• Mercedes-Benz Arocs är standardutrustad med en 2,3 meter bred förarhytt – men kan beställas med en 2,5 meters hytt.
  • En fullastad Arocs 4151 AK 8x8/4 med 12 stegs PowerShift 3 klättrar lugnt och säkert upp för de kraftigaste stigningarna.
  • Mercedes-Benz Arocs kan levereras med traditionell tvillingmontering eller, som betongmixer chassi med stor lastvolym med super-single-montering med stor spårvidd.
  • ”Servotwin” är en extra elektro-hydraulisk servostyrning, som träder i funktion vid låga hastigheter. Den avlastar chauffören det tunga styrarbetet – utan att försämra styregenskaperna vid höga hastigheter.
  • Mercedes-Benz Arocs är en chaufförsvänlig bil och särskilt Servotwin ger en god avlastning i ”rattarbetet”.
  • Alla M-B Arocs är standardutrustade med automatisk PowerShift 3 växellåda. Med 8, 12 eller 16 växelsteg.
  • Mercedes-Benz Arocs blir den första europeiska lastbilen som får glädje av Daimlers nya jättemotor OM 473 på 15,6 liter. Den kan levereras med effekt upp till 625 hästar och ett vridmoment på 3.000 Nm. De sista 68 hk produceras genom ett turbo-compound-aggregat. Vid lägre effektuttag reducerar det bränsleförbrukningen med cirka 2 procent.
  • På banan demonstrerade Mercedes-Benz Arocs 8x8/4 att den på grund av det effektiva axeltrycket behåller alla hjulen plant mot underlaget.

Mercedes-Benz Arocs ser tuff ut, men passar lika bra för vardagliga uppgifter

Naturlig fortsättning av gammal tradition

Efter den första presentationen av den senaste medlemmen i Daimlers A-familj – anläggningsbilen Arocs – tänkte jag genast: ”Den blir för våldsam, för tung och för dyr för den riktigt stora marknaden globalt sett”! Men, efter att ha deltagit i en stor Arocs-testkörning, då det fanns möjlighet att provköra ett mycket stort antal olika Arocs-varianter, måste jag nog revidera min första inställning. Detta kommer att bli en favorit under lång tid framöver.

Arocs-serien är helt enkelt en fortsättning på de legendariska Mercedes-Benz L 1413 och L 1418 transportbilar, som satte sin prägel på så många lastbilsmarknader för 50 år sedan. Sedan dess har det skett mycket och något av det bästa är att idag kan ingen komma på att skära av en chassiram bara för att ändra axelavståndet.

Om samma procedur kan utföras genom att flytta axeln på ramen – så är det bara att vänta på en fabriksspecificerad version, istället för att ge sig på den operationen i det egna garaget. På det hela taget är det i dessa dagar sällsynt att det görs några grundläggande chassiförändringar – inte därför att det är hantverksmässigt oförsvarbart utan för att det förändrar andra grundläggande egenskaper som biltillverkarna har utarbetat bara för det aktuella chassit.

Vid presentationen av Mercedes-Benz Arocs innan testkörningen i Rheinkalk in Dornap vid Wuppertal, informerades det dessutom om att Arocs lastbilarna, med sina många hjulkonfigurationer och användningsområden, täcker in så många speciella egenskaper, att det knappast finns behov av några egna variationer.

Men det är klart. Detta gör sig inte helt gratis. Och därför skulle jag vilja ändra min inledningsvis redovisade slutsats; Mercedes-Benz Arocs är knappast för tuff eller för tung – men kanske för dyr!

Specialiteter

Det var med dessa förutsättningar jag testade M-B Arocs anläggningsbilar i Rheinkalk in Dornap enligt följande; Arocs 3248 K 8x4/4 som kördes på anläggningsbanan, Arocs 1832 S 4x2 som kördes i vanlig trafik – och till sist en Arocs 4151 AK 8x8/4 som kördes på off-road banan.

Den första var alltså en konventionell 4-axlad tippbil som är ganska vanlig i Norden. Med OM 471 Euro 6-motor med 478 hk och ett vridmoment på 2300 Nm motsvarar den gott vad som är vanligt förekommande.

Anläggningsbanan innehöll olika utmaningar som skulle klaras av. Till exempel var det ett avsnitt med osäker bärighet där Arocs ohjälpligt skulle köra fast. Ja, så verkade det i alla fall vara planlagt. Men det gav också tillfälle att prova ”gunga-loss-funktionen”. Den fungerar fint men det tycks mig att vi har upplevt något liknande hos flera andra tillverkare.

Ny servostyrning

Vidare demonstrerades den nya ”Servotwin-styrningen”. Som namnet antyder är det en extra servostyrning som arbetar parallellt med den vanliga motordrivna servostyrningen. Den arbetar elektrohydrauliskt och kopplas automatiskt in när fordonets hastighet är tillräckligt låg – och kopplas ur igen vid normal landsvägsfart. Servotwin kommer att bli standardutrustning på alla 4-axlade fordon och blir säkert ett mycket uppskattat komfort- och säkerhetsmässigt framsteg.

Servoassistansen blir så kraftig att ratten kan vridas med en finger – även om fordonet står stilla.

Servotwin påminner en del om Volvo Trucks nya ”Dynamisk Styrning” som precis har introducerats på den nya Volvo FM, men är ändå lite olika, då Servotwin inte arbetar dynamiskt aktivt – undantaget under självupprättning. Här märker man genast en behaglig hjälp.

Servotwin är en fantastisk hjälp för chauffören, och om det inte är standardutrustning på nästa Arocs – så kom ihåg att beställa det!

Vi måste också nämna att M-B Arocs kan levereras med hydrostatiskt drag på framaxeln, som MAN och andra, och nämnas skall också att även om standardhytten alltid är 2,3 meter smal så kan den också beställas med den 2,5 meter breda hytten.

PowerShift 3

När det gäller automatiska växellådor har Daimler alltid legat långt framme och har i flera år konkurrerat sida vid sida med Volvo Trucks I-Shift. Bland lastbilsentusiaster diskuteras det livligt om PowerShift eller I-Shift är den snabbaste växellådan och vem som har den bästa mjukvaran.

På en punkt måste vi dock utropa Daimler som vinnare och det är när det gäller antalet växellådsvarianter. PowerShift fås nu med 8, 12, eller 16 växlar samt med turbokoppling till de allra tyngsta transporterna. Alla versioner kan dessutom kombineras med en sekundär vattenassisterad broms.

På vår nästa testrunda, med en Arocs 1832 S 4x2 hade vi möjlighet att testa Powershift 3 med 8 växlar. Den turen företogs i allmän trafik där ett lass grus skulle transporteras till en återvinningsstation – och därifrån skulle det köras tom retur. Kombinationen med en ”liten” OM 936-motor på 7,7 liter och 8-stegs PowerShift 3 växellåda är alldeles utmärkt. Nu var det en 18 tons lastbil, men jag skulle tro att upp till 25 ton går lika fint. En verkligt bra kombination.

På den sista turen, på off-roadbanan, körde jag en Arocs 4151 AK 8x8/4 med 12 stegs PowerShift 3 – och här fick PowerShift verkligen visa att den nu är helt i klass med Volvo I-Shift. Oavsett om det går rakt upp eller rakt ner så klarar Arocs 4151 8x8/4 alla utmaningar – och väljer rätt växel.

Testkörningarna i Rheinkalk in Dornap övertygade mig om att Mercedes-Benz kanske är på väg tillbaka till tidigare tiders storhet. Med Arocs-programmet kan Mercedes-Benz leverera den rätta lastbilen för varje uppgift.