• Tony Hagestål stortrivs som kranbilsförare.
  • Kranbilen har gott om utrustning för lyft och transporter.
  • Carl Milles skulptur Bågskytten utanför Liljevalchs Konsthall på Djurgården, Stockholm, innebar tunga lyft på hög höjd. Örnen i granit väger 6,6 ton och på dess rygg är en bronsskulptur placerad.
  • Hydrauliska och teleskopiska båtstöttor, kölficka och lågbyggt flak passar utmärkt för transport av segelbåtar.
  • Tony Hagestål lyfter skulpturgruppen ”Orfeus” av Carl Milles vid Kulturhuset, Hötorget i Stockholm.
  • Kranlyft och transport av skulpturer är en specialitet för Tony Hagestål. Här ett uppdrag vid Hasselbacken på Djurgården.
  • Specialflaket är rikt på detaljer som underlättar Tony Hageståls uppdrag.
  • John Pettersson, längst till vänster, vid byggandet av riksdagshuset.
  • Nattligt uppdrag med lyft av fasadskyltar.

Mobila tjänster i fyra generationer

Från lokomobiler till dagens specialutrustade kranbil

Kvalificerade lyft. Det är en nisch som Tony Hagestål stortrivs i. Han gillar uppdrag som kräver det där lilla extra. Eller rättare sagt – en hel del extra. Fadern Klas hade samma intresse och inriktning, så det kan finnas påverkan av både arv och miljö. Men historien av mobila tjänster går längre tillbaka än så. Tonys farfars far, John Pettersson, startade omkring 1885 och blev sedan förman för lokomobilen vid byggandet av bland annat riksdagshuset.

Tony Hagestål utgår från Upplands Väsby, men har uppdrag över hela Sverige. Kranbilen är en MAN TXG 26.360 försedd med specialflak och 50-tonmeterskran från Palfinger. Typen av uppdrag varierar. Det kan gälla allt från olika kranlyft till båttransporter, glaslyft, reklamskyltar och ömtåligt gods. En specialitet för Tony Hagestål är lyft och transport av skulpturer.

Ligger i generna

Teknikintresset har varit påtagligt i varje generation. Likaså viljan att ge service. John reste runt med lokomobilerna och blev senare även engagerad i att bygga kolsyrefabriker, både på Liljeholmen och i Finland. Pappa Klas började med att köra tidningar i stora amerikanska personbilar. Det packades fullt i bagageutrymme och på passagerarsäten, sedan bar det i väg på vägar som ännu hade fri fart. Tony anar att hastighetsrekordet mellan Stockholm och Södertälje står sig än idag. Det var inte bara i tidningstransporterna det gick undan. På fritiden tävlade Klas i gokart samtidigt med Ronnie Petersson. Längre fram byggde han till och med sitt eget flygplan. Det flygs än idag – nu i Italien.

Klas köpte sin första lastbil 1964, då med ”vajer-Hiab”. Så småningom blev det bilar med hydrauliska kranar. Hans andra hydrauliska kran, en 5-tonmeters Hiab 550, hörde då till Stockholms största kranar monterade på lastbil.

– Utvecklingen har gått fort, konstaterar Tony, vars nuvarande kran ligger på tiodubbel kapacitet.

Samlad erfarenhet

Fadern Klas utförde många specialtransporter med sitt fordon, men hade även några lastbilar som gick på Energiverket. Klas åkeri var anslutet till lastbilscentralen Förenade Express Åkerier och låg på Luntmakargatan i Stockholm. Längre fram gick åkeriet upp i Foria.

Många av specialtransporterna som Klas utförde gällde verktygsmaskiner. Han var omvittnat skicklig på att flytta maskiner större än dörrhålen. Även hisschakt togs i bruk på de mest finurliga sätt. Klas dog dessvärre för två år sedan, men berättelserna om hur han bemästrade de mest kniviga situationerna lever vidare.

– Han byggde förstås upp en stor bank av kunskaper och erfarenheter genom alla år. Sådana är viktiga – i stort som smått.

När Tony är ute på sina uppdrag möter han en och annan som tror sig vara experter på kranar och lyftteknik ”för så gjorde vi i lumpen”. När Tony förklarar varför han faktiskt väljer att göra annorlunda och till synes omständligare blir nästa kommentar ”det hade jag ingen aning om”.

– Det räcker inte med att ligga steget före. Så fort det handlar om lyft gäller det att tänka längre än så. Det får helt enkelt inte gå snett.

Byggde upp startkapital

Tony började köra lastbil 1985, seklet efter att John började arbeta med lokomobiler. Startkapitalet fick han ihop genom att skruva och rusta och göra bra affärer. Via båt, gokart, motocrosscykel, motorcykel och ett par bilar hade han fått fram ett kapital på 20 000 kronor. Det räckte till handpenning till en rostig Mercedes 913 distributionsbil. Samtidigt köpte han en andel i lastbilscentralen, en komradio och en pallvagn. Behovet av upprustning var enormt. Vid en inbromsning under hemtransporten av nyförvärvet åkte ena framlyktan ur. Som 21-åring blev han landets yngsta åkeriägare. Första året ägnade han åt att köra kontorsmöbler, men sedan blev det en kranbil – en Volvo F7 från 1981 och försedd med en Hiab 965 AVV.

– Min första kran hade två hydrauliska utskjut. Idag har jag 13. Teknikens utveckling har gett kranar som klarar allt mer. Samtidigt blir de allt lättare, vilket ökar lastkapaciteten.

Frånsett Mercedesen har det, tills för några år sedan, enbart varit Volvobilar i Klas och Tonys verksamheter. Trots detta rattar Tony nu en MAN.

– Jag har haft den i 3,5 år nu och bara behövt byta en 5W-lampa. Det är ett bra betyg, så det är klart att jag är nöjd, säger han.

Sprang ikapp

Bytet av lastbilsmärke började med en provkörning. Tony slogs av att bilen gick tyst och uppförde sig väldigt bra på vägen. Dessutom kände han flera personer som också var nöjda med sina MAN-bilar. Men innan det blev affär gjorde han en fördjupad marknadsanalys – på egna ben! Under några månader sprang han ikapp ett 30-tal MAN-bilar för att höra chaufförernas erfarenheter – vid rödljus, byggen med mera. Nio av tio tyckte att bilarna var bekväma, drog lite soppa och var lite på verkstad.

Än idag möter Tony chaufförer som utsattes för hans snabbfotade undersökning: ”Var det inte du som kom springande och hade frågor om lastbilen”.

– Om någon kommer springande och ställer samma frågor till mig så har jag bara positivt att säga, intygar Tony.

Samma höga betyg får Hinz i Borlänge, som levererat kranen, och flakbyggaren Gehab i Alvesta.

– För mig är det viktigt att mina kunder känner sig nöjda. Givetvis vill jag själv få samma bemötande där jag är kund. Jag har haft Palfingerkranar sedan 1988. Om det varit något bekymmer har de ställt upp hundraprocentigt. Det betyder mycket, säger Tony, som uppskattar det personliga ansvaret och att leverantörerna är lyhörda.

Anpassat flak

Specialflaket är fullt av detaljer som underlättar transporter. Det är gott om universella stakhål och öglor, som ger goda möjligheter att effektivt säkra lasten. De inbyggda båtstöttorna är värdefulla även vid transport av cylindrar och andra skrymmande föremål. Flaket har även kölficka för att underlätta transport av segelbåtar. Det finns även belysta skyltar för ”Bred last”, klara för användning. Den bakre balken är utskjutbar 1,6 meter.

– Det var mitt fjärde specialbyggda flak och det blev till och med bättre än jag tänkt mig. Flaket har rätt detaljer, är robust och starkt och har kraftiga förstärkningar för kranen, men är samtidigt förhållandevis lätt. Bilen väger nästan ett ton mindre än många alternativ.

På den säkra sidan

Tony har uppdrag av väldigt skiftande karaktär, men alla har precision, noggrannhet och personlig kontakt som gemensamma nämnare. Han funderar ibland själv över hur han får sina uppdrag.

– Det är nog så att det blir ringar på vattnet, säger han.

Tony är noga med att kunderna ska kunna lita på att uppdragen blir utförda i rätt tid och på rätt sätt. Varken Tony eller tidigare släktled i branschen har skadat något som de hanterat. Den traditionen vårdar han ömt. Att utföra uppdragen lugnt, säkert och i rätt tid är en hederssak.

– Jag har lovat mig själv att aldrig lova mer än jag kan hålla. Om jag är osäker på hur lång tid ett uppdrag kräver är jag väldigt försiktig med efterföljande bokningar. Det är bättre att vara på den säkra sidan. Hellre ringer jag till en kund och berättar att jag kan komma tidigare än att jag behöver skjuta fram ett jobb.

– För mig är det viktigt att alltid göra ett bra jobb, för även missnöje sprider sig snabbt.

Känslan av att hantera utmaningar och göra bra jobb är en viktig drivkraft för Tony. Han är närmast allergisk mot uttrycket ”det går nog”.

– Det får gärna vara en hög nivå på uppdragen. Då är det som roligast. Handlar det om kvalificerade lyft finns det inte utrymmer för något ”nog”. Allt måste fungera.

– Häri ligger tjusningen med det här jobbet. Jag får själv ta ansvar för en helhet och stå för det jag gör. Det är ett privilegium, fastslår han.