• – Lastbilsdumper är väl den benämning som passar bäst, konstaterar Mikael Alm.
  • Den individuella hjulupphängningen ger maximal följsamhet och grepp mot underlaget.
  • Första Tatran efter introduktionen våren 2015 gick till VSM Entreprenad.
  • – Komforten är toppklass, tycker Mikael Alm.
  • Mångsidiga Tatran är en omtyckt resurs där uppdragen innebär materialförflyttning under skiftande omständigheter.
  • Mångsidiga Tatran är en omtyckt resurs där uppdragen innebär materialförflyttning under skiftande omständigheter.
  • En detalj som Mikael Alm uppskattar mycket är knappen för start i backe.
  • Mikael Alm uppskattar kombinationen av lastförmåga, framkomlighet och komfort.
  • – Här passar Tatran utmärkt, säger Erik Persson, som är biträdande arbetsledare för VSM Entreprenads uppdrag i Norvik.
  • Robert Cordestam framför den Tatra Phoenix 8x8 Euro 6 som visades på Elmia Lastbil. Flaket från VS-mont har hydraulisk baklucka med en liten lucka som gör att grävmaskinisten ser bättre när han lastar. Den koniska utformningen av flaket bidrar till att materialet släpper bättre. Flaket rymmer 18 kubikmeter.

Mikael och Tatra levererar i alla lägen

"Skön hybrid mellan anläggningsbil och dumper"

Hjulens följsamhet mot underlaget är påtaglig när VSM Entreprenads Tatra Phoenix 8x8 rullar fram i det gigantiska hamnprojektet i Norvik, Nynäshamn. Föraren Mikael Alm skiner ikapp med solen när han kliver ut ur hytten. – Komforten är i toppklass även när jag har 30 ton på flaket. Framkomligheten likaså, säger han.

Det var våren 2015 som Tatra introducerades på den svenska marknaden. Importören Cordestam Maskin hade då med sig ett exemplar av den tjeckiska lastbilen till MaskinExpo. Tatran gick sedan direkt från mässan till VSM Entreprenad.

Goda erfarenheter

Mikael Alm har erfarenhet av dumprar, tipptruckar och andra maskiner och fordon. Sedan julen 2015 är det i första hand Mikael som rattar företagets Tatra.

– Tatran liknar mest en anläggningsbil, men har mycket gemensamt med en duper. En vanlig ramstyrd dumper är förstås lättare att manövrera i vissa lägen, men det handlar om körteknik också. Den här bilen tar sig fram utmärkt även i besvärliga lägen och förarkomforten är utan dess like, framhåller Mikael, som särskilt berömmer fjädring, hytt och ljudnivå.

– Även runtomsikten är bättre än på en dumper, inflikar han.

Individuell hjulupphängning

Chassit bygger på patent från 1923. Det har en unik uppbyggnad med delade axlar med dubbla pinjonger och kronhjul. Den alltigenom individuella hjulupphängningen bidrar med både framkomlighet och komfort. Bilen har luftfjädring fram och en kombination av luftfjädring och bladfjädrar bak.

Hytten kommer från DAF. Motorn är en 12,9-liters sexcylindrig Paccar MX-diesel på 462 hästkrafter. Växellådan bjuder 16 växlar framåt och två bakåt, varav en krypväxel.

Diffar bakaxlarna

– På sådana här jobb kör jag nästan uteslutande med diffade bakaxlar, annars är det lätt att hjulen börjar spinna. Det påverkar styrförmåga och däckslitage minimalt. Mer avgörande för däckens livslängd är mängden transporter på asfalt. När så krävs finns det även främre diffspärrar att tillgå.

Även om däcken inte är optimerade för landsvägstransporter ser Mikael det som en stor tillgång att Tatran kan förflytta sig för egen maskin mellan uppdragen. Likaså att lastbilen enkelt kan hämta kompletterande material till ett bygge. Tatran hos VSM Entreprenad har en laglig nyttolast på drygt elva ton på väg. I Euro 6-utförandet, som bland annat visats på årets MaskinExpo och Elmia Lastbil, klarar Tatran 13 ton, då med annat flak, något längre hjulbas och 510 hästkrafter.

På rätt plats

– Det ger en värdefull flexibilitet att kunna använda bilen för att exempelvis hämta material till ett anläggningsjobb. Då får vi materialet direkt där vi vill ha det och slipper omlastningen som annars krävs om lasset stjälps av på annan plats, säger Mikael.

Möjliga tillval

Över lag är Mikael väldigt nöjd med Tatran. På en önskelista skulle han möjligen ha två rader – en för centralsmörjning och en för att kunna justera däcktrycket från hytten. I båda fallen handlar det om sådant som finns som tillval.

– Det är en hel del nipplar på framaxlar och drivknutar, som jag smörjer en gång per vecka.

På tal om service kommer Mikael på ytterligare ett önskemål:

– Med tanke på typen av körning vore det bra om lastbilen även hade timräknare, för den används ju mer som maskin än som fordon.

Värdefullt komplement

Erik Persson, biträdande arbetsledare på VSM Entreprenad, tycker att det finns många uppdrag där företagets Tatra passar alldeles utmärkt. Uppdraget i Norvik är ett exempel.

– Här behövs inte samma egenskaper som en dumper. Tatran gör ett bra jobb och är billigare i både drift och förflyttning. Med Tatran slipper vi använda trailer. I just det här uppdraget hade vi i stor utsträckning klarat oss utmärkt med en vanlig anläggningsbil, men Tatran säkrar upp det helt, berättar Erik.

Möter stort intresse

Robert Cordestam, Cordestam Maskin, berättar att det för närvarande är fyra och snart fem Tatra i tjänst i Sverige. En begränsande faktor för försäljningen har varit att fabriken haft en stororder att hantera. När det gäller eftermarknaden har svenska Tatra-ägare tillgång till Cordestams nätverk för service, plus DAF-verkstäderna.

– Vi har mötts av ett stort intresse. Hittills har det handlat om Phoenix-modellen i 8x8-utförande, men valmöjligheterna är stora. Kunden väljer chassi, påbyggnad, antal axlar med mera efter egna behov. Det kan handla om allt från två till åtta axlar, förklarar Robert.

Gamla anor

Lastbilstillverkningen i tjeckiska Tatra har anor från 1898. Serietillverkningen började 1914. Det som kännetecknar Tatra är terrängegenskaperna, som gjort att företaget vunnit lastbilsklassen i Dakar Rally sex gånger. Även Amerikanska Navistar har valt Tatra som samarbetspartner.