• Steffen Karlsson och Christer Abrahamsson är helnöjda med förnyelsen och förbättringarna, som engagerat hela företaget.
  • Inredning från System Edström har fått ett ljusare uttryck.
  • De halländska påbyggarna Carina Karlsson och Vesa Paananen är övertygade om att den nya inredningen kommer att tas emot väldigt positivt.

Med helt ny profil

Ljusare inredning när System Edström förnyar och förbättrar

När bilinredningsleverantören System Edström bäddar för fortsatt internationell expansion försvinner paradoxalt nog jordgloben från logotypen, till förmån för ett enklare och samtidigt ljusare uttryck. Samtidigt med den nya profilen lanseras flera förbättringar, som gör inredningen ännu mer lättarbetad.

Med sin 60-åriga historia är System Edström Bilinredningar AB ett av Europas äldsta företag i branschen. Årligen utrustar företaget cirka 15 000 hantverks- och servicebilar till effektiva mobila arbetsplatser. Det har gett ett välkänt uttryck och gjort företagets logotyp till en välkänd signatur. Men nu är det dags för en ny profil. Även i fortsättningen är det en grön färg som accentuerar inredningens härkomst, men kulören har justerats en smula.

Grön profil

– Vi kommer alltid att vara det gröna alternativet och den här kulören känns väldigt bra, tycker Christer Abrahamsson, säljare på System Edström.

Även i övrigt har det gjorts en översyn av färger. Panelerna finns i två nyanser av grå, varav den mest silverfärgade går igen i bland annat lådfronter och bänkskivor.

– Den silvriga färgen är extra reflekterande, vilket bidrar till en väldigt ljus miljö, fortsätter Christer Abrahamsson.

Efter 18 år på System Edström medger Christer Abrahamsson att han från start var lite skeptisk till att byta logotyp och uttryck, men konstaterar nu att alla farhågor kom på skam:

– Det här känns riktigt bra och det är extra kul att vi samtidigt lanserar en mängd förbättringar, säger han och exemplifierar med lådfronternas handtag, nya broschyrställ, nya storlekar av långlådor, nya och smidiga väsklådor, spännremmar som fästes i panelerna, nya panelkorgar med mera.

– Dessutom har panelplåtarna blivit väsentligt lättare utan att tumma på hållfastheten. Det gör att det blir åtskilliga ton mindre plåt som rullar på vägarna.

Modernare uttryck

Företagets vd Steffen Karlsson berättar att arbetet med det nya uttrycket startade för ett par år sedan.

– På nya marknader har vi märkt en önskan om ett nytt och modernare uttryck. Inför våra fortsatta satsningar hamnade vi i valet mellan att antingen göra något nytt eller att köra på som tidigare. Då valde vi att förnya och förbättra. Det var självklart för oss att behålla det gröna, så att inredningen skulle kännas som System Edström även i fortsättningen. Däremot valde vi en ny och ljusare grön nyans, berättar Steffen Karlsson, glad över resultatet.

Den nya logotypen utvecklades för att enkelt kunna appliceras på produkterna, också i stansad form.

– Den nya logotypen är enkel och tydlig, samtidigt som den fungerar perfekt på produkterna, tillägger Christer Abrahamsson.

Tummen upp

Carina Karlsson och Vesa Paananen på Autolarm Halland AB ger tummen upp för System Edströms nysatsning.

– Det här blev riktigt bra, konstaterar de när de får se resultatet av förnyelsen och alla förbättringar.

– Alltsammans känns fräschare, lättare och modernare, tycker Vesa Paananen.

– Det här blir ett jättelyft! inflikade Carina Karlsson, påtagligt nöjd med färgvalet, nya logotypen och en mängd smarta förbättringar.

Tidningar inom mediagruppen Swepress