• Nissan NV300 fyller upp hålrummet mellan NV200 respektive eNV200 och NV400 och gör transportbilsprogrammet komplett. Foto: Alf Wesik
  • Nissan NV300 i skåpversion finns att tillgå i fyra olika storlekar, fördelat på två längder och två höjder. Det går att välja diverse olika dörrar och glasalternativ.
  • Den mest effektiva modellen är Nissan NV300 i skåpversion med 125-hästarsmotor, som på bilden. Foto: Alf Wesik
  • Nissan Navara i Double Cab-version är nuvarande innehavare av International Pick-up Award.

Nissan NV300 fyller den tomma luckan

Robust transportbil inslagen i lyxförpackning

Sista pusselbiten föll på plats

Är det kanske så i dagens allt mer konkurrensutsatta samhälle, att forna stentuffa konkurrenter kryper närmare varandra i kvalitet och prestation. Kanske är det så att det ändå är designen som får en allt mer avgörande roll – och kanske är det så att fronten och grillen, är viktigare än någonsin. Ja, om det är så, då har Nissan lyckats med sin nya transportbilsserie NV300. Den är tjusig som sjutton – tjugo hundra sjutton.

Vi har tidigare uppmärksammat de nya transportbilarna från Nissan i denna tidning. Men nu har det även varit premiär för de plåtade versioner, för panelbilarna, laståsnorna, hantverksfavoriterna – i form av Nissan NV300.

Det var egentligen sista pusselbiten som föll på plats när Nissan nyligen visade upp sina skåpbilar i NV300-serien. Den finns tillgänglig som rent skåp, som skåp med dubbelhytt, som chassiehyttbil och som Combi, alltså en glasad version.

– Det är redan nu en oerhört viktig bil för oss, säger Andrew Limberth, Marketing Manager för Van-sektorn inom Nissan till vår tidning, och det är dessutom en storlek av bil som är i ständigt ökande. Vi vänder oss bland annat till hantverkare, som rörfirmor, elektriker – ja, småföretagare över huvudtaget.

– Min förhoppning är att de ska uppskatta det här robusta uttrycket som vi velat få fram. Och om det inte är nog med de designmässiga lösningar, fortsätter Limberth, så kan vi numer även erbjuda en running cost, på absolut bästa nivå – bland annat med 4 000 mils serviceintervaller.

Viktig marknad

När engelske Andrew Limberth talar om den viktiga sektorn så förklarar han att den här Midsize-storleken av transportbilar står för 27 procent av försäljningen för närvarande och att andelen ökar, på en ökande marknad.

Han berättar också att Sverige pekas ut som en av Nissans nyckelmarknader i Europa inom transportbilsområdet, framför allt gäller detta pickupen Nissan Navarra – detta bredvid Frankrike och Storbritannien.

Nissan framhåller gärna själva den kvalitet som omgärdar tillverkarens produkter och som även gjort att man lämnar en fabriksgaranti på fem år eller 16 000 mil. De nya motorerna tuffar runt transportbilarna med en förbrukning på endast 0,56 liter blandad körning – och uppåt beroende på modell och motoralternativ.

– Vi satsar även mycket på connectivity, alltså dels uppkoppling som sådan, dels uppkoppling som paras med olika säkerhetssystem. Målet är noll i utsläpp och noll dödsolyckor, säger Andrew Limberth.

Lastutrymme

Från Nissan Sverige ser man nya NV300 som efterlängtad, även om tidigare Primastar fungerat bra. Den passar dessutom märkligt nog helt perfekt i hålutrymmet mellan NV200/eNV200 samt NV400.

Det första intrycket är skönt. Skön körställning, många inställningsmöjligheter, finfin instrumentering, samt media och uppkoppling i högsta klass, och så alla dess hyllor, fack och hållare för antingen kontorsutrustning, personliga accessoarer och flaskor och cappucinomuggar. Och allt annat, mellan himmel och jord.

Skåpbilen finns att tillgå i fyra olika storlekar, fördelat på två längder och två höjder. Det går att välja diverse olika dörrar och glasalternativ. Teknikerna har utnyttjat millimetrarna smartare än på föregångaren Primastar och vunnit ytterligare 110 mm i lastlängd. Den sväljer tre SJ-pallar även i kortaste versionen och den klarar tio gipsskivor i standardmåttet 2 500 mm. En lucka i skiljeväggen mot hytten kan beställas och med den öppen går det lasta föremål som är 3,75 meter långa i den korta bilmodellen och 4,15 meter i den långa.

Lastvolymen i skåpet varierar från 5,2 till 8,6 kbm.

Motorprogram

När det gäller förarkomforten så har mycket omsorg lagts på att det ska vara så ergonomiskt och bekvämt som möjligt. Förarsätet har sänkts 36 millimeter vilket ger bekvämare insteg, samt mer utrymme över huvudet. Ryggstödet är mer lutande och personbilslikt jämfört med tidigare. Ratten kan justeras i alla ledder.

När det gäller media så är bilarna utrustade med Nissans Infotainmentsystem NissanConnect. Det är sjutums pekskärm, bluetoth, navigering, digitalradio och röststyrning för mobiler. Bullernivån i hytten har sänkts.

Nissan NV300 kan beställas med fyra olika motoralternativ. Samtliga bygger på Nissans 1,6 liters dCi-dieselmotorer. Motoreffekterna är 95, 120, 125 och 140 hästkrafter. De två förstnämnda är enkelturbo och de andra är utrustade med dubbelturbo. Samtliga motoralterativ jobbar ihop med sexväxlade manuella lådor.

Den mest effektiva modellen är skåpbilen med 125-hästarsmotor. Förbrukningen ligger på 0,59 liter vid blandad körning. Hela programmet har en minskad förbrukning på i snitt 0,1 liter blandad körning, jämfört med tidigare Primastarmodeller.

Tillbehör

När det gäller säkerhet är utrustningslistan med bokstavskombinationer diger. Samtliga bokstäver betyder att föraren får hjälp att hantera bilen på ett säkert sätt såväl passivt som aktivt. De vidvinklade nya backspeglarna ger en mycket bra bakåtsikt.

På tillbehörslistan noteras möjlighet att plutta för exempelvis Hill assistent, alltså hjälp för start i backe, trailerstabilitetshjälp, parkeringsassistans och start-stopp-system.

Prismässigt startar det på 248 000 för minsta motorn på 95 hästar, med kortaste och lägsta skåpversionen. Samma karossform men med 145 hästaren kostar 270 000 kronor. På den sistnämnda får man lägga till ytterligare tre tusen för att få längre skåpet L2.

Om vi bara ser på tillvalslistan så kostar metalliclack 5 200 kronor extra, navigation 3 900 och skjutdörr på vänstersida 3 000 kronor extra. Alla priser ex moms.

Tidningar inom mediagruppen Swepress