• Vi räddade svensk kompetens att minska riskerna – i grevens tid, säger Tomas Gullberg, Säker Skog ekonomisk förening.
  • Per Hällnevik sätter säkerheten främst och har hittills varit förskonad från tillbud.

Motorsågskörkort höjer statusen

”Verkligen en lansering i grevens tid”

Sverige har varit världsledande med motorsågsutbildning. – Vi lärde världen att arbeta effektivt och säkert. Sen halkade vi efter och höll på förlora vår kompetens, säger Tomas Gullberg, vd för Säker skog.

Tusentals personer skadas varje år vid arbete i skogen.

– Mellan fem och tio förolyckas, säger Tomas Gullberg.

Säker skog är en ekonomisk förening. Den startade 2001 som ett projekt för att få ner olyckorna i skogsbruket, framför allt för de som jobbar i egen skog. Föreningen ägs av Skogsägareföreningarna och LRF.

– För 30 år sedan var det motorsågen som användes i skogen. Sverige hade varit ett föregångsland. Säkerhet i skogen var en exportprodukt – delvis därför att vi har Huskvarna, som insåg hur viktigt det var.

Så kom mekaniseringen och inriktningen på maskinutbildning. Riskerna med att fälla ett träd rätt med motorsåg blev mindre viktigt.

Höjd kompetens

Tomas Gullberg säger att det var riktigt illa ställt.

– Det var i grevens tid, när det fortfarande fanns duktiga instruktörer kvar. Vi har höjt statusen på utbildningen med tydliga ganska svåra prov och har utfärdat över 60 000 motorsågskörkort.

Ungefär en halv miljon svenskar kör motorsåg.

– Vi har kommit långt men har ändå bara nått en bråkdel. Att få bort olyckorna sker inte över en natt. Största faran är bristande kunskap. Det ser vi i samband med olyckor. Föraren hade gjort en felaktig riskbedömning, säger Gullberg.

Bättre skyddsutrustning har räddat många från allvarliga skador. Stormarna som dragit fram har dock påverkat statistiken negativt.

– Att jobba i stormfälld skog riktigt farligt. Träd hänger i varandra och skapar spänningar. Ringrostiga skogsägare har tagit fram sågen för att röja vägen hem, säger Gullberg.

Jobbar i lag

Per Hällnevik, 31, Alingsås, har jobbat i skogsbranschen i tio år.

– Första tiden hjälpte jag min morbror att köra. Sedan köpte jag loss en maskin av honom.

Per är ett lysande exempel på att det går bra för den som tänker på säkerheten.

– Det enda olycksfall jag känner till är när en släkting bröt benet. Han var inte ensam utan fick hjälp med en gång. Vi kör i grupper, oftast är jag ihop med en kille till, och har kontakt med varandra, från 7 till 16.

Per talar ofta med kollegor om riskerna att jobba i den olycksdrabbade branschen.

– Det har inte hänt så mycket som gått snett men jag vet inte direkt om jag är något föredöme, om olyckan är framme så är den.

Maskinkrångel

Han och kompisen kör väldigt i väldigt varierande skog. Å & T träffar honom i Fjärås i norra Halland där de körde grovt timmer för slutavverkning åt friherre Niclas Silfverschiöld.

– Just nu krånglar skördaren, så vi väntar på mekanikern. Under tiden kör jag ut virke, säger han.

Det ligger så pass nära Kungsbacka att de bara behöver åka några kilometer för att äta lunch, den här dagen på Forsgårdens golfbana.