt åtta luftbälgar och styrs stabilt på tvären och längden.

Själva off-road egenskaperna förbättras inte med luftavfjädring men det gör körkomforten på asfaltsvägar. Och då måste man ju välja vad man har mest glädje av.

Och Jörgen Olsen har valt luft. Igen.

Genom att byta till Trakker Euro 6 nu, och förmodligen ett par år innan den nya förarhytten kommer, får åkaren en genomtestad och stabil anläggningsbil som kanske är redo för nytt byte när nästa generation har funnits på marknaden i ett par år.

Och då även fått ordning på de första ”barnsjukdomarna”.

Kalla Fakta

Tekniska data: Iveco Trakker AT340T50-Euro 6 8x4

Axeltryck fram 2x8 ton, tandem 19 ton

Axelavstånd 4750 mm

Avfjädring fram parabel, bak luft med 8 bälgar

Bromsar EBS med skivor fram och trummor bak

Däckutrustning 385/65 och 315/80+R22,5

Totalvikt 32.000 kg

Chassievikt ink. påbyggnad 17850 kg

Nyttolast 14150 kg

Motortyp Cursor 13 Euro 6

Effekt 500 hk

Moment 2300 Nm vid 900 v/min

Växellåda ZF AS Tronic 2 med 12 steg

Bakaxel 4,23:1

Förarhytt Hi-Track med lågt tak

Påbyggnad FASSI 315 A2.25. HMF 20 t tipp