• Mercedes-Benz Antos fungerar som avbytare för Mercedes Axor, som för 15 år sedan lanserades som länken mellan Atego och Actros. Den nådde aldrig någon större succé medan framtiden ser mera ljus ut för Antos.
  • Mercedes Antos är den första lastbilen som endast kan beställas med automatisk växellåda – inte ens som extrautrustning och merkostnad kan den levereras med vanlig koppling och växelspak. I gengäld kan man välja mellan PowerShift med 8 eller 12 växelsteg.
  • Med luftavfjädring på alla axlar och styrning på två axlar blir Mercedes Antos 2630 både smidig och behaglig att köra.
  • Denna Mercedes Antos är en sk ”Volumer”, som har en extra låg chassihöjd med därtill följande stor plats för volymgods. Styrning på första och sista axeln gör den samtidigt mycket smidig.
  • När det gäller instegshöjden ligger Antos bra till bland konkurrenterna, med en golvhöjd på 1,25 meter. Dessutom är stegen på grund av den 2,3 meter smala hytten, lätt kilformade och det ger en enkel och behaglig in- och urstigning.
  • I en HyliFlex-låda kan den sektionsuppdelade höjden via hydraulik i takkonstruktionen, ändras till individuella höjder. Det ger otaliga möjligheter till att öka godsmängden.
  • Den speciella HyliFlex-påbyggnaden från Lavmands ger plats för 33 pallar.
  • Själva förarplatsen känns igen från en Actros med den smala hytten. Manörering via multifunktionsratten är precis densamma.
  • Betjäningen av PowerShift 3-växellådan sker mjukt och bekvämt från en spak under ratten.
  • OM 936 är en fantastisk motor på endast 7,7 liter. Här ses den från den ”varma” sidan med turbo och EGR-anläggning.

Mercedes-Benz Antos – distribution på hög nivå

Världens första motor med förskjutna ventiltider

En avancerad HyliFlex påbyggnad med ett pallgolv i flera höjder, en inbyggd vågplattform och en två tons bakgavelslyft är utrustning som kräver det bästa chassit. Det blev en Mercedes Antos 2530 6x2.

Mercedes Antos fungerar som avbytare för Mercedes Axor, som för 15 år sedan lanserades som länken mellan Atego och Actros.

Den senare blev aldrig någon större succé och det beror kanske på att Axor på sin tid konstruerades ”bakifrån”, alltså utifrån existerande komponenter i modellserierna Atego och Actros. Det medförde många begränsningar.

Till exempel kunde Axor bara levereras med OM 457-motor – medan Antos idag kan beställas med fyra olika motortyper från 7,7 liter till 15,6 liter. Antos har utformats och konstruerats som en dedikerad lastbil som skall täcka ett ganska specifikt transportsegment, nämligen tung distributionskörning över kortare avstånd.

Detta innebär bland annat transport av dagligvaror mellan lager och köpcentrum. Eller också tankbilar i regional trafik med till exempel eldningsolja, foder eller andra bulkvaror. Det är en transporttyp som nästan alla tunga lastbilar klarar av, men som också, om den skall vara högeffektiv i vardagen, kräver speciella egenskaper.

En sådan lastbil är bara Mercedes Antos.

Ingen sovhytt

Med detta följer också att förutom en optimal drivlina så är också förarhytten på Antos mycket viktig. Släktskapet med Actros är tydligt men på grund av de många helt olika kraven för Antos har den fått en helt annan utformning.

Den verkar mera robust och mera smidig vilket nog beror på att den bara levereras med den smala hyttversionen på 2,30 meter, och med förarhyttslängder som ”S” (short) och ”M” (medium). Instegshöjden verkar mycket fördelaktig och den omständigheten att Antos inte kan beställas med sovhytt, retar knappast flertalet av den stora kundkretsen.

De som vill ha sovhytt kan ju bara gå upp ett steg i modellistan och välja en Actros.

Antos skall täcka totalviktsområdet från 18 till 26 ton och det är ett område, där Mercedes-Benz är starkt med fina gamla traditioner. Den är konstruerad speciellt för att täcka segmentet för tung distribution och levereras i ett otal varianter, med var och en sin egen specialitet.

Det är varianter som är utvecklade för hög nyttolast (Loader), för volymtransport (Volumer), för tanktransport, till krankörning och mycket mera. Det är riktiga lastbilar som kräver specialuppbyggnader och därtill följande anpassning.

Många olika motorer

Som nämnt levereras Mercedes Antos endast med kort eller medium lång förarhytt och därmed indikerar Daimler att bilen inte är tänkt för långturskörning över flera dagar, utan till korta, snabba och effektiva körningar med tung vikt och i varierad topografi.

Detta kräver ett brett urval av motorer och Antos kan också levereras med 13 olika effektsteg. Det gäller inte bara motorer från den nya OM 936-serien utan också motorer från OM 471-serien samt den lite mindre ”bussmotorn” OM 470. Den sistnämnda är en nergraderad OM 471-motor med 10,7 liter men fortfarande byggd på Heavy Duty motorplattformen.

Den väger bara 990 kg och är speciellt lämpad till turistbussar och lätta lastbilar och den finns tillgänglig i fyra utgåvor.

Behagligare ljudnivå

Vår testbil, som är en typisk 3-axlad sololastbil på 26 ton var utrustad med den ”lilla” OM 936-motorn på 7,7 liter. Trots den beskedliga slagvolymen har den 300 hk och har ett vridmoment på 1200 Nm, men det är absolut tillräckligt för att göra den upp till 26 ton tunga distributionsbilen lagom pigg.

Särskilt eftersom den var utrustad med en 12 stegs PowerShift 3 växellådan. Mercedes Antos kan bara fås med automatisk PowerShift, men man kan välja mellan 8 och 12 växelsteg.

Vid tidigare tester har jag klagat över ljudnivån, som jag funnit för högt under acceleration, men här och nu har det blivit betydligt bättre. Det beror på två saker, dels att denna Antos har den mediumlånga hytten, dels att det nu har monterats en liten ljudskärm bak på motorn, som dämpar kugghjulsslamret från de rakskurna kuggarna.

OM 936

En av de viktigaste komponenterna i nya Mercedes Antos är naturligtvis motorn. I denna testbil har man valt den minsta på 7,7 liter.

Motorn OM 936 har vi redan stiftat bekantskap med i andra sammanhang och den är, enligt min mening, den viktigaste motorn i Antos-serien.

Alla motorer har två överliggande kamaxlar och Common Rail-insprutning, och utsläppsbekämpningen sker som vanligt på Mercedes-Benz Blue Tec 6-sättet, nämligen med EGR, SCR och ett slutet partikelfilter.

En särskild utmaning har varit att få partikelfiltret att fungera automatiskt under alla temperaturförhållanden och under alla belastningsbetingelser. En Antos körs ju typiskt under inte särskilt krävande betingelser och därför kan det vara svårt att hålla motortemperaturen uppe.

På OM 936 har Mercedes-Benz därför monterat inte mindre än tre olika metoder för att höja temperaturen i utsläppsanläggningen; en sen insprutning (post-injection), en katalytisk temperaturökning med insprutning av dieselolja före PM-filtret (HC Dozer) och slutligen en hydraulisk modifiering av utsläppsventilernas öppningstider, som på kommando öppnar tidigare, varvid temperaturen i utsläppet ökas.

Världens första

Genom att aktivera dessa tre metoder känner man sig hos Daimler säker på att regenereringen av PM-filtret skall ske automatiskt, även under temperaturer ned till minus 30 grader.

Genom att ha tre metoder för temperaturökning i partikelfiltret kan de aktiveras stegvis efter behov, så det t.ex. inte plötsligt behövs en stor ”post-injection” för att öka temperaturen – det har nämligen visat sig vara skadligt för oljefilmen på cylindrarna.

Den mest skonsamma och ”billigaste” metoden är utan tvekan den geniala förskjutningen av utsläppsventilernas öppningstider. Genom att vrida regulatorns placering, alltså timing, på kamaxeln , vilket sker elektroniskt-hydrauliskt, ändras öppet- och slutettiderna för utsläppsventilerna. Alltså inte någon ytterligare tillförsel av extra bränsle – verkningsgraden minskar bara lite.

Enligt mig är det genialt och det skulle också vara världens första dieselmotor med detta system.

Mycket smidig

Från min första testkörning med Mercedes Antos, en motsvarande 2535 L 6x2, minns jag att den verkade mycket smidig, men också lite tung i styrsystemet.

Det sistnämnda har rättats till men det finns fortfarande utrymme för förbättringar. När det gäller hanterbar styrning, har Volvo under tiden skapat den högsta standarden med VDS-styrningen.

När det gäller smidighet är dock Antos oöverträffad. Även vad avser instegshöjden ligger Antos bra till bland konkurrenterna med en golvhöjd på 1,25 meter. Dessutom är instegets trappsteg på grund av den 2,3 meter smala hytten, lätt kilformade och det ger en lätt och behaglig in- och urstigning.

M-hytten är acceptabelt 2 meter lång och ger god plats till chauffören att röra sig på och med en motorbox på 32 cm ger den ändå en frihöjd på 149 cm och plats till en enkel koj.

Själva förarplatsen känner vi igen från Actros med den smala hytten och betjäningen via multifunktionsratten som här är exakt densamma.

Tekniska data:

Märke Mercedes-Benz

Typ Antos 2530 6x2 Volumer

Axeltryck 7,5 / 11,5 / 7, 5 ton

Axelavstånd 4900 mm

Avfjädring Luft runt om

Bromsar Skivor runt om, Telligent med ABS

Däckutrustning 315/60 R 22,5 Michelin Energy

Totalvikt 26.000 kg

Chassis egenvikt 13.000 kg inkl påbyggnad

Nyttolast 13.000 kg

Motortyp OM 936 R6, 6,6 liter, Euro 6

Effekt 299 hk

Moment 1.200 Nm

Växellåda Mercedes PowerShift 3-12 steg

Bakaxel Enkelutväxlad 2,846:1

Förarhytt M-förarhytt med 32 cm motorbox

Påbyggnad HyliFlex låduppbyggnad Lavmands + Ringsted