• Kranens stödben görs klara, färdigt för avlastning.
  • Vid mindre leveranser hämtas materialet från en egen depå.
  • Ett av företagets specialiteter är att leverera i små portioner och med den avancerade och med den långa kranen, lasta av direkt där det skall användas. Det sparar hantverkarna från extra arbete.
  • SAWO wireset CLF 326S-3W och Hiabkranen XS 288 har levererats av SAWO.
  • På en Scania 8x2*6 är de två framaxlarna styrande, så kommer dragaxeln med reduktion och till sist en styrande stödaxel. Det gör den mycket smidig, men inte så framkomlig.
  • Loui Olsen styr själv de flesta aktiviteter både vad gäller körning och företaget, från sin plats bakom ratten, och det kräver att alla hjälpmedel fungerar perfekt.
  • Loui Olsen, 39 år, är mycket nöjd med instegsförhållandena på Scanias CR16-hytt. Det blir många turer in och ut ur hytten under en dag.

Mycket nostalgi när vi testar Scania R730

Vad finns det egentligen för skäl att köpa en Scania R730 8x2, när en mycket billigare lastbil klarar samma uppdrag? Åkeriägare Loui Olsen har en mängd olika skäl, visar det sig. Men i slutändan är det kanske följande lika enkla som slående förklaring som överväger: - Det är min drömbil, och jag tycker helt enkelt att jag förtjänar att ha just en sådan!

Loui Olsen är åkeriägare och direktör i det ”breda” företaget Alleröd Transporter. Vi skriver ”breda” eftersom uppdragen är vitt skilda. Förutom transport av olja och byggmaterial driver företaget även sin egen webbutik, där det säljs träflis, grusprodukter, sten, matjord, granitblock med mera.

Det moderna åkeriet har funnits ända sedan andra världskriget, när det var ett litet företag med dagligvaror samt fast och flytande bränsle. Allt kunde levereras – ja ända ner till minutiöst kluvet tändved.

Leverans av eldningsolja skedde med en Bedford K tankvagn och det gick så bra att bilparken därefter fördubblades till två små härliga Bedford K tankvagnar.

– Tidsmässigt är vi nu i början av 1970-talet.

Sjungande fåglar

På den tiden var undertecknad, er från Åkeri & Transport utsände, en ung och hoppfull Scania Vabis-försäljare. Med bostad i närheten hade jag naturligtvis sett de små tankvagnarna från bränslehandlaren och å yrkets vägnar steg jag därför en underbar sommarmorgon in på gårdsplan.

Frun hänvisade mig vänligt till Aksel Olsen, som arbetade på gårdsplanen. Han var i full färd med att klyva bränsle.

En snabb presentation av mitt ärende besvarades med ett skratt och ett erbjudande om en kurs i att klyva ved. Ögonblicket efter hade jag bytt plats med Aksel vid huggkubben och under den kommande timmen hade jag lärt mig allt om att klyva ved:

- För det första skall trät vara så färskt att fåglarna har sjungit i trädtoppen samma dag, och så skall man låta den vassa yxan träffa precis i ådringens mitt.

Alltid lite större

Det är ett rent hantverk, och jag kommer fortfarande ihåg det i denna dag – och det fungerar. Vi roade oss båda mycket men Aksel menade att även den minsta Scania Vabis skulle vara för stor för företagets bränslefrakt.

Aksels son, Jörgen Peter Olsen, som var på väg med oljeleveranser var dock av en annan mening och det resulterade i att företaget innan nästa vintersäsong fick levererans av en splitter ny Scania L 56.

– Och sedan dess har J.P. Olsen & Son nästan bara kört Scania lastbilar – och de har alltid varit lite större än nödvändigt.

Loui är alltså son till J.P. och barnbarn till Aksel Olsen, men inställningen till lastbilar har ärvts genom alla generationer – den nuvarande fordonsparken med sex bilar vittnar om stor kärlek till lastbilarna. Och de är hur som helst inte underdimensionerade.

Själv har jag aldrig sålt en Scania till Loui – jag ville nämligen hellre ”skriva om” än ”sälja” lastbilar – men jag har alltid hållit ett öga på mitt ”Scania-barn”, J.P. Olsen i Alleröd. Och har sett fram emot möjligheten att få skriva denna artikel.

Fyraxlade bilar

Helt rätt i tidens anda har företaget börjat införa 4-axlade lastbilar uppbyggda med kran och lyft, som precis rymmer den flexibilitet som alltid har varit företagets varumärke. Men jag märkte att man tydligen var osäker på vilken hjulkonfiguration som skulle väljas. Skulle det vara den traditionella 8x4, 8x4 med Tridem, eller 8x2*6 med drag på bara en axel.

- Vi har täckt upp bra nu, då vi har en av varje sort, säger Loui Olsen med ett skratt. Vi kör inte de allra tyngsta tyngsta frakterna av jord och som regel har det lagts ut körplattor när vi anländer till en byggplats.

- En 8x4*6 är mycket bekväm att köra och den är mycket smidig, fortsätter han, medan han backar in den stora kranbilen på en trång gårdsplan. Den här leveransen är ganska typisk för vårt företag.

- Vi kan leverera i flera små avvägda ”portioner” och med våra avancerade och kranar med lång räckvidd kan vi lasta av direkt där det skall användas. Det sparar hantverkarna mycket extra arbete.

Den 16 liter stora V8-motorn går nästan bara på tomgång under körning och lastning/lossning. Redan vid 600 v/min kan den utveckla omkring 400 hästar och DC 16 103-motorn arbetar därför nästan alltid med en mycket stor effektreserv. Det är en effektreserv som bara utnyttjas fullt ut när Loui kopplar det tre-axlade släpet efter och kör till grusgropen för att hämta ett fullt lass material till sin egen depå. Då väger fordonet 56 ton och då är det skönt att ha 730 hästar att ta av – för det är ju chauffören som själv bestämmer, med gaspedalsfoten, hur många hästar, han vill släppa ut i det fria.

V8 är körglädje

Som bekant är Scania den enda större lastbilstillverkare som fortfarande kan erbjuda sina kunder en 8-cylindrig dieselmotor i V-form. Alla andra har, senast vid skiftet till Euro 6, gått över till mer okomplicerade raka motorer. Det gäller egentligen också för Scania som bara använder V-principen när det gäller de största och starkaste motorerna. Hela det övriga Scania motorprogrammet använder nämligen motorer med cylindrarna i rak linje.

Det förvånar mig inte att nästan alla andra har skiftat till raka motorer. Det är nämligen helt klart att en förhållandevis smal rak motor är lättare att bygga in i ett lastbilschassi än en V-motor med cylindrarna i en 90 graders vinkel. Det är också helt klart lättare att montera den nödvändiga, kylnings- eller värmeutrustningen på sidan av motorn än att hitta en plats i V-utformningen till en turbo och en bränslepump. Mycket lättare.

Då många motortillverkare befann sig i situationen att de förutom Euro 6-utmaningen skulle konstruera helt nya motorer, blev det också aktuellt att välja mellan seriekopplade motorer och V-motorer. Och då blev valet egentligen ganska lätt.

Vad som fick Scania att, i motsats till alla andra, hålla fast vid sin V8-princip på 16-liters motorn, vet jag inte, men förutom att man tog stor hänsyn till Scanias industrimotoravdelning - Scania V8 är mycket populära på den marian sidan - så tror jag att det också har en del med nostalgi att göra.

På samma sätt som då tillverkaren förhållandevis länge höll liv i den olönsammare Scania T-modellen:

- En riktig Scania lastbil har lång nos och ett gurglande motorljud, lät det då från Södertälje.

Tyvärr är nosen sedan länge försvunnen men den oregelbundna V8-motorgången består – även om den numera är betydligt mer ljuddämpad. Och så har Euro 6-utsläppet blivit ännu renare – till stor gagn för miljön.

Opticruise

Då Scania lanserade sitt automatiska växelsystem, Opticruise, var det inte något som J.P. Olsen genast hoppade på – det skulle ses och utvärderas först. Men, särskilt efter att kopplingspedalen också blivit automatisk, har alla bilar beställts med detta för chaufförer avlastande växelsystem.

Scanias nya och uppdaterade Euro 6-motorer representerar bränslebesparingar på 2 procent i jämförelse till föregångarna. Tryckluftskompressorn på Euro 6-motorerna kopplar automatiskt till och från under körningen, beroende på behovet av tryckluft, vilket ytterligare minskar bränsleförbrukningen med 1 procent. Äntligen har justering av oljenivån i de uppdaterade växellådorna kunnat reducera bränsleförbrukningen.

Scania var mycket sena, faktiskt pinsamt sena, med att införa automatisk koppling som en möjlighet, men då den äntligen kom, visade den sig vara den bästa på marknaden. Aktiveringen av kopplingens urtrampningslager sker elektrohydrauliskt och sker ytterst snabbt och exakt.

Scania Opticruise skiftar växelsteg mycket behagligt, vilket beror på att den automatiserade kopplingen är aktiv vid varje skifte. Detta i motsats till andra system som i gengäld är lite snabbare vid vissa skiften.

När det, under snabb acceleration, skall skiftas till en högre växel ska motorns varvtal sänkas cirka 400 v/min per växelsteg innan nästa växel kan läggas in. Denna process påskyndar Scania Opticruise genom att, ganska kortvarigt, aktivera motorbromsen. Här använder vissa konkurrenter en tryckluftsstyrd kopplingsbroms för att sänka varvtalet på växellådans axel och det resulterar ofta i snabbare växelskifte.

Loui Olsen är uppenbarligen mycket glad för sin nya Scania R 730 8x2*6:

- Det är den första nya bil jag har fått, ler Loui, de senaste tio bilar vi köpt har jag varje gång ”överlåtit” till en av mina duktiga chaufförer – men nu blev det äntligen min tur.

- Därför är den också beställd med all extrautrustning som Scania kan leverera – jag tycker att jag har förtjänat det, säger Loui.

Och jag kan inget annat göra, än att ge honom rätt.