• En provkörning runt terrängkörningsbanan på Trosta Park visar att bilen elegant tar sig fram även när förhållandena inte är helt optimala.
  • Nya Mercedes X-Klass, på en plats där premiumpickupen trivs fint, utanför Terminal 5 på Arlanda. Foto: Alf Wesik
  • Interiör håller yppersta klass, och lämnbar inget övrigt att önska. Den separata centrerade displayen känns igen från många produkter från tillverkaren.
  • Det hade i princip kunnat vara vilken modell som helst i Mercedes SUV-program, med stor stjärna, två grillameller och LED-strålkastare. Den mer påkostade Power utrustningen är även mer krombehängd. Foto: Alf Wesik
  • Mercedes X-Klass kan beställas med 17-, 18- eller 19-tumshjul. Spårvidden är sju centimeter större än på Nissan Navara och höjden är plus tre centimeter.
  • Flaket sväljer, enligt Mercedes själva, som enda bil i segmentet en europapall på bredden. Här ser vi flaket utan tillbehör men med lastsäkringshållare. Flaket kan kläd in, förses med insynsskydd, kåpa och lastlådor.
  • Mercedes X-Klass kommer endast som dubbelhytt, men det är å andra sidan den modell som svenska pickupkunder efterfrågan i särklass mest.
  • Fredrik Sidnäs, försäljningschef Mercedes Transportbilar och Joakim Gustafsson, Produktchef X-Klass. Foto: Alf Wesik

Mercedes X-Klass – knappast en helt vanlig pickup

"Vi vill kalla den första premiumpickupen"

...och visst tillför Mercedes hantverkarna lite mer lyx

Mercedes i Sverige ser den gärna som den första premiumpickupen på den svenska marknaden. Det finns nog ett antal andra tillverkare, som vill ha ett ord med i laget, när det gäller den saken – men visst tillför Mercedes X-Klass en stor dos kvalitet och lyx till svenska hantverkare, lant- och skogsbrukare, friluftälskare och övriga "märkestrogna". – Men den största vinsten kanske är att vi nu kan erbjuda storkunder ett komplett program, från minsta personbil till största lastbil, inklusive denna fantastiska pickup.

Den som säger så är Fredrik Sidnäs som är försäljningschef för Mercedes Transportbilar i Sverige.

Det som kallas midsize pickups, eller mellanstora pickuper, växer väldigt mycket på en rad olika marknader runt hela världen. Om vi ser till den svenska marknaden för pickuper så kan vi notera en uppgång på hela 14 procent i år.

– Vi kan även se att marknaden efterfrågar mer utrustade bilar och större motorer. De ska vara väldigt personbilslika på många sätt, säger Fredrik Sidnäs.

Sverige trea

Detta sammanfattningsvis gör att Mercedes tror mycket på den lansering som nu sker runt om i världen och i Sverige. Och en första provtur i den så kallade terränglådan lovar gott. De extra centimeter som adderats Mercedes X-Klass i förhållande till grundmodellen Nissan Navara, har gjort susen.

Men frågan är om det motsvarar merpriset på cirka 50 000 kronor.

Om vi ser på världsbasis så hittar vi de största marknaderna för pickuper mestadels på södra halvklotet. Det är Sydamerika, södra Afrika och Australien. I dessa länder räknas pickupen mestadels som en personbil. Det finns även marknader i Sydostasien men den är lite mer speciell.

Om vi ser till Europa så är de största länderna Tyskland och Storbritannien, vilket ju är naturligt eftersom det är folkrika länder. Men sedan kommer faktiskt Sverige som den tredje största marknaden inom EU.

– Det betyder att vi är en väldigt viktig marknad för tillverkare av den här typen av bilar, säger Fredrik Sidnäs.

Två versioner

Den främsta målgruppen är egenföretagare. Det kan vara skog- eller lantbrukare, det kan vara hantverkare.

– Kanske gärna en chefsbil där det finns behov att även representera med bilen, kanske skjutsa på kunder och så vidare.

Från Mercedes sida understrykes även att det är fler och fler familjer som upptäcker biltypen. Kanske den typ av människor som har ett aktivt friluftsliv, kanske hästintresserade, motorsportmänniskor, båtar, jakt och fiske, med mera.

I Sverige kommer bilen inledningsvis att erbjudas i två modeller. Det är basmodellen Mercedes X-Klass 250 D Progressive med fyrhjulsdrift 4Matic automatlåda med en prislapp som startar på 315 900 kronor exklusive moms.

– Men vi tror att flertalet kunder i alla fall till en början kommer att välja till ett paket vi kallar Power för 45 000 kronor ex moms. Det är en rad extrafinesser, båda vad gäller körbarhet, utseende och komfort, bland annat större fälgar och mer teknik.

Utöver detta finns alla möjligheter att på känt Mercedes-vis kunna utrusta bilarna med all tänkbar extrautrustning i form av flakskydd, kåpor, störtbågar, dekorlister i masurträ, underkörningsskydd, Comand Online, diffspärr på bakaxeln förutom den vanliga förhjulsdriften, navigering etc etc.

Stor skillnad

Joakim Gustafsson, produktchef på Mercedes X-Klass, berättar att Mercedes byggt in en stor dos märkesdesign i utseendet. Det första som möter blicken är bland annat den stora stjärnan i fronten.

– Det är två två grova lameller i grillen, med extra krom runt strålkastarna och i nedre delen av stötfångaren på Power-modellen. Det är LED-strålkastare som standard och de går ut på sidan av bilen på samma sätt som på alla Mercedes SUV-modeller.

Mercedes har lagt stor vikt vid att bilen ska ha bra köregenskaper i båda terräng och på landsvägen.

– Spårvidden är större än på Nissans version av bilen. Även karossen är bredare, liksom höjden på bilen. De få centimeter som det handlar om gör enligt mig stor skillnad i intrycket, säger Joakim Gustafsson.

Det går att välja 17-, 18- eller 19-tumshjul. Motormässigt är det en fyrcylindrig diesel med 190 hästkrafter.

Alla bilar vi tar in till Sverige kommer att ha denna större motor. I kombination med lågväxel och i – och urkopplingsbar fyrhjulsdrift, och med diff på bakaxeln som extrautrustning. Det finns även en downhill speed regulation, som begränsar hastigheten i nedförsbacke till 5 km i timmen i lågväxeln och 8 km i normalläget.

– Det är en mycket användbar finess där det är tuffa förhållande.

Utrustning

I Powerline-utförande kan tre olika dekorpaneler väljas i trä, aluminium eller matsvart utförande. Det är svart eller brun skinnklädsel eller en kombination läder-, konstläder och textil. Det är backkamera som standard på alla bilar, och såväl instrumentpanel som den stora displayen, känns igen från många andra Mercedesbilar.

– Det finns 360-kameror som tillval. Det är två kameror på ytterbackspeglarna, en fram och en bak, och visar bilens exakta position runt om. Det är väldigt bra offroad, säger Gustafsson. Den fungerar i upp till 30 km i timmen.

Det är sju airbags, kurshållningsasisstent, däcktrycksövervakning, vägmärkesassistent och aktiv bromshjälp som standard. Inställning av fyrhjulsdriften och eventuell diffspärr görs i panelen framför växelspaken.

Flaket är extremt anpassningsbart. Det finns möjligheter till bågar, så kallade stylebars, inklädnader på flaket och en mängd olika lastsäkringsalternativ. Det finns flakskydd och hela kåpor och möjligheten att dela av flaket.

Dragförmågan är 3 500 kilo. Bilen kan som standard kopplas upp via Mercedes Mil, via smartphone, där man kan se att den är låst, styra värmare, nöduppringning, se var bilen befinner sig med mera.

Riktig premium

Fredrik Wahrolén, som är PR- och kommunikationschef på Mercedes-Benz Sverige AB, menar att det visserligen handlar om ett samarbete med en Nissan i grunden, men att Mercedes anpassat bilen så det handlar om en unik Mercedesbil.

– Den tillför definitivt segmentet nånting som inte funnits tidigare och det är en riktig, riktig premiumbil. Det märks bland annat på den ökade spårvidden med sju centimeter. Det vinner vi mycket på – inte minst när det gäller komfort på landsväg.

– Den rymmer även en europapall på bredden på flaket, vilket vi mig veterligt är ensamma om. Det handlar om en extremt pimpad pickup – så vi tror att vi tillför segmentet något helt nytt.

– Försäljningen startade i september och hittills har det gått mycket bra, säger Fredrik Sidnäs. Jag vill inte släppa några siffror, men jag kan säga att det är över förväntan.

Mercedes gör inte heller någon hemlighet av att Mercedes X-Klass kommer med en sexcylindrig starkare och större motor redan till mitten av 2018. Den kommer även att ha permanent furhjulsdrift och där Mercedes står för hela drivlinan.

– Det är samma motor som i nuvarande E 350-diesel på 258 hästkrafter, eller GLE eller GLC, avslutar Fredrik Wahrolén.

De främsta konkurrenterna på den svenska marknaden blir Volkswagen Amarok, Ford Ranger och Nissan Navara. Det rör sig om ett starkt växande segment, såväl i Sverige som i hela världen.

Centimeterskillnad

En provkörning av Mercedes X-Klass ger vid handen att de extra centimetrarna gör susen. Den är mindre spårkänslig än sitt syskon från Nissan – och då ska vi veta att redan den går otroligt bra på vägen. Runtomsikt, komfort, buller är på bästa nivå.

Den erbjuds endast med dubbelhytt, men det är å andra sidan den version som är i särklass mest efterfrågad.

Även i terrängen är den mycket bra, även om de extra centimetrarna i det fallet inte är någon fördel gentemot Nissan Navara. På såväl landsväg, som på grusvägar och offroad räcker motorstyrkan till – men det är helt klart på det viset att den större sexan kommer att tillföra modeller ytterligare körglädje och styrka.

Tidningar inom mediagruppen Swepress