• MaskinExpo drog stor publik trots osäkra väderleksförhållanden.
  • – Jag tror bestämt att vi har slagit världsrekord i provkörningar. Intresset för att ratta Arocs i terrängbanan har varit enormt, sa Philip Munke, Hedin Bil i Uppsala.
  • Jörg Miethke, vd Liebherr-Sverige, vid teleskoplastaren 432-7.
  • Daniel Åkerström och Lars Lindahl från Huddig berättade om fullhybriden Tigon. – Det här är definitivt framtidens teknik, sa vd Lars Lindahl.
  • Patrick Andersson, EMS Group Sverige AB, märkte ett stort intresse för nya hjulgrävaren TB 295W från Take-Job.
  • Favorit i repris. Rototilt mixade nyheter med X-trial. Det var två av Sveriges ledande personer inom sporten, Emil Gyllenhammar och Anton Lorensson, som stod för den hisnande motorcykeluppvisningen.
  • Under mässans alla dagar var det stor aktivitet på demofältet.
  • Tjeckiska Tatra hade Sverigepremiär på MaskinExpo.
  • OneDig gav en jämn schaktbotten trots att maskinen gungade rejält, här med Phil Paul bakom spakarna.
  • Huddigs egenutvecklade LIFT 2200, här utrustad med isolerad korg för arbete med spänning.
  • Mikael Andersson och Phil Paul berättade om OneDig.

MaskinExpo drog storpublik och slog nyhetsrekord

Tekniksprång och provkörningar på årets mässa

Maskinkontrollsystemet OneDig, fullhybriden Tigon från Huddig och terränggående lastbilar från tjeckiska Tatra. Det var tre av de största nyheterna på årets MaskinExpo, som hölls på STOXA utanför Arlanda i slutet av maj. Men det bjöds förstås mycket mer än så. Antalet föranmälda nyheter slog rekord – 133 stycken. I verkligheten var de ännu fler, med tydlig tyngdpunkt på maskiner och redskap, men också övriga tillbehör och system.

Årets MaskinExpo samlade över 400 utställare och lockade drygt 22 000 besökare.

– Under torsdagen och fredagen hade vi fler besökare än de båda första dagarna på förra årets mässa. Inför sista mässdagen var väderutsikterna inte de bästa. Som väl var dröjde det befarade regnet tills det endast återstod ett par timmar av mässan. Med en ljusare väderprognos hade säkert ännu fler vågat sig hit under lördagen, säger marknadschef Carina Tegelberg.

– Det var förstås extra kul att mässan bjöd rekordmånga nyheter, plus att de höll väldigt hög nivå. Här fanns både världspremiärer, Europapremiärer och Sverigepremiärer. I montrarna fanns åtskilliga prov på den ständigt pågående utvecklingen av maskiner och allt som hör därtill.

Uppskattade provkörningar

Under mässans alla dagar var det full fart på maskindemofältet, provkörningsbanan för hjullastare och dumprar, ATV-banan och tävlingsområdet för bland annat Segway. Mercedes-Benz Sverige AB hade en rejält tilltagen specialbyggd terrängbana för provkörning av anläggningsbilen Arocs.

– Intresset för att ratta Arocs i terrängbanan har varit enormt. Det förstärker förstås helhetsupplevelsen att kunna provköra under realistiska förhållanden, samtidigt som vi får bättre möjlighet att visa funktioner och egenskaper. På tre dagar har vi haft över 500 provkörningar, berättade Philip Munke, säljare på Hedin Bil i Uppsala.

Terrängbanan med Arocs gav goda möjligheter att pröva Turbo Retarder Clutch, som låter föraren göra mjuka starter med full last i de kraftigaste backarna – utan att slita eller slira på kopplingen. Likaså lanserades hydraulisk framhjulsdrift på Arocs dragbil, något som kommer på alla tre- och treaxliga segment. Denna typ av framhjulsdrift uppges ge goda möjligheter att spara både pengar, vikt och bränsle.

Fullhybriden Tigon

I Huddigs monter var det en strid ström till fullhybriden Tigon – en grävlastare som drivs med antingen el eller diesel eller både och. Tigon Technology ger vinster för både miljö, klimat, arbetsmiljö och plånbok, men också för prestanda, framkomlighet och produktivitet.

– Det här är första gången kunderna ser maskinen och det är väldigt spännande att möta deras reaktioner, sa Daniel Åkerström, utvecklingsansvarig för Tigon Technology på Huddig.

Huddigs vd, Lars Lindahl, sken ikapp med solen då han berättade om det minst sagt revolutionerande projektet.

– Gissningsvis är vi cirka två år från en förserie, baserat på det vi visste igår. De positiva reaktionerna på mässan kan förstås påverka tidplanen.

Samtidigt lanserade Huddig LIFT 2200. Liften har ett egenutvecklat extra stabilt armsystem och går även att få i AMS-utförande för arbete med spänning.

OneDig kontrollerar maskinen

MaskinExpo bjöd även på världspremiären för OneDig – ett maskinkontrollsystem som övervakar skopans rörelse och ser till att det blir perfekt resultat varje gång. Under MaskinExpo demonstrerades systemet av uppfinnaren och grävmaskinisten, Phil Paul, USA, som vidareutvecklat systemet tillsammans med sin svenska samarbetspartner Mikael Andersson.

– OneDig ska inte förväxlas med ett grävsystem. Ett sådant talar om var du ska gräva. OneDig kontrollerar att skopan är på rätt nivå. Det ger perfekt resultat i varje skoptag, förklarade säljaren Jan Vellner.

Maskinisten gräver först till önskat djup och talar med en knapptryckning om för systemet när skopan har rätt höjd. Det är också möjligt att ange önskad lutning. Sedan är det bara att gräva som vanligt, med den skillnaden att maskinisten får hjälp att hålla rätt nivå eftersom skopan justeras automatiskt i höjdled.

Övervakningen sker utan GPS. Istället är det en gyroförsedd sensor, placerad vid skopan, som ger data om skopans rörelser.

– Med OneDig blir det alltid en perfekt orörd schaktbotten och i förlängningen rätt mängd fyllnadsmaterial, vilket ger ökad precision även då materialet ska vibbas och stampas. Det ger vinster i alla led, oavsett det handlar om ledningsschakt, husgrunder eller stora planer. En annan vinst är att grävmaskinisten kommer hem mer utvilad, för det tar på krafterna att vara superkoncentrerad hela dagarna. OneDig avlastar betydligt, fastslog Jan.

OneDig kan även kombineras med grävsystem för att ge det bästa av två världar: Rätt position och rätt utfört. Systemet använder öppen kod. Det är inte knutet till något enskilt fabrikat och uppges passa till alla grävmaskiner oavsett fabrikat.

Injektering med multihålsteknik

Ytterligare en revolutionerande världsnyhet lanserades av Insemoso AB, som presenterade en ny plattform för så kallad injektering – momentet som tätar bergets naturliga sprickor inför sprängning. Den nya plattformen gör det möjligt att injektera tio hål samtidigt, vilket förutspås spara miljardbelopp i tunnelprojekt.

Liebherr-premiär för teleskoplastare

Liebherr-Sverige AB hade mässans största monter och även där var det gott om nyheter. Exempelvis var det Sverigepremiär för Liebherrs teleskoplastare. Andra publikmagneter hos Liebherr var bandgrävaren 926 Compact och materialhanteraren LH22. Bandschaktaren PR 736 Litronic visades med sexvägsblad och fick många uppskattande kommentarer för siktförhållanden, förarkomfort och bladets flexibilitet.

– Det har varit bra rörelse i montern alla mässdagar och vi känner att vi har nått ut till rätt besökare. För oss är mässan ett viktigt tillfälle för att låta kunderna bekanta sig med maskinerna, testa dem och diskutera med våra säljare. Det ger en värdefull korsbefruktning av vad som är möjligt och det som kunderna efterfrågar, konstaterade Jörg Miethke, vd Liebherr-Sverige.

Välfyllt hos EMS

Även EMS bjöd på en stor och välfylld monter. Bland det som tilldrog sig störst uppmärksamhet återfanns nya hjulgrävaren Take-Job TB 295W, som även kan utrustas för arbete på järnväg. Nya grävmaskinerna TB 230 och TB 240 möttes också av stort intresse, likaså TB 216 i kampanjpaket med transportsläp. Därtill hjulgrävare, bandgrävare och hjullastare från Hyundai och Bergmanns nya 12-tons hjuldumper med svängbalja.

– Det har varit en bra mässa för vår del. Historiskt sett har MaskinExpo alltid varit en viktig årlig satsning, så har det varit sedan mitten av 1990-talet, sa Patrick Andersson på EMS Group Sverige AB.

Terränggående Tatra

Hos Cordestam Maskin var intresset stort för att pröva lastbilen från tjeckiska Tatra. Med terränggående egenskaper och förmåga att bära mer last på allmän väg lanseras Tatra som ett värdefullt komplement till vanlig dumper.

Fackfolkfest

Över lag präglades mässan av positiva tongångar hos både utställare och besökare. Fackfolkfesten blev snabbt ett faktum.

– Inför årets mässa tajtade vi till mässområdet ytterligare, vilket gav många positiva kommentarer. Genom detta fick vi mer plats för maskindemonstrationer och testbanor, säger Carina Tegelberg.

Även maten på mässområdet fick beröm av besökarna. Likaså att mässan i år hade öppnat ytterligare en entré, placerad diagonalt över området jämfört med den ursprungliga entrén.

Nästa MaskinExpo genomförs den 26-28 maj 2016.