• – Vi får höra att vi är den sista fackföreningen värd namnet. Smickrande. Tragiskt att det gått så illa med resten av fackföreningarna. Jag vill ha ett samhälle där alla har en trygg anställning. Största farhågorna för oss är att vi ersätts med bemanningsbolag eller timanställda som rings in när det passar APM. Våra medlemmar hotas med uppsägning om de inte arbetar över mer, säger Peter Annerback. Foto: Clas-Göran Sandblom
  • Peter Annerback beskriver sig som blödig och säger att det kan vara svårt somna på kvällen när medlemmar sagts upp. Foto: Clas-Göran Sandblom

Medger att de gillar den rebelliska tanken

...men fräckt att påstå att vi lever 70-talsanda

Peter Annernback basar över Hamnarbetareförbundet, avdelning fyra – Hamnfyran i dagligt tal. De tar fight för att få ett eget kollektivavtal men beskylls för att försämra svensk industri. Och för återkommande maskningsaktioner. – Vi ses som en grupp vänsterextrema personer. På ett sätt gillar vi bilden av att vara rebeller, men den är felaktig. Det är fräckt påstå att vi skulle leva kvar i en 70-talsanda, säger han.

Konflikter i Göteborg trappades upp när danska APM Terminal tog över containerhamnen från kommunen för två år sedan.

– Företaget tar alla beslut utifrån det som gynnar företaget. Istället för att ge och ta. Det drabbar kunder och oss. En konsekvens är lastbilsköerna. Resurserna sätts in på fel ställe, säger Annerback.

Två förbund

Ett exempel, säger han, är att kunderna inte längre kan lämna tillbaka containrarna efter klockan 16. Men de får ändå betala hyra.

Knuten som inte gått att lösa är att APM har ett kollektivavtal med Transportarbetareförbundet.

– De skulle kunna ha ett likadant avtal med oss. Det finns arbetsplatser där det finns flera kollektivavtal. Lärarna är uppdelade i två förbund, det är samma med journalisterna på SVT. APM vill inte spegla den bilden.

Mats Glavå, docent i arbetsrätt vid Göteborgs universitet:

– En sådan lösning är möjligt. Men så länge Transport har "första avtalet" förutsätter det att Transport avstår från skadeståndsanspråk för att arbetsgivaren då inte tillämpar deras avtal på samtliga anställda.

Varför eget avtal

Peter och de han företräder är hårdnackade:

– Vi vill påverka vårt arbete och skriver inte på vilket avtal som helst.

Hamnfyran är troligen unikt med att ha ett hängavtal till en annan fackförening, Transportarbetarna.

– Regeringens medlare känner inte till något annat exempel.

Varför vill ni ha ett eget avtal?

– Det borde vara en naturlig sak för varje fackförening. För oss har det varit ett uttalat mål sedan 1974. Situationen går att lösa. Det har funnits lokala avtal i Karlshamn, Halmstad och Bottenviken. Men arbetsgivarna, Sveriges Hamnar, hotade med uteslutning och böter.

Ingen maskning

Det är bara Göteborg som har konflikter.

– Att kunder väljer andra hamnar är ingen rolig situation. Meningsskiljaktigheter finns överallt. Det är vi som har problem. Vi kan inte gärna lägga ner vår kamp för att kunna behålla volymerna.

Kräver ni leda och fördela arbetet?

– Nej, det skulle kunna medföra tvister mellan medlemmar i samma fackförening. Det finns utomlands men det är inget mål för oss.

Vill ni förhandla hur lång tid det ska ta att lossa och lasta varje båt?

– Rent skitsnack, säger han och suckar.

Maskar ni?

– Nej. Vi har ett nytt datasystem som inte funkar. Hanteringen har varit långsammare senaste året.

Enligt Annerback är systemet i stort ineffektivt.

– Allt ska göras efter ett visst mönster även om det blir fel. Tidigare hade vi en bättre överblick var "burkarna" fanns. Vinter och snö gör att vi inte kan jämföras med andra internationella hamnar. För bara ett år sedan kunde vi hitta den på skärmen och grafisk flytta den.

Till svars

Utnyttjas de 16 nya högre truckarna dåligt?

– De lyfter visserligen högre än tre containrar men de truckarna kör cirka 20 procent långsammare eftersom de bromsar in i kurvorna fört att inte tappa stabilitet.

Medlemmarna får ibland höra, och även läsa i nyhetsartiklar, påståenden som de ser som bisarra. Exempel: facket vill äta middag med chefen, de kräver en viss färg på gardinerna och att vill ha kabelkanaler.

Annerback:

– De tvingas stå till svars för sådant inför grannar och andra. Helt felaktigt har vi beskyllts för att ha varit våldsamma mot medlemmar i Transport, skrapat bilar och punkterat däck.

Hamnfyran har haft 300 hamnarbetare. Nattskiftet har sagts upp.

– Tio har fått lämna, ett 60-tal står på tur. De som blivit uppsagda kommer att göra samma jobb i ett bemanningsbolag på samma arbetstider.

Saknas policy

Hur känns det?

– För jävligt. Ett slöseri med kompetent personal. Jag blir ledsen, vi har förlorat bra arbetskamrater, men en del av dem har fått nya jobb. Vi ser inte vinsterna med uppsägningarna. Jag tror allt gick överstyr när beslutet togs.

En hamnarbetare sparkades efter att ha delat en bild från hamnen på Facebook.

– Det finns inget i APM:s policy att det är förbjudet. Syftet var att skrämma.

Är det tekniskt möjligt att alla skulle kunna bli uppsagda och ersatta?

– Säkert, men det skulle bli dyrt.