• Lärde nytt för att lära andra gjorde Eric Sjöberg som utbildar i YKB. Foto: Clas-Göran Sandblom
  • Ta kortet nu och betala om ett år. Det rådet ger Eric Sjöberg.
  • Keijo Sihvonen, Transportören logistik, Bert-Ove Karlsson, Kungsbacka kommun, Hans Olausson, Continova, Jan-Eric Ericsson, Pango, Stefan Schötz, Transportören, är några av de som utbildar sig hos Eric Sjöberg. Foto: Clas-Göran Sandblom
  • Bill Rehn, vd på TYA.

Mindre än ett år kvar till deadline

Bara mindre del har klarat sitt YKB-intyg

- Gå färdigt YKB-kurserna nu och betala om ett år. Rådet kommer från Eric Sjöberg, som utbildar i YKB, yrkeskompetensbevis.

125 000 chaufförer, lågt räknat, har mindre än ett år kvar på sig att klara beviset som ger dem rätt att fortsätta köra lastbil. Ett krav från EU. Deadline är den 10 september nästa år.

Bara en mindre del av dem har gått alla fem kursdagarna och plockat ut intyget.

Många har väntat med att göra klar utbildningen, för att femårsperioden ska börja ticka så sent som möjligt. Allt för många tycks ha skjutit frågan som ett problem som måste lösas någon gång i framtiden.

Sjöberg tycker att information kunde varit tydligare:

- Alla kan gå färdigt kurserna och ändå få sitt YKB-bevis nästa höst. Transportstyrelsen registrerar när en chaufför är klar med alla fem kurserna. Inbetalningsavin ska betalas inom ett år. Utbildningen registreras från det att pengarna finns på kontot.

Ingen behöver alltså oroa sig för att det dimper ner ett krav förrän en tid efter den tiden. Och då är beviset färskvara.

Okänt

Bill Rehn, vd på TYA, som organiserar denna mastodontutbildning, bekräftar att det är så det fungerar:

- Ja, det är inte många som känner till denna möjligheten. Man kan gå färdigt kursdagarna men vänta att plocka ut intyget genom att betala senare, säger Rehn.

Eric Sjöberg, 34, har en lång erfarenhet.

- Jag har varit på åkeri sedan jag tog körkort, senast på Transportledet, som var Sveriges största privatägda åkeri fram till konkursen för drygt två år sedan. Jag var chaufför ett tiotal år.

Transportledet hade 400 anställda.

Sedan blev Eric transportledare och de sista två åren platschef.

- Jag höll i utbildningar på åkeriet, bland annat färdskrivarutbildningar för chaufförer. Det var lite så jag funderade när jag stod inför valet vad jag skulle fortsätta med.

65+are vill köra

Under ett halvår, till och från, utbildade han sig för att utbilda chaufförer på Västkusten i YKB.

- Senast utbildade jag pensionärer som vill köra extra. Ibland utbildar jag på något åkeri, det brukar vara mellan 15 och 20 chaufförer.

Han måste, precis som alla andra, uppdatera sin kunskap.

- Det tillkommer alltid nya bestämmelser, som man måste lära sig. Jag kör inte i någon gräddfil bara för att jag är lärare utan måste också vidareutbilda mig.

Förutom i YKB utbildar Eric i farligt gods och kör truck- och maskinutbildning. Han är säkerhetsrådgivare för farligt gods.

- Jag har haft personalansvar och är helnöjd med mitt val. Detta är kul att kunna tillföra något, säger han.

Hur är konkurrensen i din bransch, som utbildare?

- Vi är några stycken. Jag håller de flesta av mina utbildningar i Uddevalla och Kungsbacka. De stora åkerierna utbildar själva.

Företaget heter Käck Entreprenad och utbildning AB. Käck står för check men den stavningen gick Bolagsverket inte med på. Att han har entreprenad i företagsnamnet beror på att han började med det och snöröjer på vintern.

Okända tal

Hur många som gått tre eller fyra utbildningsdagar finns inga siffror på.

Bill Rehn:

- Många så kallade extra - de som är inhoppare eller förare i andra branscher- ingår inte i den siffran. I Finland, som gjorde klart sin första period redan för något år sedan, och totalt har färre chaufförer, fanns det 60 000 extraförare som tagit förarbeviset. Det gör mig lite orolig eftersom motsvarande siffra är okänd för oss.

40 000 svenskar är klara. Drygt 80 000 återstår.

- De flesta har tagit en eller annan kursplan av de fem dagarna. Många större företag smyghåller på den femte dagen, säger Rehn.

Det gör de alltså i onödan.

Jan-Eric Ericsson, gick klart YKB-utbildningen hos Eric Sjöberg:

- Jag är överlycklig. De som har kortet kommer att bli attraktiva på arbetsmarknaden. Jag bytte jobb nyligen och kunde ta det åkeri som betalade bäst. Och jag är ändå över 50.

”Kaos väntar”

Kollegor emellan hör Ericsson att många åkerier inte ens påbörjat utbildningen för sina förare:

- I september kommer det att bli fullständigt kaos. Många kommer att få svårt att ro iland detta. Tänk vilka problem med semesterersättare. Och pensionärer som inte kan fortsätta köra om de inte går kursen. Det är inte som vill lägga ut uppemot 15 000 för att gå en kurs.

Jan-Eric tycker inte han hade mycket att lära av själva kursen:

- Jag har kört i 30, så kursinnehållet var inget nytt. Det som var intressant var att prata med de andra killarna och byta erfarenheter med dem. Det gav mer. Och det var inte bortslängd tid, jag har lärt mig en hel del. De lärde sig säkert något av mig.