• Tapper kärntrupp som kuskar runt på travbanorna.
  • Bengt Blom visade nyheter från Vbg.
  • Magnus Jacobsson visade nya generationens automatiska slirskydd. Snökedjor i modern tappning. Det väger 29 procent mindre och enklare att montera. Onspot säljs för att minska risken för vinterolyckor på alla slags lastbilar, bussar och transportbilar i hastigheter upp till 50 km/tim. Det sitter på drivhjulets insida. ”Kedjorna slungas ut före däcket med en enkel knapptryckning. Knappt två sekunder senare sitter kedjan på plats”. Speciellt för ambulanser anses viktminskningen betydelsefull.
  • SKAB från Ätran är störst, med cirka 1 200 enheter, men också först. Falkenbergsföretaget är först i Sverige med att klara ett krav på låg ljudnivån på påbyggnationen, vid lastning och lossning. ”Vi var först med höj- och sänkbara tak, 75 centimeter upp eller ner. Man kan skapa en högre lasthöjd men minska exempelvis om man ska ner i trånga garage, mest i Stockholmsdistribution och till viss del i Göteborg”, sa Andreas Claesson, säljare.
  • Zetterbergs i Östervåla utanför Uppsala bygger allt lättare lastväxlare. Vd Lars Erfäldt stod i ur och skur på Åby. Han visade upp nyheterna och berättade att väger 400 kilo mindre mot tidigare generation. Minskad bränsleförbrukning och miljöfördelar i pluskanten.
  • – Sveriges påbyggare håller världsklass, anser Thomas Bergenklev.
  • Magnus Jacobsson visade nya generationens automatiska slirskydd. Snökedjor i modern tappning. Det väger 29 procent mindre och enklare att montera. Onspot säljs för att minska risken för vinterolyckor på alla slags lastbilar, bussar och transportbilar i hastigheter upp till 50 km/tim. Det sitter på drivhjulets insida. ”Kedjorna slungas ut före däcket med en enkel knapptryckning. Knappt två sekunder senare sitter kedjan på plats”. Speciellt för ambulanser anses viktminskningen betydelsefull.

Mässa för besökare som vet vad de vill

”De gör bra lastbilar - till bättre lastbilar”

Här är den rullande mässan där utställarna inte vill se kreti och pleti bland besökarna. – Påbyggnad 2015 vänder sig direkt till folk i branschen och de som vill köpa våra produkter, sa Thomas Bergenklev, samordnare.

Mässan genomfördes i år för tredje gången. En roadtrip med ett tappert gäng som kuskade runt till travbanorna Solvalla, Jägersro, Åby och Örebro. Samt till Transport- och trafiktekniskt centrum i Jönköping.

– En kärntrupp har varit med sedan starten, sa Bergenklev.

Det är företagare som ser till att en lastbil till slut blir just det – en lastbil. Och att ett skåp kommer på plats på trailrar och allt vad det är för att fordonen ska börja dra in kosing.

Thomas trycker på gillaknappen för hela branschen:

– Sverige är världsledande. Det finns inget annat land som du hittar så fina byggnationer, så tekniskt avancerade och flexibla lösningar. Det kan vi tacka de långa avstånden och ett glest befolkat land för.

Mångsidiga

– Fordonen här uppe i Norden måste kunna användas till mer än en sak. Det ställer stora krav på flexibilitet. I övriga Europa är det tätare, kortare avstånd. Där byggs fordon mer för specifika uppdrag.

Till vardags håller Thomas Bergenklef i försäljningen - i Sverige och Finland - på Vbg-group, som bland annat tillverkar kopplingar. Han gladde sig åt Peter Selander, Ängsgården System i Lindesberg, som tog hem fem ordrar med tre lösningar näst sista dagen.

Peter själv:

– Vi bygger kapell för lastväxlarsläp, containrar och tippbilar för att täcka så att lasten inte ska blåsa av. Ett system som ger bättre arbetsmiljö. Förarna behöver inte klättra i containrar som kanske har rester av skrotig spik, glasskärvor och annat. Containrarna kan täckas automatiskt.

Ett tryck på en knapp och så matas nätet ut över flaket.

Företaget, Ängsgården System, startades 2008. Selanders, pappa Gunnar, och den andre brodern Krister, äger sedan tidigare också ett åkeri.

– Vi är fortfarande utan konkurrenter i Sverige, trots att det finns sådana här saker i alla länder förutom Skandinavien.

Amerika är ett föregångsland.

Vill förebygga olyckor

– Där är de duktiga på att stämma varandra och därför skapades systemet. Men idén hos oss föddes när en chaufför ramlade och gjorde sig illa. Vi ville göra något för att förhindra ett upprepande för en så enkel grej som att täcka en container. Han var bort i fyra månader.

Peter hade jobbat i Amerika, återvinningsmässan hölls i Chicago, där han bodde.

– Vi försvenskade den och fick tipset om att de bästa grejerna görs i England. De tillverkar mataren och vi själva gör alla nät. Det har tagit några år att komma igång med försäljningen.

Kunder är miljöåkerier, de som äger flismaskiner, skogsflisbilar och grusbilar.

– Systemet sparar tid och arbete för att hindra att sopor, flis och grus yr efter lastbilarna. Vilken förare vill ligga efter en flisbil som inte är täckt?

Kopplar av och på i hytten

VBG visade alla sina kopplingar. MFC-kopplingen, en smart uppfinning, drog till sig störst intresse.

– Föraren kopplar allt från hytten och behöver inte gå ut och koppla ifrån släp, luft, el, ABS eller hydraulik. Tyvärr är inte MFC kopplingen godkänd för kärror ännu, med det är på gång, säger Bengt Blom.

Priset: Cirka 100 000 kronor, det är ungefär 60 000 mer än för en konventionell utrustning

-Rätt små pengar om man köper en ny bil. Vi tror att den har framtiden för sig. Mycket annat arbete sköts från hytten. Föraren flyttar över flak, tippar och sköter kapell inifrån. Fortfarande störst intresse från Sverige.

Senaste nyheten är den automatiska kopplingssmörjaren MecMatic.

– Vi vill inte att fett används i kopplingen. Det binder smuts, ihop med kondens. Om det fryser kärvar mekanismen, säger Blom.

Slarv kostar

Genom styrreläer blåser den in luft i kopplingen, med en tryckluftsstöt, som rengör ordentligt var sjätte timma. Och en gång per dygn får den en skvätt tunn olja.

Den enda egna insatsen som krävs är att byta en sprejburk med Mekolja efter cirka 3 000 drifttimmar.

– Flera chaufförer på samma bil gör att konventionell smörjning glöms bort. Dessutom tar det tid och kraft. Det kan också skapa onödiga utgifter. Slarv leder till onödigt slitage och driftstörningar. Det handlar om ekonomi och säkerhet, men även om miljöpåverkan. Den totala smörjmängden minskar.