• Det syntetiska bränslet är nästan klart som vatten. Men än har Stefan Nyman inte testat det.
  • Tidig miljösatsning. Stefan Nyman och EA Åkeri i Skara har varit försiktiga i satsning på ny teknik. Men när det gäller bränsle som framställs av matavfall slog han till snabbt.
  • EA Åkeri i Skara kör på bränslet HVO, som framställs av finskt slaktavfall.

Miljövinst - plus tjockare lönekuvert till jul

Minskat koldioxidutsläppen med 90 procent

EA åkeri i Skara kör sina 50 lastbilar nästan helt fossilfritt. – Vi brukar ligga sist i kön med ny teknik. Nu är vi bland de första i Sverige, säger Stefan Nyman, vd.

Bilarna kör på slaktavfall från Finland, HVO-bränsle. Utsläppen av koldioxid minskas med bortemot 90 procent jämfört med diesel. Startsträckan var lång. Men beslutet togs snabbt.

Under tiden satte åkeriet in fordonsdatorer som sakta men säkert minskat förbrukningen.

Det ger chaufförerna en extra dusör inför semestern och jul.

Stefan:

– För sex år sedan beslutade vi att satsa på ett alternativt bränsle. Kunderna jagar ständigt nya C02-mål. Och jag vill att mina barn ska växa upp i en bättre värld.

Stefan, som tycker att man ska minimera miljöpåverkan så mycket som det går, har läst på och kollat upp andra miljövänliga bränslen som av olika skäl ratats. Exempelvis brist på tankställen, lång tankningstid, ombyggnad av bilarna och tätare serviceintervaller.

– Vi vågade inte prova biodiesel på grund av vattenkänslighet på vintern. I släpens dieseltank finns alltid risk för kondens och det är inte samma omsättning på den dieseln. Biogas skulle kräva nya bilar.

Klarsignal

När han fick reda på vad HVO är för något, att bränslet går att blanda med diesel och att leverantören finns i Sollebrunn var beslutsvägen kort.

– Det kom som ett brev på posten. Vi kände direkt att detta måste vi prova. I ett par månader testade vi med ett gammalt aggregat, sedan med en äldre Volvo och därefter en Scania. Vi tryckte på stora startknappen när Volvo godkände HVO som ett bränsle i deras bilar.

Den enda investeringen: Byte av en packning på tio Scania R500. Sedan någon månad körs hela flottan på det som blivit över i finska slakthus.

– Vi blandar i bränslet i en befintlig diseltank på gårdsplanen - ett litet steg att ta för oss. Detta är en pressad bransch, små marginaler, och vi klarar inte att öka våra kostnader. När vi fick ner priset till samma nivå som för diesel, så var det inget att tveka på.

Diesel släpper ut 2,6 kilo koldioxid per förbrukad liter. HVO ligger på 0,2.

– Det stora är att det är ett bränsle som inte är framställt av gammal olja. Detta är syntetisk diesel, väldigt ren, säger Stefan.

God åtgång

I stort sett alla företagets bilar tankas från 50 kubikstanken på terminalen i Skara. Norrlandsbilen får fylla på med diesel ovanför Dalälven.

– Vi gör slut på tolv kubik om dagen. Så tanken fylls tre gånger i veckan. En av våra kunder funderar på att sätta upp en HVO-tank. HVO är i sin linda, jag tror att detta kommer att explodera. Enda osäkerheten är att vi inte vet inte vet vad som händer, med bränslepumpar och annat, under vintern men vi har fått försäkringar av Nestlé att systemet klarar 25-30 grader minus.

Förbrukningen följs från fordonsdatorerna.

Nyman:

– Vi har inte sett någon ökning. Chaufförerna tycker att bilarna är piggare men jag vet inte om den stämmer. Bränslet har en lätt syrlig doft, det nästan luktfri, är lättare och flyter lättare än diesel.

EA Åkeri står för Erling Andersson, som var Stefans farfar och startade 1951. Erling köpte skåp med kylaggregat och började köra mat 1964. Sonen Kent tog över på 90-talet.

Pappan omkom

Stefan Nyman, tredje generationen, läste till civilingenjör och hoppade in som chaufför ibland. Han jobbade sedan i databranschen men fick hemlängtan. Han flyttade tillbaka till Skara 2002 och jobbade i företaget i fyra år när hans pappa Kenth halkade och omkom i en otäck olycka i ett vattenkraftverk hemma på gården 2006.

– Min mor, Kerstin, som skötte lönerna, och jag fick sätta oss in i verkstad, ekonomi och allt annat. Men jag satt som transportchef och hade i varje fall koll på flödena.

Åkeriet har strax över hundra medarbetare, med filialer i Flen och Örkelljunga, för att klara kör- och vilotiderna.

HVO står, något ologiskt, för hydrerad vegetabilisk olja. Arla, Stångå Buss, Sundbergs Åkeri och Maserfrakt är företag som satsat på detta bränsle. Tankstationer finns bland annat i Borlänge, Linköping, Stockholm och Växjö.

Nyligen gav även Scania klarsignal för HVO som bränsle i sina bilar.

Tidningar inom mediagruppen Swepress