• Å&T kollade med samtliga förare i kön till Skandiahamnen...
  • ...och den ende som hade startspärr, kodad nyckel, var Mats Fredriksson, Brålanda, i sin Volvo 750. Foto: Clas-Göran Sandblom
  • Märkligt att imobilizer inte är standard anser Niclas Franklin, som bland annat utreder stölder av lastbilar. Foto: Clas-Göran Sandblom
  • Volvo har startspärr - som standard.
  • Scania har startspärr - som tillval.

Märkligt enkelt att stjäla en lastbil

Miljoninvestering - men startspärr väljs bort

Högre säkerhet i 20 år gamla personbilar

I Sverige stjäls det lastbilar för över hundra miljoner varje år. Många har gods på flaket, en del har ett släp med stora värden påkopplade. – En lastbil är det lättaste som finns att stjäla, säger Per-Arne Nilsson, polis och nu konsult i säkerhetsbranschen. Välkänd i de här sammanhangen.

Lastbilsstölder för oftast tankarna till angrepp - stöld ur lastbilar. Det är inte allmänt känt att ekipage stjäls. Polisen vet att det sker genom den organiserade brottsligheten. En lastbil kan kosta närmare två miljoner kronor. Ändå väljer många bort nycklar med elektronisk startspärr, kodade nycklar, eller imobiliser som de också kallas.

Det är en kostnad på cirka 5 000 kronor. En struntsumma.

När startspärr blev standard i personbilar för snart 20 år sedan sjönk antalet stölder av fordon drastiskt. Även motorcyklar är utrustade med den tekniken. Nu finns det knappt några bilar att tjuvkoppla.

Per-Arne Nilsson beskriver sin kritik med en lätt bitsk humor:

– På 1500-talet uppfann Christoffer Polhem nyckeln. Åkarna och en del fordonstillverkare struntar i teknik som faktiskt har funnits i decennier. De envisas med att ha vanliga nycklar till sina fordon som kostar miljoner. Det är så omodernt så det är inte klokt. Köper du en ny personbil så får du ta mig tusan ingen nyckel i vanlig mening.

Föråldrad teknik

Per-Arne Nilsson anser det är högst anmärkningsvärt att fordonstillverkarna valt att hålla fast vid den teknik som blev omodern för personbilar för decennier sedan.

Niklas Franklin, tidigare polis, som sedan flera år driver utredningsföretaget ISE, håller med:

– Märkligt att det är så här med tanke på värdet en lastbils värde och vad som kan finnas på flak och i trailer. Vi brukar säga att alla personbilar sedan 1998, är utrustade med imobiliser.

En sådan bil går inte att tjuvkoppla.

Riskerna för åkarna är alltså att en vanlig nyckel kan kopieras och när en kopia är på drift minskar säkerheten.

Extra kostnad

Scanias bilar har numera startspärr, men inte som standard utan som tillval.

Hans-Åke Danielsson, presschef Scania:

– Vi har inte startspärr som standard eftersom det inte är lag på det. Det är visserligen en liten kostnad per fordon men immobilizer är inte aktuellt att införa i nuvarande program. Det blir en extrakostnad för varje lastbil och det måste vi ta betalt för. Vi skulle tjäna mindre.

Han utesluter inte att startspärr kommer att införas innan det blir lag.

Scania säljer 75 000 lastbilar i hela världen.

Fåtal väljer till

Peter Kaméus, kommunikatör, Scania-Bilar, Sverige:

– Hittills i år har 17 procent av alla som köpt en tung lastbil hos oss valt startspärr, oftast görs det i samband med köp av larm, totalt cirka 10 000. Det är något fler än tidigare. Vi vill inte lägga in för mycket i paketet när vi lämnar offert på flera bilar.

Martin Kristensson, säljare Scania-Bilar Väst, har dagligen kontakt med åkare:

– Av de 25 nya lastbilar jag levererade förra året valde en av kunderna startspärr. Han har sina bilar parkerade på ett industriområde utan uppsikt. I runda tal kostar startspärren, utan larm, 5 000 kronor. De flesta av mina kunder kör timmer, de bor ute på vischan och bilarna rullar nästan alltid. Det är nog därför tycker de inte att det är intressant.

Under ”Lastbilar” på Scanias hemsida finns följande formulering:

”Scanias lastbilar har alltid det där lilla extra som standard”.

Volvo Lastvagnar har immobilizer som standard på samtliga sina modeller.