• Med nya transportbilen MAN eTGE kompletteras flottan av distributionsbilar från 3 till 26 ton. eTGE finns tillgänglig med totalvikter 3,5 eller 4,25 ton.
  • LED-lyktor är standard, liksom klimatutrustning, elvärmd frontruta, navigation och senaste typen av instrument med display.
  • Lastvikten varierar mellan 1000 och 1750 kilo och lastvolymen är elva kbm. Den finns till en början bara tillgänglig med högt tak.

MAN eTGE kompletterar distributionen

Den drar iväg kvickt och helt sömlöst, som alla eldrivna bilar. Den är snabb och kul att köra- och den är skonsam för miljön. I alla fall under körningen. Nya helt eldrivna Man eTGE premiärvisas för den stora allmänheten på IAA i Hanover. Lastviken är mellan 1000 och 1 750 kilo beroende på utförande och räckvidden är 16 mil.
MAN lutar sig emot statistik som visar att hela 70 procent av alla lätta transportfordon som används i urbana miljöer körs mindre än tio mil per dag. Snitthastigheten är väldigt låg och körrutten är oftast identisk dag efter dag.
Otaliga start och stopp gör dessutom att ett elfordon inte bara förbrukar energi utan även har möjlighet att själva ladda sin batterier. Den helt eldrivna MAN eTGE 4.140 har ett batteripack under lastgolvet, men det inskränker inte nämnvärt på lasthöjden. Faktum är att golvnivån ligger på samma höjd som i den bakhjulsdrivna konventionellt drivna versionen av Man TGE.
Men elbilen eTGE är framhjulsdriven och med förbränningsmotor är den normalt något lägre i golvnivån.

Fullt vrid

Den kommer från start endast att rulla ut med alternativet högt tak, från Man-fabriken i Polen. Lastvolymen är elva kbm. Precis som vilken smartphone som helst, måste transportbilen laddas över natten.
Med en laddare för ”hemmabruk” på 7,2 kW tar en fulladdning cirka fem och en halv timmar. Med en 40 kW, mer professionell laddstation kan batterierna laddas från noll till 80 procent kapacitet på cirka 45 minuter.
Det 36 kWh-batteriet som finns i fordonet ska enligt MAN klara 2000 laddcykler, alltså varje natt i sex år, och ändå behålla 85 procent av sin ursprungliga kapacitet.
Drivlinan utvecklar maximalt 100 kW effekt, alltså jämförelsevis cirka 130 hästkrafter, och kontinuerligt cirka 50 kW. Max vridmoment på 290 Nm uppnås omedelbart.

All utrustning

Inte heller elfordonens akilleshäl ska vara något problem i Man eTGE, nämligen värme och kyla. Det är väl sörjt för både det ena och det andra – och för stillastående användning, exempelvis i övervakningssyfte eller liknande, passar det bättre än ett fordon med konventionell drift, eftersom såväl AC som värmesystem kan köras under mycket lång tid, med den stora batterikapaciteten.
I övrigt har MAn eTGE precis som vanliga TGE den senaste säkerhetsutrustningen och de senaste tekniska lösningarna.

Tidningar inom mediagruppen Swepress