• – Vi har vuxit i Europa i stort. Nu ska vi göra det specifikt i Sverige, säger Rieks Rozeman, övergripande chef för Sverige, Finland och två avdelningar i Holland.
  • – De som intresserade och vill lära känna våra fordon ska chans att göra det, säger Johannes Winberg.

Mer riktad styrning av DAF

”Inriktning på regionala krav - och helt ny strategi”

Nu ska DAF inte styra Sverige från Skåne utan ratta körningen in i framtiden från hur det ser ut i varje region. En storsatsning blir att kunder ska få testa demobilar. – Lastbilarna kommer att ha alla möjliga byggnationer. Dumprar, lastväxlare, kranbilar, skåpbilar, fjärrbilar med kyl och frys, säger Johannes Winberg, Sverigechef.

Lastbilarna ska spridas till tänkbara kunder över Sverige.

– De kommer att få låna och testa dem i sin dagliga körning för att vi ska kunna visa vad våra fordon går för i skarpt läge. Det blir en rejäl chans för dem att utvärdera våra produkter, säger Winberg.

Bilarna har svenska byggnationer, Zetterberg, Joab och andra.

– Detta blir en bred satsning som kostar oss oerhört mycket pengar.

Historiskt har DAF fokuserat mycket i södra Sverige. Nu har huvudkontoret flyttat från Markaryd till Stockholm men den södra anläggningen ligger rent fysiskt kvar i hörnet av Skåne och Halland.

– Det är där affärerna har skett hittills, vi har mest sålt dragbilar, 80 procent av totalen, säger Johannes Winberg.

Från Skåne...

Nya modeller gör att företaget lagt om strategi.

Johannes:

– Kundernas förtroende har ökat. Nu säljer vi allt fler påbyggnationer där själva påbyggnationen är dyrare än chassit. Det har vi fajtats för.

Organisationen har förändrats:

– I Göteborg har vi anställt en regionchef, Dragan Fagerbrink. Hittills har vi haft lokal försäljning där men nu är det en viktig region för att öka trycket där.

I Stockholm har traditionellt sålts få dragbilar.

– Det mesta är entreprenadbilar, kranbilar, fjärr- och skåpbilar.

En ny kund är Ragnsells:

– Vi har sålt dit och är med på deras nya upphandling, säger Winberg.

I Skåne är försäljning av dragbilar fortfarande stor.

...till norra Norrland

DAF riktar sig även mer norröver, ända upp till Kiruna.

– Nu har vi en ansvarig för Norrland, Anders Svensson, tidigare lastbilsansvarig på STS-kedjan.

Rieks Rozeman, vd Cosmo Truck International, var nyligen på Sverigebesök. Till Å & T sa han:

– Vi har valt den modell som fungerat bäst i Holland. Strategiskt ligger huvudkontoret bättre strategiskt i Stockholm, både nationellt och internationellt.

Hur ser marknaden ut för DAF?

– Ljust. Vi har en helt ny uppställning lastbilar från 7,5 till 90T. DAF ökar kraftigt i Europa och intar andra plats med lastbilar över 16 ton. I Sverige har vi gått från att vara en liten leverantör av framför allt dragbilar till en tydligare positionering. Kundernas förtroende för oss ökar. De väljer dyrare påbyggnationer än för några år sedan.

Vad hoppas ni att satsningen ska ge?

– Vi har ökat både i kvalitet och i antal punkter på eftermarknaden. Vår plan är att växa organiskt till en tvåsiffrig marknadsandel.

I Europa var vi minst av de sju stora märkena 2000 med en marknadsandel på under tio procent, nu är vi nästa störst och räknar med 17 procent i år för lastbilar över 16 ton. Vi har öka på den Europeiska marknaden och hoppas lyckas även i Sverige.