• Att köra tom är inte kul men här fylls det på med gammal asfalt som ska tillbaka och krossas i bergtaget.
  • Gammal asfalt på väg mot återvinning.
  • Micke Svensson startade firma på 80-talet och tycker det är lika roligt än.
  • Maria Magnusson gillar variationen med chaufförsyrket; först ratta lastbil och sen lasta grus med traktor.
  • Maria är glad att ha en ”egen” lastbil att sköta om, då bär hon själv ansvaret för sin arbetsmiljö.
  • Maria är född och uppväxt i en lastbil och kan inte tänka sig att jobba med något annat.

Maria i princip född i passagerarstolen

”Det var helt naturligt att börja köra själv när jag fyllde 18

Maria rattar vant sin Scania R 500 upp genom berget på den leriga slingriga vägen. Hon är på väg till Dynamitkällan för att lasta grus för ett vägbygge. Hon föddes i en lastbil och skulle aldrig drömma om att jobba med annat. - Det är en livsstil helt enkelt.

Av Angelica Nilsson

Med hjärtat i Ljusdal finns Micke Svenssons Entreprenad. Kunder utspridda runt omkring i trakterna Gävleborg men även Mälardalen anlitar företagets tjänster och kunskaper. Det hela började egentligen för många herrans år sen när Micke själv gick ur åttan i skolan och istället började sälja snöskotrar. Sen fick han jobb hos sin morbror och körde bärgare i många år innan han bestämde sig för att starta eget företag.

- Det gav sig själv. Jag var så gott som egen redan i morbrors firma med mycket eget ansvar och steget var inte stort. Jag köpte en hjullastare och började bara! , säger Micke Svensson och skrattar.

Det rullade på, han skaffade flera maskiner och i verkstaden tog han på sig reparationer av diverse slag. Idag har han ett trettiotal anställda och cirka 35 maskinenheter och lokalerna är urväxta sen länge. En av dem som jobbar i firman är hans 26 åriga dotter Maria Magnusson. Hon gick ungefär samma väg som sin far.

- Jag var fruktansvärt less på skolan så jag gick aldrig gymnasiet utan fick jobb här i stället som ”grovarbetare”. Jag är i princip född i en lastbil och när jag blev 18 var det inte så stor skillnad att byta plats från passagerarstolen till att själv köra, säger Maria.

Idag kan hon kanske ångra sig lite att hon inte gick gymnasiet på kanske fordonslinjen för att få en grund att stå på och lära sig mer om service och reparationer. Hon lär sig fortfarande gång för gång men tycker själv att hon måste be om hjälp ofta när bilen krånglar.

- Kanske fler borde få chansen att lära sig något rent praktiskt istället för i skolbänken, många är skoltrötta.

Pappa Micke håller med, att bli chaufför eller grävmaskinist är svårt, det är inget man blir på ett par år i skolan, man måste ha ett brinnande intresse.

- Det är jättesvårt att få tag på skickligt folk. Visst anställer jag nyutbildade chaufförer men det krävs mycket tid innan man bara kan skicka iväg dem på jobb var som helst! Det skulle inte fungera att enbart rekrytera nyutbildad personal, man måste blanda upp det med mer erfarna och sådana råder det stor brist på, säger Micke.

Vi följer med Maria på en tur i hennes lastväxlare. Hon har en egen Scania R 500 som hon vårdar ömt. Vi beger oss iväg upp genom ett berg inne i skogen för att hämta 0,40 i Dynamitkällan som bergtaget kallas. Vägen är lerig och slirig men Maria rattar vant. Hon kliver ur och klättrar upp i den väntande traktorn för att lasta gruset och sen beger vi oss mot ett vägbygge några mil bort för att lasta av och sedan lasta på den gamla asfalten.

- Jag kan inte tänka mig något annat jobb. Det är en livsstil, sambon jobbar också inom samma bransch och vi umgås med samma slags folk och det blir mycket jobb-prat men det intresserar mig och jag tycker verkligen det är roligt att gå till jobbet. Det är nog variationen som är bäst, och att träffa så mycket olika människor och se många olika platser, säger Maria.

Med 25 ton i baken glider vi ut från Dynamitkällan. Förr låg Maria ofta ute på jobb men för 2,5 år sedan fick hon en dotter och sen dess vill Maria vara på hemmaplan och som tur var går det alldeles utmärkt. På vintrarna är det dock ganska lugnt för hennes del.

- Då går min bil på plogjour och det är lite svårt att köra jour när man har dagistider att passa, säger Maria och ler.

Men så fort våren nalkas kan hon äntligen kliva in och börja köra grus igen. Ibland transporterar hon någon grävare eller kör byggmaterial men oftast är det just grus till vägbyggen som hon transporterar. Ett jobb hon minns extra väl var när hon och Micke plus en till var i Dalarna och grävde 35 mil kabel.

- Det var ett bra jobb för företaget men det var ganska trist att göra samma samma hela tiden.

Med drygt 30 anställda som jobbar på olika orter är det inte ofta hon träffar alla arbetskamrater. De som är ”hemma” brukar käka lunch tillsammans på verkstaden och ibland kan det bli tillfälle att fika ihop ute på bygget. Det är bara Maria som kör den lastbil vi nu sitter i, har någon tur kan de få låna den ibland...

- Det är otroligt skönt med en egen bil. Första åren fick jag dela bil med flera andra och det blir ingen ordning, ingen tar riktigt ansvar. Nu kan jag inte skylla på någon annan om bilen är skitig och risig eller om något går sönder. Det här är min arbetsplats hela dagarna och då vill jag ha en bra miljö att vistas i, säger Maria.

Att vara tjej har hittills aldrig varit något problem, tvärtom så upplever Maria att arbetskamraterna och dem hon möter är extra vänliga, hjälpsamma och positiva när hon kommer. Och skämten haglar när Maria kommer fram till bygget, med glimten i ögat skojas det friskt och Maria ger igen med samma mynt. På ett kick har hon lossat gruset och fått gammal asfalt lastat och så beger hon sig mot Dynamitkällan igen där krossverket krossar asfalten och hon hämtar mer grus.

- Men ta över firman vet jag inte om jag klarar av. Den dagen pappa inte orkar längre vet jag inte vad som händer, såklart man vill att företaget ska leva vidare men det vette katten om någon kan ta över efter pappa, han är otrolig!

Fakta: Maria Magnusson

Namn: Maria Magnusson.

Ålder: 26.

Bor: Ljusdal.

Yrke: Lastbilschafför.

Arbetsplats: En Scania R 500 lastväxlare.

Jobbar åt: Pappa Micke som driver Micke Svenssons Entreprenad med ett 30-tal anställda och 35 maskinenheter.

Familj: En dotter på 2,5 som är lika tokig som mamma och pappa i lastbilar, sambo.

Intressen: Familjen, huset, lastbilar, att köra skoter på vintern.